Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?

May 25, 2025
ELF EDU® Dziennik
Dzieci bawią się klockami na dywanie w przedszkolu, w tle nauczycielka.

Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?

W Polsce wychowanie przedszkolne regulowane jest m.in. przez Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, która precyzuje różne formy opieki i edukacji przedszkolnej. Zgodnie z jej przepisami, obok tradycyjnych przedszkoli, istnieją oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, a także inne formy wychowania przedszkolnego, które zostaną omówione w niniejszym artykule. Ich funkcjonowanie regulowane jest przez przepisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.

Czym są inne formy wychowania przedszkolnego?

„Inne formy wychowania przedszkolnego” to alternatywne rozwiązania organizacyjne, które umożliwiają realizację wychowania przedszkolnego poza tradycyjnymi przedszkolami i oddziałami przedszkolnymi w szkołach podstawowych. Rozporządzenie określa dwa główne rodzaje tego typu placówek:

·      Punkty przedszkolne – zajęcia w nich odbywają się przez okres całego roku szkolnego, we wszystkie dni robocze. Wyjątkiem są przerwy, które są ustalane przez organ prowadzący,

·      Zespoły wychowania przedszkolnego – zajęcia są prowadzone w niektóre dni tygodnia przez cały rok szkolny, z zastrzeżeniem przerw, które podobnie jak w przypadku punktów przedszkolnych, ustalane są przez organ prowadzący.

Obie te formy zapewniają dzieciom odpowiednią opiekę i edukację, przygotowując je do dalszego etapu kształcenia. Główna różnica między nimi polega na częstotliwości, z jaką prowadzone są zajęcia.

Podstawowe różnice między przedszkolem a inną formą wychowania przedszkolnego

Choć celem każdej z form wychowania przedszkolnego jest zapewnienie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju oraz umożliwienie odbycia obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, istnieje szereg wymagań, które je od siebie wyraźnie wyróżniają. Są to między innymi:

1.     Możliwa ilość dzieci uczęszczająca do placówki - W przypadku innych form wychowania przedszkolnego, liczba dzieci jest ograniczona i wynosi od 3 do 25. Po przekroczeniu maksymalnej ilości, nie jest możliwe utworzenie kolejnej grupy w ramach tej samej placówki. W przedszkolach w jednej grupie przedszkolnej nie może być więcej niż 25 dzieci, natomiast w przeciwieństwie do punktów czy zespołów wychowania przedszkolnego, można stworzyć ich więcej. W tym przypadku maksymalna liczba dzieci określona jest w statucie przedszkola oraz w opinii właściwego inspektora sanitarnego.

2.     Minimalny wymiar godzin zajęć - W tradycyjnych przedszkolach czas trwania zajęć musi wynosić co najmniej 5 godzin dziennie. Inne formy wychowania przedszkolnego są bardziej elastyczne pod względem organizacyjnym. Zajęcia w punkcie przedszkolnym muszą odbywać się przez minimum 3 godziny każdego dnia roboczego, natomiast w zespole wychowania przedszkolnego mogą być organizowane w wybrane dni tygodnia, przy czym ich czas trwania to nie mniej niż 3 godziny danego dnia. Określone są również minimalne wymiary tygodniowe - od 12 do 25 godzin - w zależności od ilości dzieci w punkcie lub zespole.

3.     Wymagany dokument organizacyjny – Organ prowadzący inne formy wychowania przedszkolnego, musi opracować dokument organizacyjny, który określa m.in. nazwę i miejsce prowadzenia placówki, cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a także dzienny wymiar godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych. Dokument ten zawiera również zasady bezpieczeństwa, opieki nad dziećmi, a także prawa i obowiązki wychowanków. Ponadto wskazuje zakres zadań nauczycieli, w tym współpracę z rodzicami. W przypadku przedszkola, obligatoryjne jest natomiast sporządzenie statutu, który zawiera m.in. informację o organizacji pracy placówki czy celach edukacyjnych. Dokładne wytyczne dotyczące tego dokumentu znajdują się w art. 102 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

4.     Udział rodziców lub innych, upoważnionych przez nich, pełnoletnich członków rodzin w życiu placówki - Rola rodziców w funkcjonowaniu innych form wychowania przedszkolnego jest znacznie bardziej aktywna niż w tradycyjnych przedszkolach. Choć w przypadku przedszkoli stopień zaangażowania rodziców zależy od statutów placówek, zazwyczaj ich udział w codziennych zajęciach jest ograniczony. W punktach lub zespołach przedszkolnych, zgodnie z przepisami, rodzice i inni pełnoletni członkowie rodzin mają możliwość angażowania się między innymi poprzez pomoc w opiece nad dziećmi w trakcie zajęć, co ma duże znaczenie w funkcjonowaniu mniejszych placówek.

5.     Warunki lokalowe – Inne formy wychowania przedszkolnego różnią się od przedszkoli pod względem wymagań lokalowych. Choć oba typy placówek muszą spełniać określone normy sanitarne, budowlane i przeciwpożarowe, w przypadku punktów przedszkolnych te wymagania są mniej restrykcyjne. Dokładnie wytyczne odnośnie wymagań lokalowych dla innych form wychowania przedszkolnego znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia
i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.
Natomiast analizując jakie warunki należy spełnić zakładając przedszkole, należy wziąć pod uwagę: Ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

Podsumowanie

Pomimo różnic, wszystkie formy wychowania przedszkolnego dążą do wspólnego celu, jakim jest prawidłowy rozwój dzieci w atmosferze bezpieczeństwa i wsparcia. Tworzenie punktów przedszkolnych oraz zespołów wychowania przedszkolnego stanowi ważne narzędzie w zwiększaniu dostępu do nauki dla maluchów z różnych środowisk. Dzięki tym formom, dzieci zarówno z miast, jak i z obszarów wiejskich, mają większą możliwość korzystania z edukacji przedszkolnej, co szczególnie sprzyja wyrównywaniu szans rozwojowych. Niezależnie czy planujesz utworzyć przedszkole czy inną formę wychowania przedszkolnego, zachęcamy do skorzystania z dziennika elektronicznego ELF EDU®. Narzędzie to znacząco ułatwia zarządzanie obowiązkami organizacyjnymi, zapewnia sprawną komunikację z rodzicami oraz wspomaga koordynację wszystkich procesów niezbędnych do efektywnego funkcjonowania placówki.

Źródła:

1.     Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,

2.     Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania,

3.     https://www.gov.pl/web/edukacja/inne-formy-wychowania-przedszkolnego, data dostępu: 28.03.2025

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Regulamin organizacyjny w praktyce – wsparcie w zarządzaniu przedszkolem

W codziennym funkcjonowaniu przedszkola ważną rolę odgrywają różnego rodzaju dokumenty organizacyjne. To one porządkują zasady działania placówki, precyzują zakres obowiązków pracowników, opisują strukturę czy sposoby komunikacji wewnętrznej. Część z tych dokumentów wynika wprost z przepisów prawa, inne tworzone są z potrzeby lepszej organizacji pracy i zarządzania zespołem. Jednym z takich dokumentów – często stosowanym w praktyce – jest regulamin organizacyjny. Choć jego forma i zakres mogą się różnić w zależności od typu i wielkości placówki, dobrze przygotowany regulamin może znacząco ułatwić życie właścicielom, dyrektorom i całemu zespołowi.
ELF EDU® Dziennik
July 24, 2025
Prawo

Kontrole w przedszkolach: Co sprawdza kuratorium, a co sanepid?

Funkcjonowanie przedszkoli podlega ścisłemu nadzorowi ze strony różnych instytucji państwowych. Dwie najważniejsze jednostki przeprowadzające kontrole w przedszkolach to kuratorium oświaty oraz państwowa inspekcja sanitarna, czyli potocznie sanepid. Każda z tych instytucji ma inny zakres kompetencji i zwraca uwagę na inne aspekty działalności przedszkola.
ELF EDU® Dziennik
July 23, 2025
Edukacja

Dziecko jako badacz – jak wprowadzić eksperymenty naukowe do przedszkola

Dzieci od najmłodszych lat wykazują naturalną chęć do odkrywania świata. Zadają pytania, eksperymentują, mieszają, obserwują. Wykorzystanie tej wrodzonej ciekawości to doskonała okazja do wprowadzenia elementów naukowego myślenia już w przedszkolu.
Sara Golly
July 15, 2025