Nie oceniaj pochopnie - jak napisać efektywne WOPFU?

May 25, 2025
Anna Dębicka
Osoba pisze notatki w zeszycie, obok leży telefon i długopis.

Nie oceniaj pochopnie - jak napisać efektywne WOPFU?

 

OCEŃ MNIE

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) stanowi podstawę planowania wsparcia dla dziecka z niepełnosprawnością w placówce. Tworzona przez zespół nauczycieli i specjalistów, opiera się na analizie potrzeb i możliwości podopiecznego. Celem oceny jest kompleksowe poznanie funkcjonowania dziecka w sferze edukacyjnej, społecznej i emocjonalnej. Dokument ten, zaraz obok orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, jest bazą do opracowywania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. WOPFU pozwala dostosować metody pracy i formy pomocy tak, by dobrze wesprzeć rozwój oraz rozwinąć potencjał dziecka. Stwórz precyzyjną, zindywidualizowaną ocenę, a usprawnisz sobie pracę z uczniem w nadchodzących miesiącach.

CO NA TO PRAWO OŚWIATOWE?

Kluczowe zasady dotyczące tworzenia WOPFU odnajdujemy w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dla każdego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół obligatoryjnie opracowuje WOPFU.

Przyjrzyjmy się wytycznym:

Kto i jak często? - Zespół nauczycieli i specjalistów przynajmniej dwukrotnie w ciągu roku szkolnego opracowuje WOPFU. Rodzice podopiecznego również mają prawo uczestniczyć w tworzeniu dokumentu. Cząstkowej oceny oraz jej modyfikacji można dokonywać w porozumieniu z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz za zgodą rodziców z innymi podmiotami.

Co musisz uwzględnić?

➔   Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.

➔   Zainteresowania, uzdolnienia, predyspozycje dziecka.

➔   Zakres i rodzaj pomocy udzielanej przez nauczycieli i terapeutów.

➔   Powody niepowodzeń edukacyjnych, wyzwań w funkcjonowaniu.

➔   Bariery i ograniczenia będące przyczyną trudności w funkcjonowaniu i uniemożliwiające pełne uczestnictwo w życiu przedszkolnym/szkolnym.

➔   Odnosząc się do ucznia realizującego edukację w grupie do 5 uczniów lub indywidualnie – przeszkody utrudniające włączenie dziecka do zajęć prowadzonych wspólnie z oddziałem przedszkolnym/szkolnym.

➔   Rezultaty działań mających na celu pomoc w przezwyciężeniu trudności dziecka.

O TYM PAMIĘTAJ

Rodzic ma prawo uczestniczyć w zebraniach zespołu i jak wspomniałam wyżej - mieć wpływ na tworzenie dokumentu. Rodzice obligatoryjnie otrzymują kopię WOPFU. Zespół jest zobowiązany do informowania opiekunów o terminach spotkań na piśmie. Treści poruszane na zebraniach są poufne.

Osoba korzysta z telefonu komórkowego.

INFORMACJE W JEDNYM MIEJSCU

Dziennik elektroniczny ELF EDU stanowi cenne narzędzie w pracy nad tworzeniem i aktualizowaniem WOPFU. Dzięki zakładce „Podstawa zakwalifikowania” nauczyciele i specjaliści mają szybki dostęp do kluczowych informacji dotyczących funkcjonowania dziecka. Tego rodzaju udogodnienie pozwala na łatwe monitorowanie postępów ucznia i aktualizowanie metod pracy. Z własnego doświadczenia powiem Ci,  że to znacząco ułatwia planowanie wsparcia edukacyjnego i terapeutycznego.

STWÓRZ DOKUMEN, KTÓRY REALNIE POMOŻE

Podsumowując, stworzenie efektywnego WOPFU to kluczowy element w pracy z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dokument ten nie tylko stanowi podstawę do opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, ale także umożliwia lepsze zrozumienie i wsparcie ucznia w jego rozwoju. Efektywnie opracowany arkusz WOPFU to inwestycja w przyszłość podopiecznego. Jego aktualizacja i ciągłe dostosowywanie są kluczem do powodzenia edukacyjnego i terapeutycznego. Bo przecież postępy dziecka to zawodowy sukces jego nauczycieli i terapeutów.

Anna Dębicka

neurologopeda, pedagog specjalny,

polonistka, terapeuta pedagogiczny

Źródła:

1. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie zasad organizacji               i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach                          i placówkach.

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Poz. 1309.

3. WOPFU, czyli wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia, www.pedagogonline.pl, (dostęp: 24.03.2025 r.).

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Nowa ocena funkcjonalna ucznia: rewolucja w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) opublikowało projekt nowego rozporządzenia, które przewiduje istotne zmiany w zasadach wydawania orzeczeń i opinii przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Celem wprowadzonych modyfikacji jest uproszczenie procesu diagnostycznego oraz lepsze dopasowanie wsparcia do indywidualnych potrzeb uczniów, zwłaszcza tych, którzy wymagają specjalistycznej opieki edukacyjnej i terapeutycznej.
ELF EDU® Dziennik
October 29, 2025
Finanse

Dotacja oświatowa w przedszkolach – jak ją uzyskać? Praktyczny przewodnik dla placówek niepublicznych

Prowadzenie niepublicznego przedszkola to nie tylko misja edukacyjna, ale również codzienne wyzwania związane z finansowaniem działalności placówki. Jednym z kluczowych źródeł wsparcia dla przedszkoli jest dotacja oświatowa udzielana przez jednostki samorządu terytorialnego. Dotacja ta może znacząco odciążyć budżet przedszkola i zapewnić środki na bieżącą działalność – od wynagrodzeń pracowników, przez pomoce dyd
ELF EDU® Dziennik
October 17, 2025
Prawo

Nowelizacja Karty Nauczyciela: Większy limit godzin dla nauczycieli specjalistów zatrudnionych na umowie zlecenie i B2B

W polskim systemie edukacji zatrudnienie specjalistów, takich jak pedagodzy, psycholodzy czy logopedzi, wciąż stanowi wyzwanie, szczególnie w szkołach i przedszkolach niepublicznych. W ramach deregulacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) wprowadziło zmiany w przepisach dotyczących zatrudniania nauczycieli specjalistów. Zmiany te mają na celu ułatwienie placówkom oświatowym spełnienia wymogów kadrowych, a także zwiększenie dostępu uczniów do niezbędnej pomocy.Nowe regulacje weszły w życie od września 2025 roku.
ELF EDU® Dziennik
October 5, 2025