Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.
Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?

Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?
W Polsce wychowanie przedszkolne regulowane jest m.in. przez Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, która precyzuje różne formy opieki i edukacji przedszkolnej. Zgodnie z jej przepisami, obok tradycyjnych przedszkoli, istnieją oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, a także inne formy wychowania przedszkolnego, które zostaną omówione w niniejszym artykule. Ich funkcjonowanie regulowane jest przez przepisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.
Czym są inne formy wychowania przedszkolnego?
„Inne formy wychowania przedszkolnego” to alternatywne rozwiązania organizacyjne, które umożliwiają realizację wychowania przedszkolnego poza tradycyjnymi przedszkolami i oddziałami przedszkolnymi w szkołach podstawowych. Rozporządzenie określa dwa główne rodzaje tego typu placówek:
· Punkty przedszkolne – zajęcia w nich odbywają się przez okres całego roku szkolnego, we wszystkie dni robocze. Wyjątkiem są przerwy, które są ustalane przez organ prowadzący,
· Zespoły wychowania przedszkolnego – zajęcia są prowadzone w niektóre dni tygodnia przez cały rok szkolny, z zastrzeżeniem przerw, które podobnie jak w przypadku punktów przedszkolnych, ustalane są przez organ prowadzący.
Obie te formy zapewniają dzieciom odpowiednią opiekę i edukację, przygotowując je do dalszego etapu kształcenia. Główna różnica między nimi polega na częstotliwości, z jaką prowadzone są zajęcia.
Podstawowe różnice między przedszkolem a inną formą wychowania przedszkolnego
Choć celem każdej z form wychowania przedszkolnego jest zapewnienie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju oraz umożliwienie odbycia obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, istnieje szereg wymagań, które je od siebie wyraźnie wyróżniają. Są to między innymi:
1. Możliwa ilość dzieci uczęszczająca do placówki - W przypadku innych form wychowania przedszkolnego, liczba dzieci jest ograniczona i wynosi od 3 do 25. Po przekroczeniu maksymalnej ilości, nie jest możliwe utworzenie kolejnej grupy w ramach tej samej placówki. W przedszkolach w jednej grupie przedszkolnej nie może być więcej niż 25 dzieci, natomiast w przeciwieństwie do punktów czy zespołów wychowania przedszkolnego, można stworzyć ich więcej. W tym przypadku maksymalna liczba dzieci określona jest w statucie przedszkola oraz w opinii właściwego inspektora sanitarnego.
2. Minimalny wymiar godzin zajęć - W tradycyjnych przedszkolach czas trwania zajęć musi wynosić co najmniej 5 godzin dziennie. Inne formy wychowania przedszkolnego są bardziej elastyczne pod względem organizacyjnym. Zajęcia w punkcie przedszkolnym muszą odbywać się przez minimum 3 godziny każdego dnia roboczego, natomiast w zespole wychowania przedszkolnego mogą być organizowane w wybrane dni tygodnia, przy czym ich czas trwania to nie mniej niż 3 godziny danego dnia. Określone są również minimalne wymiary tygodniowe - od 12 do 25 godzin - w zależności od ilości dzieci w punkcie lub zespole.
3. Wymagany dokument organizacyjny – Organ prowadzący inne formy wychowania przedszkolnego, musi opracować dokument organizacyjny, który określa m.in. nazwę i miejsce prowadzenia placówki, cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a także dzienny wymiar godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych. Dokument ten zawiera również zasady bezpieczeństwa, opieki nad dziećmi, a także prawa i obowiązki wychowanków. Ponadto wskazuje zakres zadań nauczycieli, w tym współpracę z rodzicami. W przypadku przedszkola, obligatoryjne jest natomiast sporządzenie statutu, który zawiera m.in. informację o organizacji pracy placówki czy celach edukacyjnych. Dokładne wytyczne dotyczące tego dokumentu znajdują się w art. 102 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
4. Udział rodziców lub innych, upoważnionych przez nich, pełnoletnich członków rodzin w życiu placówki - Rola rodziców w funkcjonowaniu innych form wychowania przedszkolnego jest znacznie bardziej aktywna niż w tradycyjnych przedszkolach. Choć w przypadku przedszkoli stopień zaangażowania rodziców zależy od statutów placówek, zazwyczaj ich udział w codziennych zajęciach jest ograniczony. W punktach lub zespołach przedszkolnych, zgodnie z przepisami, rodzice i inni pełnoletni członkowie rodzin mają możliwość angażowania się między innymi poprzez pomoc w opiece nad dziećmi w trakcie zajęć, co ma duże znaczenie w funkcjonowaniu mniejszych placówek.
5. Warunki lokalowe – Inne formy wychowania przedszkolnego różnią się od przedszkoli pod względem wymagań lokalowych. Choć oba typy placówek muszą spełniać określone normy sanitarne, budowlane i przeciwpożarowe, w przypadku punktów przedszkolnych te wymagania są mniej restrykcyjne. Dokładnie wytyczne odnośnie wymagań lokalowych dla innych form wychowania przedszkolnego znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia
i organizowania tych form oraz sposobu ich działania. Natomiast analizując jakie warunki należy spełnić zakładając przedszkole, należy wziąć pod uwagę: Ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Podsumowanie
Pomimo różnic, wszystkie formy wychowania przedszkolnego dążą do wspólnego celu, jakim jest prawidłowy rozwój dzieci w atmosferze bezpieczeństwa i wsparcia. Tworzenie punktów przedszkolnych oraz zespołów wychowania przedszkolnego stanowi ważne narzędzie w zwiększaniu dostępu do nauki dla maluchów z różnych środowisk. Dzięki tym formom, dzieci zarówno z miast, jak i z obszarów wiejskich, mają większą możliwość korzystania z edukacji przedszkolnej, co szczególnie sprzyja wyrównywaniu szans rozwojowych. Niezależnie czy planujesz utworzyć przedszkole czy inną formę wychowania przedszkolnego, zachęcamy do skorzystania z dziennika elektronicznego ELF EDU®. Narzędzie to znacząco ułatwia zarządzanie obowiązkami organizacyjnymi, zapewnia sprawną komunikację z rodzicami oraz wspomaga koordynację wszystkich procesów niezbędnych do efektywnego funkcjonowania placówki.
Źródła:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania,
3. https://www.gov.pl/web/edukacja/inne-formy-wychowania-przedszkolnego, data dostępu: 28.03.2025
Powiązane artykuły
Zobacz więcej
Z rodzicem jak z partnerem – budowanie relacji w edukacji przedszkolnej

Dotacje na kształcenie specjalne: Jak efektywnie wykorzystać fundusze na wsparcie uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi

Stanowisko dyrektora w żłobku - co musisz wiedzieć?

E-doręczenia w przedszkolach – nowe obowiązki i zasady w świetle ustawy

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?

Zasady stosowania monitoringu w przedszkolu – aspekty prawne

Nie oceniaj pochopnie - jak napisać efektywne WOPFU?

Diabeł tkwi w szczegółach – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

Pedagogika Montessori, a tradycyjne podejście w przedszkolu: co wybrać?

Kwalifikacje nauczycieli w przedszkolu – jakie wymagania muszą spełniać opiekunowie?

Dotacje pod kontrolą: Jak prawidłowo rozliczać i dokumentować środki?

Kompetencje cyfrowe od najmłodszych lat – dlaczego warto je rozwijać już w przedszkolu?

Jak założyć żłobek w Polsce? Krok po kroku do realizacji pomysłu

Jak założyć przedszkole? Wymagania prawne i regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.

Ochrona danych osobowych w dzienniku elektronicznym – RODO w przedszkolach i żłobkach

Zwierzęta w roli terapeutów – znaczenie zooterapii w edukacji małego dziecka

Branżowe Centrum Umiejętności – rozwój w terapii zajęciowej!

6 marca – Europejski Dzień Logopedy!

Przełomowe zmiany w finansowaniu oświaty - nowa przyszłość polskiego systemu edukacji

Komunikacja, która otwiera drzwi – jak AAC wspiera rozwój dzieci ze spektrum autyzmu

Nowe standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

Nowoczesny i wygodny – poznaj innowacyjny dziennik elektroniczny ELF EDU®!
