Zasady stosowania monitoringu w przedszkolu – aspekty prawne

April 8, 2025
ELF EDU® Dziennik

Zasady stosowania monitoringu w przedszkolu – aspekty prawne

Zwiększająca się liczba przypadków wykorzystywania monitoringu w różnych instytucjach publicznych oraz prywatnych rodzi pytanie o legalność i zasadność jego stosowania w przedszkolach. Możliwość stosowania monitoringu w placówkach oświatowych została określona w art. 108a ustawy Prawo oświatowe i ma na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, a także pracownikom. Z perspektywy prawnej stosowanie monitoringu w przedszkolu wiąże się jednak z wieloma kwestiami, które muszą zostać starannie rozważone.

1. Zasady ochrony danych osobowych

Podstawowym aktem prawnym, który reguluje kwestie dotyczące ochrony danych osobowych, w tym w kontekście monitoringu, jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych (tzw. RODO). Zgodnie z tym rozporządzeniem, każde nagranie, które może identyfikować osobę fizyczną, traktowane jest jako przetwarzanie danych osobowych, a jego stosowanie musi spełniać określone wymagania.

Przedszkole, decydując się na instalację monitoringu, musi wykazać, że jego stosowanie jest zgodne z zasadą legalności, rzetelności i przejrzystości przetwarzania danych. Ponadto artykuły 12 i 13 RODO nakładają na administratora danych (w tym przypadku przedszkole) obowiązek poinformowania osób, których dane są przetwarzane, o szczegółach dotyczących tego procesu.

2. Cel stosowania monitoringu

Zasadniczym celem monitoringu w przedszkolu powinno być zapewnienie bezpieczeństwa, zarówno dzieciom, jak i pracownikom lub ochrona mienia. W szczególności monitoring może służyć:

·       Obserwacji przestrzeni, w której dzieci spędzają czas w celu niwelowania sytuacji zagrażających ich zdrowiu i życiu, szybkość reagowania i interwencji,

·       Ustaleniu okoliczności w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, takich jak wypadki czy incydenty przemocowe,

·       Ustalanie sprawców czynów zabronionych,

·       Ograniczenia dostępu do budynku i pomieszczeń osobom nieuprawnionym.

Niemniej jednak, stosowanie monitoringu w przedszkolach nie może odbywać się w sposób nadmierny, a więc nie może obejmować zgodnie z zapisami ustawy Prawo oświatowe – art. 108a ust. 3 „ (…) pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze
i opiekuńcze, pomieszczeń, w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna, pomieszczeń przeznaczonych do odpoczynku i rekreacji pracowników, pomieszczeń sanitarnohigienicznych, gabinetu profilaktyki zdrowotnej, szatni i przebieralni, chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji celu określonego w ust. 1 i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób, w szczególności zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.”

Biorąc powyższe pod uwagę, wprowadzenie regulaminu dotyczącego monitoringu wizyjnego stanowi działanie uzasadnione i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, mające na celu określenie zasad i warunków, na jakich przeprowadzany jest monitoring wideo, ochronę interesów zarówno dzieci, pracowników, jak i osób trzecich, a także zapewnienie zgodności
z zasadami ochrony danych osobowych.

3. Oznakowanie miejsc objętych monitoringiem

Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoby, które stosują monitoring mają obowiązek oznakowania pomieszczeń oraz terenu, w których monitoring jest stosowany. Oznakowanie to powinno być widoczne, czytelne i jednoznaczne, aby osoby przebywające w tych miejscach były świadome, że są objęte monitoringiem.

Zwykle oznaczenie przyjmuje formę tabliczek lub naklejek informujących o monitoringu
w danym miejscu, zawierających kluczowe informacje, takie jak: dane administratora systemu, kontakt do osoby odpowiedzialnej za przetwarzanie danych z monitoringu oraz cel jego stosowania. Należy również wskazać miejsce, w którym możemy zapoznać się z pełną treścią klauzuli informacyjnej. Miejsce to powinno być łatwo dostępne dla osób, których dane dotyczą, np. sekretariat przedszkola lub strona internetowa.

4. Przestrzeganie zasad minimalizacji danych

Zasada minimalizacji danych nakłada na administratora danych (w tym przypadku przedszkole) obowiązek ograniczenia zakresu przetwarzanych informacji do niezbędnego minimum. Oznacza to, że monitoring nie powinien obejmować wszystkich obszarów placówki, a jedynie te, które są niezbędne do osiągnięcia celu – zapewnienia bezpieczeństwa.

Nagrania z monitoringu, zawierające dane osobowe, przechowywane są przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy, przy czym przetwarzane są wyłącznie w celu, dla którego zostały zgromadzone. Po upływie tego okresu nagrania te zostaną nieodwracalnie usunięte lub zniszczone, w sposób zapewniający ochronę prywatności osób, których dane dotyczą, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

5. Ochrona praw pracowników

W przypadku, gdy monitoring obejmuje również pracowników, należy pamiętać
o przestrzeganiu przepisów prawa pracy, w szczególności w zakresie ochrony dóbr osobistych pracowników. Zgodnie z art. 222 Kodeksu pracy, pracodawca może stosować monitoring w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia, kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, jednak musi przy tym pamiętać o równowadze pomiędzy interesem pracodawcy
a prawem pracowników do prywatności. Ponadto pracownicy powinni otrzymać pisemną informację o stosowaniu monitoringu przed dopuszczeniem ich do pracy.

Warto podkreślić, że choć monitoring wizyjny jest dozwolony, to nagrywanie dźwięku jest zabronione.

6. Kontrola pracy nauczycieli

W świetle przepisów art. 108a Prawa oświatowego, monitoring w szkołach i placówkach oświatowych nie może pełnić funkcji narzędzia nadzoru nad jakością wykonywanej pracy przez pracowników, weryfikacji obecności czy długości przerw. Wykorzystywanie systemu monitoringu w celu oceny efektywności pracy pracowników stanowiłoby naruszenie obowiązujących przepisów które jednoznacznie ograniczają zakres stosowania monitoringu do celów bezpieczeństwa, a nie do kontroli wykonywanych przez pracowników obowiązków zawodowych.

Wyjątkiem jest sytuacja, w której istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przez pracownika przestępstwa w trakcie wykonywania swoich obowiązków służbowych. W takim przypadku zapis – nagranie może stanowić materiał dowodowy w postępowaniu karnym.

Podsumowanie

Stosowanie monitoringu w przedszkolach jest możliwe, jednak musi odbywać się zgodnie
z przepisami prawa, w szczególności z zasadami ochrony danych osobowych. Przedszkole, decydując się na jego instalację, powinno wyraźnie określić cel i zakres monitoringu, a także zapewnić odpowiednią informację w tym zakresie. Istotne jest, aby monitoring był stosowany w sposób nie naruszający prywatności dzieci i pracowników, a także nie przekraczał niezbędnych granic, które są konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa w placówce.

Źródła:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE.L.2016.119.1).

Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U.2019.1781).

Urząd Ochrony Danych Osobowych, Wskazówki Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych dotyczące wykorzystywania monitoringu wizyjnego, Wersja 1 czerwiec 2018.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2024.737).

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2025.277).

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Edukacja

Z rodzicem jak z partnerem – budowanie relacji w edukacji przedszkolnej

Partnerstwo z rodzicem pozwala lepiej rozumieć potrzeby dziecka, wspierać jego rozwój oraz skutecznie reagować na pojawiające się wyzwania. Budowanie takiej relacji wymaga jednak świadomego podejścia, gotowości do dialogu i wspólnego działania. Świadomość, że rodzic jest partnerem, a nie tylko „odbierającym” dziecko, zmienia podejście nauczycieli i dyrektorów do budowania codziennych relacji. Jak zatem tworzyć prawdziwe, autentyczne partnerstwo? Jak sprawić, by kontakt z rodzicem stawał się wsparciem, a nie formalnością? W niniejszym artykule przedstawiam najważniejsze zasady oraz sprawdzone sposoby tworzenia autentycznego partnerstwa z rodzicami w edukacji przedszkolnej.
Sara Golly
April 28, 2025
Finanse

Dotacje na kształcenie specjalne: Jak efektywnie wykorzystać fundusze na wsparcie uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi

W polskim systemie edukacyjnym uczniowie z różnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie z niepełnosprawnościami, mają prawo do specjalistycznego wsparcia, które umożliwia im pełne uczestnictwo w procesie nauczania. Aby to wsparcie mogło być realizowane, placówki oświatowe otrzymują dotacje na kształcenie specjalne. Fundusze te są przeznaczone na szereg działań, które poprawiają jakość edukacji dzieci z trudnościami w nauce i umożliwiają im skuteczne pokonywanie barier edukacyjnych. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jak można wykorzystać dotacje na kształcenie specjalne oraz jakie są zasady rozliczania tych środków.
ELF EDU® Dziennik
April 27, 2025
Prawo

Stanowisko dyrektora w żłobku - co musisz wiedzieć?

Żłobek jest dziś nie tylko placówką opiekuńczą, lecz także pierwszym ogniwem edukacji i profilaktyki rozwoju dziecka w wieku do lat 3. To stawia przed dyrektorem wyjątkowo odpowiedzialną rolę – musi on zagwarantować bezpieczeństwo, wysoką jakość usług, prawidłowe zarządzanie personelem i finansami oraz tworzyć przyjazne środowisko współpracy z rodzicami i organem prowadzącym. Ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej: „ustawa żłobkowa”) szczegółowo opisuje zarówno formalne wymogi kwalifikacyjne, jak i zakres kompetencji oraz obowiązków dyrektora.
Weronika Sobczyk
April 23, 2025
Prawo

E-doręczenia w przedszkolach – nowe obowiązki i zasady w świetle ustawy

Rosnąca cyfryzacja administracji publicznej obejmuje również sektor oświaty. Od 1 stycznia 2025 r. niektóre przedszkola są zobowiązane do korzystania z tzw. e-doręczeń, czyli elektronicznego odpowiednika listów poleconych (art. 8 ustawy z dnia 21 czerwca 2024 roku o doręczeniach elektronicznych, Dz.U. z 2024 r. poz. 1045). W artykule wyjaśnione zostanie, na czym polega ten obowiązek, kogo dotyczy i jak się do niego przygotować.
Weronika Sobczyk
April 11, 2025
Aktualności

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Dziś cały świat zwraca uwagę na potrzeby i prawa osób w spektrum autyzmu. To ważna okazja, by przypomnieć sobie, jak wiele możemy zrobić, tworząc bardziej empatyczne, wspierające i dostępne środowisko – również w przedszkolach i żłobkach.
ELF EDU® Dziennik
April 2, 2025
Prawo

Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?

W Polsce wychowanie przedszkolne regulowane jest m.in. przez Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, która precyzuje różne formy opieki i edukacji przedszkolnej. Zgodnie z jej przepisami, obok tradycyjnych przedszkoli, istnieją oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, a także inne formy wychowania przedszkolnego, które zostaną omówione w niniejszym artykule. Ich funkcjonowanie regulowane jest przez przepisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.
ELF EDU® Dziennik
April 9, 2025
Prawo

Zasady stosowania monitoringu w przedszkolu – aspekty prawne

Zwiększająca się liczba przypadków wykorzystywania monitoringu w różnych instytucjach publicznych oraz prywatnych rodzi pytanie o legalność i zasadność jego stosowania w przedszkolach. Możliwość stosowania monitoringu w placówkach oświatowych została określona w art. 108a ustawy Prawo oświatowe i ma na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, a także pracownikom. Z perspektywy prawnej stosowanie monitoringu w przedszkolu wiąże się jednak z wieloma kwestiami, które muszą zostać starannie rozważone.
ELF EDU® Dziennik
April 8, 2025
Aktualności

Nie oceniaj pochopnie - jak napisać efektywne WOPFU?

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) stanowi podstawę planowania wsparcia dla dziecka z niepełnosprawnością w placówce. Tworzona przez zespół nauczycieli i specjalistów, opiera się na analizie potrzeb i możliwości podopiecznego.
Anna Dębicka
April 8, 2025
Prawo

Diabeł tkwi w szczegółach – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

Przepisy prawa oświatowego nakładają precyzyjne wymogi dotyczące jego opracowania, ale to właśnie umiejętność dostosowania dokumentu do indywidualnych potrzeb ucznia przyczynia się do sukcesu terapeutycznego. W artykule przyjrzymy się, jak w gąszczu regulacji odnaleźć klucz do prawidłowego stworzenia IPET-u.
Anna Dębicka
April 8, 2025
Edukacja

Pedagogika Montessori, a tradycyjne podejście w przedszkolu: co wybrać?

W dzisiejszych czasach istnieją różnorodne metody wychowawcze w przedszkolu. Mają one na celu wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci, kształtowanie ich umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz poznawczych; pozwalają dzieciom na samodzielne odkrywanie świata, jednocześnie wspierając ich w nauce, współpracy, komunikacji i radzenia sobie z emocjami.
ELF EDU® Dziennik
April 8, 2025
Prawo

Kwalifikacje nauczycieli w przedszkolu – jakie wymagania muszą spełniać opiekunowie?

Nowe regulacje dotyczące kwalifikacji nauczycieli przedszkola mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu edukacji dzieci. Choć zmiany wprowadzają wyższe wymagania, ich celem jest zapewnienie, że osoby pracujące w przedszkolach posiadają odpowiednie przygotowanie i kompetencje do pracy z najmłodszymi.
Weronika Sobczyk
April 4, 2025
Finanse

Dotacje pod kontrolą: Jak prawidłowo rozliczać i dokumentować środki?

Rozliczanie dotacji oświatowej jest procesem wymagającym przejrzystości, zgodności z przepisami i odpowiedniej dokumentacji. Właściwe rozliczenie zapewnia prawidłowe wykorzystanie środków publicznych.
ELF EDU® Dziennik
April 2, 2025
Edukacja

Kompetencje cyfrowe od najmłodszych lat – dlaczego warto je rozwijać już w przedszkolu?

Kompetencje cyfrowe to klucz do sprawnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie. Technologie cyfrowe dynamicznie się rozwijają i stają się obecne w każdym aspekcie życia współczesnego człowieka. Dlatego ważne jest to, aby starać się rozwijać owe kompetencje już od najmłodszych lat. Nie należy tego mylić z bezrefleksyjnym korzystaniem z tabletów czy telefonów. Chodzi o mądre, świadome i bezpieczne wprowadzanie dziecka do świata narzędzi cyfrowych.
ELF EDU® Dziennik
April 8, 2025
Prawo

Jak założyć żłobek w Polsce? Krok po kroku do realizacji pomysłu

Każde przedsięwzięcie, zwłaszcza w tak odpowiedzialnej branży jak opieka nad dziećmi, wymaga dokładnego przygotowania. Chcąc stworzyć miejsce, które będzie nie tylko bezpieczne, ale i sprzyjające rozwojowi maluchów, odpowiadasz na rosnącą potrzebę rodziców, którzy pragną zapewnić swoim dzieciom odpowiednią opiekę w pierwszych latach życia. W tym artykule przeprowadzimy Cię przez wszystkie kroki, które należy podjąć, aby założyć żłobek w Polsce.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Prawo

Jak założyć przedszkole? Wymagania prawne i regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób decyduje się na założenie przedszkola. Wzrost zainteresowania edukacją przedszkolną, a także rosnący odsetek dzieci uczęszczających do tego typu placówek, stwarza możliwość rozwinięcia własnej działalności. Jednak, aby tego dokonać, konieczne jest spełnienie określonych wymagań prawnych, administracyjnych i organizacyjnych. W artykule przedstawimy, jak zrealizować ten pomysł oraz omówimy najważniejsze regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Prawo

Ochrona danych osobowych w dzienniku elektronicznym – RODO w przedszkolach i żłobkach

Wprowadzenie dzienników elektronicznych w przedszkolach i żłobkach wiąże się z obowiązkiem przestrzegania przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które obowiązuje od 25 maja 2018 roku. Placówki te przetwarzają dane dzieci, ich rodziców oraz personelu, co nakłada obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych informacji.
Weronika Sobczyk
April 4, 2025
Terapia

Zwierzęta w roli terapeutów – znaczenie zooterapii w edukacji małego dziecka

Zooterapia czyli terapia z udziałem zwierząt, zyskuje coraz większą popularność jako przełomowa metoda wspierania rozwoju dzieci. Angażowanie zwierząt takich jak psy, konie, alpaki czy koty do pracy z dziećmi, szczególnie borykającymi się z różnymi wyzwaniami rozwojowymi, staje się coraz bardziej doceniane.
Anna Dębicka
March 20, 2025
Szkolenia dla nauczycieli i specjalistów

Branżowe Centrum Umiejętności – rozwój w terapii zajęciowej!

Branżowe Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie terapii zajęciowej to nowoczesna przestrzeń szkoleniowa.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Aktualności

6 marca – Europejski Dzień Logopedy!

Logopedia to nie tylko ćwiczenia artykulacyjne, ale także wsparcie w komunikacji, terapia mowy i języka oraz pomoc osobom w każdym wieku.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Finanse

Przełomowe zmiany w finansowaniu oświaty - nowa przyszłość polskiego systemu edukacji

Na podstawie ustawy z dnia 1 października 2024 r. dotyczącej dochodów jednostek samorządu terytorialnego nastąpiły kluczowe zmiany w finansowaniu oświaty samorządowej oraz dotacji na szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Terapia

Komunikacja, która otwiera drzwi – jak AAC wspiera rozwój dzieci ze spektrum autyzmu

Proponując wdrożenie komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC (ang. Augmentative and Alternative Communication) w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, często napotykam na opór ze strony rodziców.
Anna Dębicka
March 6, 2025
Prawo

Nowe standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

W ostatnich latach coraz większą uwagę przykłada się do jakości opieki i edukacji najmłodszych dzieci. Wzrost świadomości społecznej na temat kluczowej roli wczesnych etapów rozwoju przełożył się na konkretne regulacje prawne.
Weronika Sobczyk
April 4, 2025
Terapia

Nowoczesny i wygodny – poznaj innowacyjny dziennik elektroniczny ELF EDU®!

Zadbaj o najwyższe standardy opieki i edukacji w swojej placówce dzięki narzędziu, które usprawni pracę kadry, ułatwi codzienną komunikację z rodzicami i pozwoli lepiej dbać o rozwój dzieci.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025
Terapia

‍Zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji dziecka.

Żyjemy w czasach, w których nowoczesne technologie towarzyszą nam na każdym kroku - zarówno w domach, pracy, jak i w placówkach edukacyjnych. Współczesne urządzenia, aplikacje, programy oraz różnego rodzaju systemy cyfrowe stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025