Nie oceniaj pochopnie - jak napisać efektywne WOPFU?

May 25, 2025
Anna Dębicka
Osoba pisze notatki w zeszycie, obok leży telefon i długopis.

Nie oceniaj pochopnie - jak napisać efektywne WOPFU?

 

OCEŃ MNIE

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) stanowi podstawę planowania wsparcia dla dziecka z niepełnosprawnością w placówce. Tworzona przez zespół nauczycieli i specjalistów, opiera się na analizie potrzeb i możliwości podopiecznego. Celem oceny jest kompleksowe poznanie funkcjonowania dziecka w sferze edukacyjnej, społecznej i emocjonalnej. Dokument ten, zaraz obok orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, jest bazą do opracowywania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. WOPFU pozwala dostosować metody pracy i formy pomocy tak, by dobrze wesprzeć rozwój oraz rozwinąć potencjał dziecka. Stwórz precyzyjną, zindywidualizowaną ocenę, a usprawnisz sobie pracę z uczniem w nadchodzących miesiącach.

CO NA TO PRAWO OŚWIATOWE?

Kluczowe zasady dotyczące tworzenia WOPFU odnajdujemy w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dla każdego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół obligatoryjnie opracowuje WOPFU.

Przyjrzyjmy się wytycznym:

Kto i jak często? - Zespół nauczycieli i specjalistów przynajmniej dwukrotnie w ciągu roku szkolnego opracowuje WOPFU. Rodzice podopiecznego również mają prawo uczestniczyć w tworzeniu dokumentu. Cząstkowej oceny oraz jej modyfikacji można dokonywać w porozumieniu z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz za zgodą rodziców z innymi podmiotami.

Co musisz uwzględnić?

➔   Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.

➔   Zainteresowania, uzdolnienia, predyspozycje dziecka.

➔   Zakres i rodzaj pomocy udzielanej przez nauczycieli i terapeutów.

➔   Powody niepowodzeń edukacyjnych, wyzwań w funkcjonowaniu.

➔   Bariery i ograniczenia będące przyczyną trudności w funkcjonowaniu i uniemożliwiające pełne uczestnictwo w życiu przedszkolnym/szkolnym.

➔   Odnosząc się do ucznia realizującego edukację w grupie do 5 uczniów lub indywidualnie – przeszkody utrudniające włączenie dziecka do zajęć prowadzonych wspólnie z oddziałem przedszkolnym/szkolnym.

➔   Rezultaty działań mających na celu pomoc w przezwyciężeniu trudności dziecka.

O TYM PAMIĘTAJ

Rodzic ma prawo uczestniczyć w zebraniach zespołu i jak wspomniałam wyżej - mieć wpływ na tworzenie dokumentu. Rodzice obligatoryjnie otrzymują kopię WOPFU. Zespół jest zobowiązany do informowania opiekunów o terminach spotkań na piśmie. Treści poruszane na zebraniach są poufne.

Osoba korzysta z telefonu komórkowego.

INFORMACJE W JEDNYM MIEJSCU

Dziennik elektroniczny ELF EDU stanowi cenne narzędzie w pracy nad tworzeniem i aktualizowaniem WOPFU. Dzięki zakładce „Podstawa zakwalifikowania” nauczyciele i specjaliści mają szybki dostęp do kluczowych informacji dotyczących funkcjonowania dziecka. Tego rodzaju udogodnienie pozwala na łatwe monitorowanie postępów ucznia i aktualizowanie metod pracy. Z własnego doświadczenia powiem Ci,  że to znacząco ułatwia planowanie wsparcia edukacyjnego i terapeutycznego.

STWÓRZ DOKUMEN, KTÓRY REALNIE POMOŻE

Podsumowując, stworzenie efektywnego WOPFU to kluczowy element w pracy z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dokument ten nie tylko stanowi podstawę do opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, ale także umożliwia lepsze zrozumienie i wsparcie ucznia w jego rozwoju. Efektywnie opracowany arkusz WOPFU to inwestycja w przyszłość podopiecznego. Jego aktualizacja i ciągłe dostosowywanie są kluczem do powodzenia edukacyjnego i terapeutycznego. Bo przecież postępy dziecka to zawodowy sukces jego nauczycieli i terapeutów.

Anna Dębicka

neurologopeda, pedagog specjalny,

polonistka, terapeuta pedagogiczny

Źródła:

1. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie zasad organizacji               i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach                          i placówkach.

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Poz. 1309.

3. WOPFU, czyli wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia, www.pedagogonline.pl, (dostęp: 24.03.2025 r.).

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Wyjścia i wycieczki w przedszkolu niepublicznym – co warto wiedzieć?

Przedszkole to przestrzeń, w której dzieci nie tylko zdobywają pierwsze doświadczenia edukacyjne, ale także uczą się funkcjonowania w świecie. Jednym z najcenniejszych sposobów wspierania ich rozwoju są wyjścia i wycieczki poza teren placówki. To dzięki nim mali odkrywcy poznają otoczenie, naturę, miasto, instytucje kultury, a przede wszystkim – zdobywają doświadczenia, których nie da się odtworzyć w sali dydaktycznej.
ELF EDU® Dziennik
December 23, 2025
Edukacja

Motoryka mała i duża a nowoczesne zabawy – kreatywne propozycje dla przedszkolaków

Rozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym to jeden z kluczowych filarów przygotowania do nauki, samodzielności i codziennego funkcjonowania. Ćwiczenia motoryki małej i dużej nie są już tylko „zabawą w ruch” - stają się świadomym elementem nowoczesnej edukacji przedszkolnej.
Sara Golly
December 17, 2025
Edukacja

Dziecięca przedsiębiorczość w przedszkolu – mini-projekty i aktywności wprowadzające myślenie biznesowe i społeczne.

W przedszkolu dzieci w wieku między 3 do 6 lat rozwijają się nie tylko pod względem motorycznym czy poznawczym. Rozpoczynają również budowanie podstawowych kompetencji społecznych: współpracy, odpowiedzialności, podejmowania decyzji.
Sara Golly
December 22, 2025