Stanowisko dyrektora w żłobku - co musisz wiedzieć?

May 25, 2025
Weronika Sobczyk
Kobieta w garniturze stoi przy oknie z założonymi rękami, w tle biuro.

Rola dyrektora żłobka we współczesnym systemie opieki

Żłobek jest dziś nie tylko placówką opiekuńczą, lecz także pierwszym ogniwem edukacji i profilaktyki rozwoju dziecka w wieku do lat 3. To stawia przed dyrektorem wyjątkowo odpowiedzialną rolę – musi on zagwarantować bezpieczeństwo, wysoką jakość usług, prawidłowe zarządzanie personelem i finansami oraz tworzyć przyjazne środowisko współpracy z rodzicami i organem prowadzącym. Ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej: „ustawa żłobkowa”) szczegółowo opisuje zarówno formalne wymogi kwalifikacyjne, jak i zakres kompetencji oraz obowiązków dyrektora.

Wymagania formalne – kto może zostać dyrektorem?

W zakresie wykształcenia i doświadczenia, zgodnie z dyspozycją art. 13 ust. 2 ustawy żłobkowej, dyrektorem żłobka może zostać osoba, która posiada wykształcenie wyższe i co najmniej 3 lata doświadczenia w pracy z dziećmi albo posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe oraz 5 lat doświadczenia w pracy z dziećmi.

Kolejno, zgodnie z art. 18 pkt 1-4 ustawy, dyrektorem żłobka może być osoba, która:

1)    daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi;

2)    nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie została jej zawieszona ani ograniczona;

3)    wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd;

4)    nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.

Co więcej, jak wynika z przepisu art. 15 ust. 4 ustawy, dyrektorem nie może być osoba, która figuruje w bazie danych Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym lub została skazana prawomocnym wyrokiem za inne przestępstwo umyślne. Osoby takie, przed podjęciem zatrudnienia zobowiązane są do przedstawienia zaświadczenia o niekaralności, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed rozpoczęciem pracy lub świadczenia usług w żłobku lub klubie dziecięcym.

Uwaga: Jeżeli żłobki lub kluby dziecięce zostały połączone w zespół, dyrektorem zespołu może zostać osoba z co najmniej rocznym doświadczeniem w kierowaniu placówką opieki do lat 3.

Kluczowe kompetencje dyrektora

Zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 ustawy żłobkowej, dyrektor kieruje pracą żłobka, zatem do jego kompetencji należeć będzie realizacja znacznej części zadań związanych z funkcjonowaniem placówki. Kompetencje należące do dyrektora żłobka można podzielić na:  

1.      Kompetencje prawno‑administracyjne

1)    nadanie regulaminu organizacyjnego żłobka, a także odpowiadanie za jego realizację (art. 21 ustawy);

2)    nadzór nad rejestrowaniem zmian w systemie teleinformatycznym oraz terminowym raportowaniem danych do wójta/burmistrza/prezydenta (art. 35 ust. 1 i art. 27).

2.      Kompetencje organizacyjne i kadrowe

1)    planowanie zatrudnienia w odniesieniu do limitów osób sprawujących opiekę (art. 15 ust. 2);  

2)    zapewnienie obecności pielęgniarki lub położnej (w żłobku > 20 dzieci – art. 15 ust. 3);

3)    organizacja szkoleń z pierwszej pomocy co 2 lata dla personelu (art. 18a ust. 1‑2).  

3.     Kompetencje pedagogiczne i opiekuńcze

Dyrektor odpowiada za stworzenie środowiska sprzyjającego realizacji trzech funkcji żłobka: opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej (art. 2 ust. 2). W praktyce wymagać to może:

1)    przygotowania programu zajęć zgodnego z rozwojem psychomotorycznym dziecka (art. 10 pkt 2‑3);

2)    włączenia elementów wczesnej diagnozy i współpracy z rodzicami oraz specjalistami (psycholog, logopeda).

4.     Kompetencje finansowe

1)    prawidłowe ustalanie i pobieranie opłat oraz ich obniżanie o świadczenie „aktywnie w żłobku” (art. 23 oraz art. 25a);

2)    sporządzanie planu finansowego i rozliczanie dotacji lub programów rządowych (art. 60‑62).

5.     Kompetencje społeczne

1)    regularny dialog z Radą Rodziców – w tym udostępnianie dokumentów żywieniowych, umożliwienie wizytacji pomieszczeń i zwoływanie zebrań przynajmniej raz w roku (art. 12a ust. 4‑9);  

2)    rozwiązywanie konfliktów, budowanie kultury organizacyjnej wspierającej personel.

Dyrektor w strukturze zespołów żłobkowych

Gmina lub inny podmiot może połączyć kilka żłobków w zespół. Wówczas dyrektor zespołu pełni jednocześnie funkcję dyrektora każdego żłobka, a ustawa wymaga, by miał co najmniej roczne doświadczenie w kierowaniu placówką opiekuńczą do lat 3. Skala zadań rośnie – pojawia się koordynacja wspólnej obsługi administracyjno‑finansowej (art. 9a) oraz odpowiedzialność za jednolite standardy jakości.

Odpowiedzialność i nadzór

Dyrektor podlega nadzorowi wójta/burmistrza/prezydenta miasta. Upoważnione osoby mogą żądać dokumentów, wstępu do lokalu i wyjaśnień. W razie poważnych lub uporczywych naruszeń organ nadzorujący może wezwać do usunięcia nieprawidłowości, a w skrajnych przypadkach wnioskować o zmianę dyrektora lub wykreślenie placówki z rejestru.

Podsumowanie

Dyrektor żłobka to menedżer, pedagog i organizator w jednej osobie. Musi spełniać określone w ustawie wymogi kwalifikacyjne, cieszyć się nieposzlakowaną opinią oraz stale rozwijać kompetencje. Jego codzienna praca obejmuje strategiczne zarządzanie placówką, troskę o rozwój dzieci i personelu oraz ścisłe przestrzeganie przepisów prawa. Świadome realizowanie tych zadań przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo i dobrostan najmłodszych, a także na satysfakcję rodziców i pracowników.

Bibliografia:

Ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2024 r. poz. 338)

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Finanse

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowej - co warto wiedzieć?

Dotacje stanowią istotne źródło finansowania dla placówek oświatowych. Ich prawidłowe wykorzystanie to obowiązek, który niesie za sobą odpowiedzialność. Organy dotujące, takie jak gmina czy powiat, mają prawo przeprowadzać kontrole w celu weryfikacji, czy środki zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem. Jak wygląda taka kontrola w praktyce? Na co warto zwrócić uwagę? Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje, które pomogą się przygotować i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
ELF EDU® Dziennik
September 8, 2025
Edukacja

Alpaka, koń czy królik - które zwierzę najlepiej wspiera rozwój dzieci?

Kontakt ze zwierzętami ma wyjątkowy wpływ na dzieci. Obecność czworonożnego towarzysza w edukacji czy terapii może wyciszać, wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, rozwijać empatię i motywować do działania. Coraz więcej przedszkoli korzysta z zajęć ze zwierzętami jak np.: alpakoterapia, lagoterapia czy hipoterapia. Które zwierzę najbardziej wspiera rozwój dziecka? Odpowiedź zależy od celu, wieku i potrzeb malucha.
Sara Golly
September 1, 2025
Prawo

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 8 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - najważniejsze informacje

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli od 28 sierpnia 2025 r.
Weronika Sobczyk
August 27, 2025