Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?

April 9, 2025
ELF EDU® Dziennik

Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?

W Polsce wychowanie przedszkolne regulowane jest m.in. przez Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, która precyzuje różne formy opieki i edukacji przedszkolnej. Zgodnie z jej przepisami, obok tradycyjnych przedszkoli, istnieją oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, a także inne formy wychowania przedszkolnego, które zostaną omówione w niniejszym artykule. Ich funkcjonowanie regulowane jest przez przepisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.

Czym są inne formy wychowania przedszkolnego?

„Inne formy wychowania przedszkolnego” to alternatywne rozwiązania organizacyjne, które umożliwiają realizację wychowania przedszkolnego poza tradycyjnymi przedszkolami i oddziałami przedszkolnymi w szkołach podstawowych. Rozporządzenie określa dwa główne rodzaje tego typu placówek:

·      Punkty przedszkolne – zajęcia w nich odbywają się przez okres całego roku szkolnego, we wszystkie dni robocze. Wyjątkiem są przerwy, które są ustalane przez organ prowadzący,

·      Zespoły wychowania przedszkolnego – zajęcia są prowadzone w niektóre dni tygodnia przez cały rok szkolny, z zastrzeżeniem przerw, które podobnie jak w przypadku punktów przedszkolnych, ustalane są przez organ prowadzący.

Obie te formy zapewniają dzieciom odpowiednią opiekę i edukację, przygotowując je do dalszego etapu kształcenia. Główna różnica między nimi polega na częstotliwości, z jaką prowadzone są zajęcia.

Podstawowe różnice między przedszkolem a inną formą wychowania przedszkolnego

Choć celem każdej z form wychowania przedszkolnego jest zapewnienie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju oraz umożliwienie odbycia obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, istnieje szereg wymagań, które je od siebie wyraźnie wyróżniają. Są to między innymi:

1.     Możliwa ilość dzieci uczęszczająca do placówki - W przypadku innych form wychowania przedszkolnego, liczba dzieci jest ograniczona i wynosi od 3 do 25. Po przekroczeniu maksymalnej ilości, nie jest możliwe utworzenie kolejnej grupy w ramach tej samej placówki. W przedszkolach w jednej grupie przedszkolnej nie może być więcej niż 25 dzieci, natomiast w przeciwieństwie do punktów czy zespołów wychowania przedszkolnego, można stworzyć ich więcej. W tym przypadku maksymalna liczba dzieci określona jest w statucie przedszkola oraz w opinii właściwego inspektora sanitarnego.

2.     Minimalny wymiar godzin zajęć - W tradycyjnych przedszkolach czas trwania zajęć musi wynosić co najmniej 5 godzin dziennie. Inne formy wychowania przedszkolnego są bardziej elastyczne pod względem organizacyjnym. Zajęcia w punkcie przedszkolnym muszą odbywać się przez minimum 3 godziny każdego dnia roboczego, natomiast w zespole wychowania przedszkolnego mogą być organizowane w wybrane dni tygodnia, przy czym ich czas trwania to nie mniej niż 3 godziny danego dnia. Określone są również minimalne wymiary tygodniowe - od 12 do 25 godzin - w zależności od ilości dzieci w punkcie lub zespole.

3.     Wymagany dokument organizacyjny – Organ prowadzący inne formy wychowania przedszkolnego, musi opracować dokument organizacyjny, który określa m.in. nazwę i miejsce prowadzenia placówki, cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a także dzienny wymiar godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych. Dokument ten zawiera również zasady bezpieczeństwa, opieki nad dziećmi, a także prawa i obowiązki wychowanków. Ponadto wskazuje zakres zadań nauczycieli, w tym współpracę z rodzicami. W przypadku przedszkola, obligatoryjne jest natomiast sporządzenie statutu, który zawiera m.in. informację o organizacji pracy placówki czy celach edukacyjnych. Dokładne wytyczne dotyczące tego dokumentu znajdują się w art. 102 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

4.     Udział rodziców lub innych, upoważnionych przez nich, pełnoletnich członków rodzin w życiu placówki - Rola rodziców w funkcjonowaniu innych form wychowania przedszkolnego jest znacznie bardziej aktywna niż w tradycyjnych przedszkolach. Choć w przypadku przedszkoli stopień zaangażowania rodziców zależy od statutów placówek, zazwyczaj ich udział w codziennych zajęciach jest ograniczony. W punktach lub zespołach przedszkolnych, zgodnie z przepisami, rodzice i inni pełnoletni członkowie rodzin mają możliwość angażowania się między innymi poprzez pomoc w opiece nad dziećmi w trakcie zajęć, co ma duże znaczenie w funkcjonowaniu mniejszych placówek.

5.     Warunki lokalowe – Inne formy wychowania przedszkolnego różnią się od przedszkoli pod względem wymagań lokalowych. Choć oba typy placówek muszą spełniać określone normy sanitarne, budowlane i przeciwpożarowe, w przypadku punktów przedszkolnych te wymagania są mniej restrykcyjne. Dokładnie wytyczne odnośnie wymagań lokalowych dla innych form wychowania przedszkolnego znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia
i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.
Natomiast analizując jakie warunki należy spełnić zakładając przedszkole, należy wziąć pod uwagę: Ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

Podsumowanie

Pomimo różnic, wszystkie formy wychowania przedszkolnego dążą do wspólnego celu, jakim jest prawidłowy rozwój dzieci w atmosferze bezpieczeństwa i wsparcia. Tworzenie punktów przedszkolnych oraz zespołów wychowania przedszkolnego stanowi ważne narzędzie w zwiększaniu dostępu do nauki dla maluchów z różnych środowisk. Dzięki tym formom, dzieci zarówno z miast, jak i z obszarów wiejskich, mają większą możliwość korzystania z edukacji przedszkolnej, co szczególnie sprzyja wyrównywaniu szans rozwojowych. Niezależnie czy planujesz utworzyć przedszkole czy inną formę wychowania przedszkolnego, zachęcamy do skorzystania z dziennika elektronicznego ELF EDU®. Narzędzie to znacząco ułatwia zarządzanie obowiązkami organizacyjnymi, zapewnia sprawną komunikację z rodzicami oraz wspomaga koordynację wszystkich procesów niezbędnych do efektywnego funkcjonowania placówki.

Źródła:

1.     Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,

2.     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania,

3.     https://www.gov.pl/web/edukacja/inne-formy-wychowania-przedszkolnego, data dostępu: 28.03.2025

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Edukacja

Z rodzicem jak z partnerem – budowanie relacji w edukacji przedszkolnej

Partnerstwo z rodzicem pozwala lepiej rozumieć potrzeby dziecka, wspierać jego rozwój oraz skutecznie reagować na pojawiające się wyzwania. Budowanie takiej relacji wymaga jednak świadomego podejścia, gotowości do dialogu i wspólnego działania. Świadomość, że rodzic jest partnerem, a nie tylko „odbierającym” dziecko, zmienia podejście nauczycieli i dyrektorów do budowania codziennych relacji. Jak zatem tworzyć prawdziwe, autentyczne partnerstwo? Jak sprawić, by kontakt z rodzicem stawał się wsparciem, a nie formalnością? W niniejszym artykule przedstawiam najważniejsze zasady oraz sprawdzone sposoby tworzenia autentycznego partnerstwa z rodzicami w edukacji przedszkolnej.
Sara Golly
April 28, 2025
Finanse

Dotacje na kształcenie specjalne: Jak efektywnie wykorzystać fundusze na wsparcie uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi

W polskim systemie edukacyjnym uczniowie z różnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie z niepełnosprawnościami, mają prawo do specjalistycznego wsparcia, które umożliwia im pełne uczestnictwo w procesie nauczania. Aby to wsparcie mogło być realizowane, placówki oświatowe otrzymują dotacje na kształcenie specjalne. Fundusze te są przeznaczone na szereg działań, które poprawiają jakość edukacji dzieci z trudnościami w nauce i umożliwiają im skuteczne pokonywanie barier edukacyjnych. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jak można wykorzystać dotacje na kształcenie specjalne oraz jakie są zasady rozliczania tych środków.
ELF EDU® Dziennik
April 27, 2025
Prawo

Stanowisko dyrektora w żłobku - co musisz wiedzieć?

Żłobek jest dziś nie tylko placówką opiekuńczą, lecz także pierwszym ogniwem edukacji i profilaktyki rozwoju dziecka w wieku do lat 3. To stawia przed dyrektorem wyjątkowo odpowiedzialną rolę – musi on zagwarantować bezpieczeństwo, wysoką jakość usług, prawidłowe zarządzanie personelem i finansami oraz tworzyć przyjazne środowisko współpracy z rodzicami i organem prowadzącym. Ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej: „ustawa żłobkowa”) szczegółowo opisuje zarówno formalne wymogi kwalifikacyjne, jak i zakres kompetencji oraz obowiązków dyrektora.
Weronika Sobczyk
April 23, 2025
Prawo

E-doręczenia w przedszkolach – nowe obowiązki i zasady w świetle ustawy

Rosnąca cyfryzacja administracji publicznej obejmuje również sektor oświaty. Od 1 stycznia 2025 r. niektóre przedszkola są zobowiązane do korzystania z tzw. e-doręczeń, czyli elektronicznego odpowiednika listów poleconych (art. 8 ustawy z dnia 21 czerwca 2024 roku o doręczeniach elektronicznych, Dz.U. z 2024 r. poz. 1045). W artykule wyjaśnione zostanie, na czym polega ten obowiązek, kogo dotyczy i jak się do niego przygotować.
Weronika Sobczyk
April 11, 2025
Aktualności

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Dziś cały świat zwraca uwagę na potrzeby i prawa osób w spektrum autyzmu. To ważna okazja, by przypomnieć sobie, jak wiele możemy zrobić, tworząc bardziej empatyczne, wspierające i dostępne środowisko – również w przedszkolach i żłobkach.
ELF EDU® Dziennik
April 2, 2025
Prawo

Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?

W Polsce wychowanie przedszkolne regulowane jest m.in. przez Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, która precyzuje różne formy opieki i edukacji przedszkolnej. Zgodnie z jej przepisami, obok tradycyjnych przedszkoli, istnieją oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, a także inne formy wychowania przedszkolnego, które zostaną omówione w niniejszym artykule. Ich funkcjonowanie regulowane jest przez przepisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.
ELF EDU® Dziennik
April 9, 2025
Prawo

Zasady stosowania monitoringu w przedszkolu – aspekty prawne

Zwiększająca się liczba przypadków wykorzystywania monitoringu w różnych instytucjach publicznych oraz prywatnych rodzi pytanie o legalność i zasadność jego stosowania w przedszkolach. Możliwość stosowania monitoringu w placówkach oświatowych została określona w art. 108a ustawy Prawo oświatowe i ma na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, a także pracownikom. Z perspektywy prawnej stosowanie monitoringu w przedszkolu wiąże się jednak z wieloma kwestiami, które muszą zostać starannie rozważone.
ELF EDU® Dziennik
April 8, 2025
Aktualności

Nie oceniaj pochopnie - jak napisać efektywne WOPFU?

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) stanowi podstawę planowania wsparcia dla dziecka z niepełnosprawnością w placówce. Tworzona przez zespół nauczycieli i specjalistów, opiera się na analizie potrzeb i możliwości podopiecznego.
Anna Dębicka
April 8, 2025
Prawo

Diabeł tkwi w szczegółach – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

Przepisy prawa oświatowego nakładają precyzyjne wymogi dotyczące jego opracowania, ale to właśnie umiejętność dostosowania dokumentu do indywidualnych potrzeb ucznia przyczynia się do sukcesu terapeutycznego. W artykule przyjrzymy się, jak w gąszczu regulacji odnaleźć klucz do prawidłowego stworzenia IPET-u.
Anna Dębicka
April 8, 2025
Edukacja

Pedagogika Montessori, a tradycyjne podejście w przedszkolu: co wybrać?

W dzisiejszych czasach istnieją różnorodne metody wychowawcze w przedszkolu. Mają one na celu wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci, kształtowanie ich umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz poznawczych; pozwalają dzieciom na samodzielne odkrywanie świata, jednocześnie wspierając ich w nauce, współpracy, komunikacji i radzenia sobie z emocjami.
ELF EDU® Dziennik
April 8, 2025
Prawo

Kwalifikacje nauczycieli w przedszkolu – jakie wymagania muszą spełniać opiekunowie?

Nowe regulacje dotyczące kwalifikacji nauczycieli przedszkola mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu edukacji dzieci. Choć zmiany wprowadzają wyższe wymagania, ich celem jest zapewnienie, że osoby pracujące w przedszkolach posiadają odpowiednie przygotowanie i kompetencje do pracy z najmłodszymi.
Weronika Sobczyk
April 4, 2025
Finanse

Dotacje pod kontrolą: Jak prawidłowo rozliczać i dokumentować środki?

Rozliczanie dotacji oświatowej jest procesem wymagającym przejrzystości, zgodności z przepisami i odpowiedniej dokumentacji. Właściwe rozliczenie zapewnia prawidłowe wykorzystanie środków publicznych.
ELF EDU® Dziennik
April 2, 2025
Edukacja

Kompetencje cyfrowe od najmłodszych lat – dlaczego warto je rozwijać już w przedszkolu?

Kompetencje cyfrowe to klucz do sprawnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie. Technologie cyfrowe dynamicznie się rozwijają i stają się obecne w każdym aspekcie życia współczesnego człowieka. Dlatego ważne jest to, aby starać się rozwijać owe kompetencje już od najmłodszych lat. Nie należy tego mylić z bezrefleksyjnym korzystaniem z tabletów czy telefonów. Chodzi o mądre, świadome i bezpieczne wprowadzanie dziecka do świata narzędzi cyfrowych.
ELF EDU® Dziennik
April 8, 2025
Prawo

Jak założyć żłobek w Polsce? Krok po kroku do realizacji pomysłu

Każde przedsięwzięcie, zwłaszcza w tak odpowiedzialnej branży jak opieka nad dziećmi, wymaga dokładnego przygotowania. Chcąc stworzyć miejsce, które będzie nie tylko bezpieczne, ale i sprzyjające rozwojowi maluchów, odpowiadasz na rosnącą potrzebę rodziców, którzy pragną zapewnić swoim dzieciom odpowiednią opiekę w pierwszych latach życia. W tym artykule przeprowadzimy Cię przez wszystkie kroki, które należy podjąć, aby założyć żłobek w Polsce.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Prawo

Jak założyć przedszkole? Wymagania prawne i regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób decyduje się na założenie przedszkola. Wzrost zainteresowania edukacją przedszkolną, a także rosnący odsetek dzieci uczęszczających do tego typu placówek, stwarza możliwość rozwinięcia własnej działalności. Jednak, aby tego dokonać, konieczne jest spełnienie określonych wymagań prawnych, administracyjnych i organizacyjnych. W artykule przedstawimy, jak zrealizować ten pomysł oraz omówimy najważniejsze regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Prawo

Ochrona danych osobowych w dzienniku elektronicznym – RODO w przedszkolach i żłobkach

Wprowadzenie dzienników elektronicznych w przedszkolach i żłobkach wiąże się z obowiązkiem przestrzegania przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które obowiązuje od 25 maja 2018 roku. Placówki te przetwarzają dane dzieci, ich rodziców oraz personelu, co nakłada obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych informacji.
Weronika Sobczyk
April 4, 2025
Terapia

Zwierzęta w roli terapeutów – znaczenie zooterapii w edukacji małego dziecka

Zooterapia czyli terapia z udziałem zwierząt, zyskuje coraz większą popularność jako przełomowa metoda wspierania rozwoju dzieci. Angażowanie zwierząt takich jak psy, konie, alpaki czy koty do pracy z dziećmi, szczególnie borykającymi się z różnymi wyzwaniami rozwojowymi, staje się coraz bardziej doceniane.
Anna Dębicka
March 20, 2025
Szkolenia dla nauczycieli i specjalistów

Branżowe Centrum Umiejętności – rozwój w terapii zajęciowej!

Branżowe Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie terapii zajęciowej to nowoczesna przestrzeń szkoleniowa.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Aktualności

6 marca – Europejski Dzień Logopedy!

Logopedia to nie tylko ćwiczenia artykulacyjne, ale także wsparcie w komunikacji, terapia mowy i języka oraz pomoc osobom w każdym wieku.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Finanse

Przełomowe zmiany w finansowaniu oświaty - nowa przyszłość polskiego systemu edukacji

Na podstawie ustawy z dnia 1 października 2024 r. dotyczącej dochodów jednostek samorządu terytorialnego nastąpiły kluczowe zmiany w finansowaniu oświaty samorządowej oraz dotacji na szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe.
ELF EDU® Dziennik
March 20, 2025
Terapia

Komunikacja, która otwiera drzwi – jak AAC wspiera rozwój dzieci ze spektrum autyzmu

Proponując wdrożenie komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC (ang. Augmentative and Alternative Communication) w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, często napotykam na opór ze strony rodziców.
Anna Dębicka
March 6, 2025
Prawo

Nowe standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

W ostatnich latach coraz większą uwagę przykłada się do jakości opieki i edukacji najmłodszych dzieci. Wzrost świadomości społecznej na temat kluczowej roli wczesnych etapów rozwoju przełożył się na konkretne regulacje prawne.
Weronika Sobczyk
April 4, 2025
Terapia

Nowoczesny i wygodny – poznaj innowacyjny dziennik elektroniczny ELF EDU®!

Zadbaj o najwyższe standardy opieki i edukacji w swojej placówce dzięki narzędziu, które usprawni pracę kadry, ułatwi codzienną komunikację z rodzicami i pozwoli lepiej dbać o rozwój dzieci.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025
Terapia

‍Zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji dziecka.

Żyjemy w czasach, w których nowoczesne technologie towarzyszą nam na każdym kroku - zarówno w domach, pracy, jak i w placówkach edukacyjnych. Współczesne urządzenia, aplikacje, programy oraz różnego rodzaju systemy cyfrowe stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności.
ELF EDU® Dziennik
March 5, 2025