Blog

Aktualności i porady dla nowoczesnych placówek edukacyjnych

Z rodzicem jak z partnerem – budowanie relacji w edukacji przedszkolnej

Partnerstwo z rodzicem pozwala lepiej rozumieć potrzeby dziecka, wspierać jego rozwój oraz skutecznie reagować na pojawiające się wyzwania. Budowanie takiej relacji wymaga jednak świadomego podejścia, gotowości do dialogu i wspólnego działania. Świadomość, że rodzic jest partnerem, a nie tylko „odbierającym” dziecko, zmienia podejście nauczycieli i dyrektorów do budowania codziennych relacji. Jak zatem tworzyć prawdziwe, autentyczne partnerstwo? Jak sprawić, by kontakt z rodzicem stawał się wsparciem, a nie formalnością? W niniejszym artykule przedstawiam najważniejsze zasady oraz sprawdzone sposoby tworzenia autentycznego partnerstwa z rodzicami w edukacji przedszkolnej.
Sara Golly
April 28, 2025

Dotacje na kształcenie specjalne: Jak efektywnie wykorzystać fundusze na wsparcie uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi

W polskim systemie edukacyjnym uczniowie z różnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie z niepełnosprawnościami, mają prawo do specjalistycznego wsparcia, które umożliwia im pełne uczestnictwo w procesie nauczania. Aby to wsparcie mogło być realizowane, placówki oświatowe otrzymują dotacje na kształcenie specjalne. Fundusze te są przeznaczone na szereg działań, które poprawiają jakość edukacji dzieci z trudnościami w nauce i umożliwiają im skuteczne pokonywanie barier edukacyjnych. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jak można wykorzystać dotacje na kształcenie specjalne oraz jakie są zasady rozliczania tych środków.
ELF EDU® Dziennik
April 27, 2025

Stanowisko dyrektora w żłobku - co musisz wiedzieć?

Żłobek jest dziś nie tylko placówką opiekuńczą, lecz także pierwszym ogniwem edukacji i profilaktyki rozwoju dziecka w wieku do lat 3. To stawia przed dyrektorem wyjątkowo odpowiedzialną rolę – musi on zagwarantować bezpieczeństwo, wysoką jakość usług, prawidłowe zarządzanie personelem i finansami oraz tworzyć przyjazne środowisko współpracy z rodzicami i organem prowadzącym. Ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej: „ustawa żłobkowa”) szczegółowo opisuje zarówno formalne wymogi kwalifikacyjne, jak i zakres kompetencji oraz obowiązków dyrektora.
Weronika Sobczyk
April 23, 2025

E-doręczenia w przedszkolach – nowe obowiązki i zasady w świetle ustawy

Rosnąca cyfryzacja administracji publicznej obejmuje również sektor oświaty. Od 1 stycznia 2025 r. niektóre przedszkola są zobowiązane do korzystania z tzw. e-doręczeń, czyli elektronicznego odpowiednika listów poleconych (art. 8 ustawy z dnia 21 czerwca 2024 roku o doręczeniach elektronicznych, Dz.U. z 2024 r. poz. 1045). W artykule wyjaśnione zostanie, na czym polega ten obowiązek, kogo dotyczy i jak się do niego przygotować.
Weronika Sobczyk
April 11, 2025

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Dziś cały świat zwraca uwagę na potrzeby i prawa osób w spektrum autyzmu. To ważna okazja, by przypomnieć sobie, jak wiele możemy zrobić, tworząc bardziej empatyczne, wspierające i dostępne środowisko – również w przedszkolach i żłobkach.
ELF EDU® Dziennik
April 2, 2025

Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?

W Polsce wychowanie przedszkolne regulowane jest m.in. przez Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, która precyzuje różne formy opieki i edukacji przedszkolnej. Zgodnie z jej przepisami, obok tradycyjnych przedszkoli, istnieją oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, a także inne formy wychowania przedszkolnego, które zostaną omówione w niniejszym artykule. Ich funkcjonowanie regulowane jest przez przepisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.
ELF EDU® Dziennik
April 9, 2025

Zasady stosowania monitoringu w przedszkolu – aspekty prawne

Zwiększająca się liczba przypadków wykorzystywania monitoringu w różnych instytucjach publicznych oraz prywatnych rodzi pytanie o legalność i zasadność jego stosowania w przedszkolach. Możliwość stosowania monitoringu w placówkach oświatowych została określona w art. 108a ustawy Prawo oświatowe i ma na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, a także pracownikom. Z perspektywy prawnej stosowanie monitoringu w przedszkolu wiąże się jednak z wieloma kwestiami, które muszą zostać starannie rozważone.
ELF EDU® Dziennik
April 8, 2025

Nie oceniaj pochopnie - jak napisać efektywne WOPFU?

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) stanowi podstawę planowania wsparcia dla dziecka z niepełnosprawnością w placówce. Tworzona przez zespół nauczycieli i specjalistów, opiera się na analizie potrzeb i możliwości podopiecznego.
Anna Dębicka
April 8, 2025

Diabeł tkwi w szczegółach – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

Przepisy prawa oświatowego nakładają precyzyjne wymogi dotyczące jego opracowania, ale to właśnie umiejętność dostosowania dokumentu do indywidualnych potrzeb ucznia przyczynia się do sukcesu terapeutycznego. W artykule przyjrzymy się, jak w gąszczu regulacji odnaleźć klucz do prawidłowego stworzenia IPET-u.
Anna Dębicka
April 8, 2025

Zobacz, co mówią o nas Klienci

“Już po pierwszym miesiącu użytkowania, udało mi się zoptymalizować zarządzanie moją placówką. Teraz to jest prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dziękuje za wsparcie Elf Edu® we wdrożeniu tego rozwiązania!”
Przedszkole Elfik
Agnieszka Iwanek
“Współpraca z Elf Edu® to czysta przyjemność. Bardzo profesjonalnie i personalnie podchodzą do klienta. Rodzice chwalą sobie prostotę aplikacji. Dla mnie to sposób na oszczędzanie sobie nerwów w każdym miesiącu rozliczenia!”
Przedszkole Bajeczne
Barbara Kowal