Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.
Stanowisko dyrektora w żłobku - co musisz wiedzieć?

Rola dyrektora żłobka we współczesnym systemie opieki
Żłobek jest dziś nie tylko placówką opiekuńczą, lecz także pierwszym ogniwem edukacji i profilaktyki rozwoju dziecka w wieku do lat 3. To stawia przed dyrektorem wyjątkowo odpowiedzialną rolę – musi on zagwarantować bezpieczeństwo, wysoką jakość usług, prawidłowe zarządzanie personelem i finansami oraz tworzyć przyjazne środowisko współpracy z rodzicami i organem prowadzącym. Ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej: „ustawa żłobkowa”) szczegółowo opisuje zarówno formalne wymogi kwalifikacyjne, jak i zakres kompetencji oraz obowiązków dyrektora.
Wymagania formalne – kto może zostać dyrektorem?
W zakresie wykształcenia i doświadczenia, zgodnie z dyspozycją art. 13 ust. 2 ustawy żłobkowej, dyrektorem żłobka może zostać osoba, która posiada wykształcenie wyższe i co najmniej 3 lata doświadczenia w pracy z dziećmi albo posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe oraz 5 lat doświadczenia w pracy z dziećmi.
Kolejno, zgodnie z art. 18 pkt 1-4 ustawy, dyrektorem żłobka może być osoba, która:
1) daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi;
2) nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie została jej zawieszona ani ograniczona;
3) wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd;
4) nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.
Co więcej, jak wynika z przepisu art. 15 ust. 4 ustawy, dyrektorem nie może być osoba, która figuruje w bazie danych Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym lub została skazana prawomocnym wyrokiem za inne przestępstwo umyślne. Osoby takie, przed podjęciem zatrudnienia zobowiązane są do przedstawienia zaświadczenia o niekaralności, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed rozpoczęciem pracy lub świadczenia usług w żłobku lub klubie dziecięcym.
Uwaga: Jeżeli żłobki lub kluby dziecięce zostały połączone w zespół, dyrektorem zespołu może zostać osoba z co najmniej rocznym doświadczeniem w kierowaniu placówką opieki do lat 3.

Kluczowe kompetencje dyrektora
Zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 ustawy żłobkowej, dyrektor kieruje pracą żłobka, zatem do jego kompetencji należeć będzie realizacja znacznej części zadań związanych z funkcjonowaniem placówki. Kompetencje należące do dyrektora żłobka można podzielić na:
1. Kompetencje prawno‑administracyjne
1) nadanie regulaminu organizacyjnego żłobka, a także odpowiadanie za jego realizację (art. 21 ustawy);
2) nadzór nad rejestrowaniem zmian w systemie teleinformatycznym oraz terminowym raportowaniem danych do wójta/burmistrza/prezydenta (art. 35 ust. 1 i art. 27).
2. Kompetencje organizacyjne i kadrowe
1) planowanie zatrudnienia w odniesieniu do limitów osób sprawujących opiekę (art. 15 ust. 2);
2) zapewnienie obecności pielęgniarki lub położnej (w żłobku > 20 dzieci – art. 15 ust. 3);
3) organizacja szkoleń z pierwszej pomocy co 2 lata dla personelu (art. 18a ust. 1‑2).
3. Kompetencje pedagogiczne i opiekuńcze
Dyrektor odpowiada za stworzenie środowiska sprzyjającego realizacji trzech funkcji żłobka: opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej (art. 2 ust. 2). W praktyce wymagać to może:
1) przygotowania programu zajęć zgodnego z rozwojem psychomotorycznym dziecka (art. 10 pkt 2‑3);
2) włączenia elementów wczesnej diagnozy i współpracy z rodzicami oraz specjalistami (psycholog, logopeda).
4. Kompetencje finansowe
1) prawidłowe ustalanie i pobieranie opłat oraz ich obniżanie o świadczenie „aktywnie w żłobku” (art. 23 oraz art. 25a);
2) sporządzanie planu finansowego i rozliczanie dotacji lub programów rządowych (art. 60‑62).
5. Kompetencje społeczne
1) regularny dialog z Radą Rodziców – w tym udostępnianie dokumentów żywieniowych, umożliwienie wizytacji pomieszczeń i zwoływanie zebrań przynajmniej raz w roku (art. 12a ust. 4‑9);
2) rozwiązywanie konfliktów, budowanie kultury organizacyjnej wspierającej personel.
Dyrektor w strukturze zespołów żłobkowych
Gmina lub inny podmiot może połączyć kilka żłobków w zespół. Wówczas dyrektor zespołu pełni jednocześnie funkcję dyrektora każdego żłobka, a ustawa wymaga, by miał co najmniej roczne doświadczenie w kierowaniu placówką opiekuńczą do lat 3. Skala zadań rośnie – pojawia się koordynacja wspólnej obsługi administracyjno‑finansowej (art. 9a) oraz odpowiedzialność za jednolite standardy jakości.
Odpowiedzialność i nadzór
Dyrektor podlega nadzorowi wójta/burmistrza/prezydenta miasta. Upoważnione osoby mogą żądać dokumentów, wstępu do lokalu i wyjaśnień. W razie poważnych lub uporczywych naruszeń organ nadzorujący może wezwać do usunięcia nieprawidłowości, a w skrajnych przypadkach wnioskować o zmianę dyrektora lub wykreślenie placówki z rejestru.
Podsumowanie
Dyrektor żłobka to menedżer, pedagog i organizator w jednej osobie. Musi spełniać określone w ustawie wymogi kwalifikacyjne, cieszyć się nieposzlakowaną opinią oraz stale rozwijać kompetencje. Jego codzienna praca obejmuje strategiczne zarządzanie placówką, troskę o rozwój dzieci i personelu oraz ścisłe przestrzeganie przepisów prawa. Świadome realizowanie tych zadań przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo i dobrostan najmłodszych, a także na satysfakcję rodziców i pracowników.
Bibliografia:
Ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2024 r. poz. 338)
Powiązane artykuły
Zobacz więcej
Z rodzicem jak z partnerem – budowanie relacji w edukacji przedszkolnej

Dotacje na kształcenie specjalne: Jak efektywnie wykorzystać fundusze na wsparcie uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi

Stanowisko dyrektora w żłobku - co musisz wiedzieć?

E-doręczenia w przedszkolach – nowe obowiązki i zasady w świetle ustawy

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?

Zasady stosowania monitoringu w przedszkolu – aspekty prawne

Nie oceniaj pochopnie - jak napisać efektywne WOPFU?

Diabeł tkwi w szczegółach – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

Pedagogika Montessori, a tradycyjne podejście w przedszkolu: co wybrać?

Kwalifikacje nauczycieli w przedszkolu – jakie wymagania muszą spełniać opiekunowie?

Dotacje pod kontrolą: Jak prawidłowo rozliczać i dokumentować środki?

Kompetencje cyfrowe od najmłodszych lat – dlaczego warto je rozwijać już w przedszkolu?

Jak założyć żłobek w Polsce? Krok po kroku do realizacji pomysłu

Jak założyć przedszkole? Wymagania prawne i regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.

Ochrona danych osobowych w dzienniku elektronicznym – RODO w przedszkolach i żłobkach

Zwierzęta w roli terapeutów – znaczenie zooterapii w edukacji małego dziecka

Branżowe Centrum Umiejętności – rozwój w terapii zajęciowej!

6 marca – Europejski Dzień Logopedy!

Przełomowe zmiany w finansowaniu oświaty - nowa przyszłość polskiego systemu edukacji

Komunikacja, która otwiera drzwi – jak AAC wspiera rozwój dzieci ze spektrum autyzmu

Nowe standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

Nowoczesny i wygodny – poznaj innowacyjny dziennik elektroniczny ELF EDU®!
