Edukacja
Z rodzicem jak z partnerem – budowanie relacji w edukacji przedszkolnej
Partnerstwo z rodzicem pozwala lepiej rozumieć potrzeby dziecka, wspierać jego rozwój oraz skutecznie reagować na pojawiające się wyzwania. Budowanie takiej relacji wymaga jednak świadomego podejścia, gotowości do dialogu i wspólnego działania. Świadomość, że rodzic jest partnerem, a nie tylko „odbierającym” dziecko, zmienia podejście nauczycieli i dyrektorów do budowania codziennych relacji. Jak zatem tworzyć prawdziwe, autentyczne partnerstwo? Jak sprawić, by kontakt z rodzicem stawał się wsparciem, a nie formalnością? W niniejszym artykule przedstawiam najważniejsze zasady oraz sprawdzone sposoby tworzenia autentycznego partnerstwa z rodzicami w edukacji przedszkolnej.
Finanse
Dotacje na kształcenie specjalne: Jak efektywnie wykorzystać fundusze na wsparcie uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi
W polskim systemie edukacyjnym uczniowie z różnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie z niepełnosprawnościami, mają prawo do specjalistycznego wsparcia, które umożliwia im pełne uczestnictwo w procesie nauczania. Aby to wsparcie mogło być realizowane, placówki oświatowe otrzymują dotacje na kształcenie specjalne. Fundusze te są przeznaczone na szereg działań, które poprawiają jakość edukacji dzieci z trudnościami w nauce i umożliwiają im skuteczne pokonywanie barier edukacyjnych. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jak można wykorzystać dotacje na kształcenie specjalne oraz jakie są zasady rozliczania tych środków.
Prawo
Stanowisko dyrektora w żłobku - co musisz wiedzieć?
Żłobek jest dziś nie tylko placówką opiekuńczą, lecz także pierwszym ogniwem edukacji i profilaktyki rozwoju dziecka w wieku do lat 3. To stawia przed dyrektorem wyjątkowo odpowiedzialną rolę – musi on zagwarantować bezpieczeństwo, wysoką jakość usług, prawidłowe zarządzanie personelem i finansami oraz tworzyć przyjazne środowisko współpracy z rodzicami i organem prowadzącym. Ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej: „ustawa żłobkowa”) szczegółowo opisuje zarówno formalne wymogi kwalifikacyjne, jak i zakres kompetencji oraz obowiązków dyrektora.
Prawo
E-doręczenia w przedszkolach – nowe obowiązki i zasady w świetle ustawy
Rosnąca cyfryzacja administracji publicznej obejmuje również sektor oświaty. Od 1 stycznia 2025 r. niektóre przedszkola są zobowiązane do korzystania z tzw. e-doręczeń, czyli elektronicznego odpowiednika listów poleconych (art. 8 ustawy z dnia 21 czerwca 2024 roku o doręczeniach elektronicznych, Dz.U. z 2024 r. poz. 1045). W artykule wyjaśnione zostanie, na czym polega ten obowiązek, kogo dotyczy i jak się do niego przygotować.
Aktualności
2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Dziś cały świat zwraca uwagę na potrzeby i prawa osób w spektrum autyzmu. To ważna okazja, by przypomnieć sobie, jak wiele możemy zrobić, tworząc bardziej empatyczne, wspierające i dostępne środowisko – również w przedszkolach i żłobkach.
Prawo
Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?
W Polsce wychowanie przedszkolne regulowane jest m.in. przez Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, która precyzuje różne formy opieki i edukacji przedszkolnej. Zgodnie z jej przepisami, obok tradycyjnych przedszkoli, istnieją oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, a także inne formy wychowania przedszkolnego, które zostaną omówione w niniejszym artykule. Ich funkcjonowanie regulowane jest przez przepisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.
Prawo
Zasady stosowania monitoringu w przedszkolu – aspekty prawne
Zwiększająca się liczba przypadków wykorzystywania monitoringu w różnych instytucjach publicznych oraz prywatnych rodzi pytanie o legalność i zasadność jego stosowania w przedszkolach. Możliwość stosowania monitoringu w placówkach oświatowych została określona w art. 108a ustawy Prawo oświatowe i ma na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, a także pracownikom. Z perspektywy prawnej stosowanie monitoringu w przedszkolu wiąże się jednak z wieloma kwestiami, które muszą zostać starannie rozważone.
Aktualności
Nie oceniaj pochopnie - jak napisać efektywne WOPFU?
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) stanowi podstawę planowania wsparcia dla dziecka z niepełnosprawnością w placówce. Tworzona przez zespół nauczycieli i specjalistów, opiera się na analizie potrzeb i możliwości podopiecznego.
Prawo
Diabeł tkwi w szczegółach – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego
Przepisy prawa oświatowego nakładają precyzyjne wymogi dotyczące jego opracowania, ale to właśnie umiejętność dostosowania dokumentu do indywidualnych potrzeb ucznia przyczynia się do sukcesu terapeutycznego. W artykule przyjrzymy się, jak w gąszczu regulacji odnaleźć klucz do prawidłowego stworzenia IPET-u.
Edukacja
Pedagogika Montessori, a tradycyjne podejście w przedszkolu: co wybrać?
W dzisiejszych czasach istnieją różnorodne metody wychowawcze w przedszkolu. Mają one na celu wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci, kształtowanie ich umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz poznawczych; pozwalają dzieciom na samodzielne odkrywanie świata, jednocześnie wspierając ich w nauce, współpracy, komunikacji i radzenia sobie z emocjami.
Prawo
Kwalifikacje nauczycieli w przedszkolu – jakie wymagania muszą spełniać opiekunowie?
Nowe regulacje dotyczące kwalifikacji nauczycieli przedszkola mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu edukacji dzieci. Choć zmiany wprowadzają wyższe wymagania, ich celem jest zapewnienie, że osoby pracujące w przedszkolach posiadają odpowiednie przygotowanie i kompetencje do pracy z najmłodszymi.
Finanse
Dotacje pod kontrolą: Jak prawidłowo rozliczać i dokumentować środki?
Rozliczanie dotacji oświatowej jest procesem wymagającym przejrzystości, zgodności z przepisami i odpowiedniej dokumentacji. Właściwe rozliczenie zapewnia prawidłowe wykorzystanie środków publicznych.
Edukacja
Kompetencje cyfrowe od najmłodszych lat – dlaczego warto je rozwijać już w przedszkolu?
Kompetencje cyfrowe to klucz do sprawnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie. Technologie cyfrowe dynamicznie się rozwijają i stają się obecne w każdym aspekcie życia współczesnego człowieka. Dlatego ważne jest to, aby starać się rozwijać owe kompetencje już od najmłodszych lat. Nie należy tego mylić z bezrefleksyjnym korzystaniem z tabletów czy telefonów. Chodzi o mądre, świadome i bezpieczne wprowadzanie dziecka do świata narzędzi cyfrowych.
Prawo
Jak założyć żłobek w Polsce? Krok po kroku do realizacji pomysłu
Każde przedsięwzięcie, zwłaszcza w tak odpowiedzialnej branży jak opieka nad dziećmi, wymaga dokładnego przygotowania. Chcąc stworzyć miejsce, które będzie nie tylko bezpieczne, ale i sprzyjające rozwojowi maluchów, odpowiadasz na rosnącą potrzebę rodziców, którzy pragną zapewnić swoim dzieciom odpowiednią opiekę w pierwszych latach życia. W tym artykule przeprowadzimy Cię przez wszystkie kroki, które należy podjąć, aby założyć żłobek w Polsce.
Prawo
Jak założyć przedszkole? Wymagania prawne i regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.
W dzisiejszych czasach coraz więcej osób decyduje się na założenie przedszkola. Wzrost zainteresowania edukacją przedszkolną, a także rosnący odsetek dzieci uczęszczających do tego typu placówek, stwarza możliwość rozwinięcia własnej działalności. Jednak, aby tego dokonać, konieczne jest spełnienie określonych wymagań prawnych, administracyjnych i organizacyjnych. W artykule przedstawimy, jak zrealizować ten pomysł oraz omówimy najważniejsze regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.
Prawo
Ochrona danych osobowych w dzienniku elektronicznym – RODO w przedszkolach i żłobkach
Wprowadzenie dzienników elektronicznych w przedszkolach i żłobkach wiąże się z obowiązkiem przestrzegania przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które obowiązuje od 25 maja 2018 roku. Placówki te przetwarzają dane dzieci, ich rodziców oraz personelu, co nakłada obowiązek zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych informacji.
Terapia
Zwierzęta w roli terapeutów – znaczenie zooterapii w edukacji małego dziecka
Zooterapia czyli terapia z udziałem zwierząt, zyskuje coraz większą popularność jako przełomowa metoda wspierania rozwoju dzieci. Angażowanie zwierząt takich jak psy, konie, alpaki czy koty do pracy z dziećmi, szczególnie borykającymi się z różnymi wyzwaniami rozwojowymi, staje się coraz bardziej doceniane.
Szkolenia dla nauczycieli i specjalistów
Branżowe Centrum Umiejętności – rozwój w terapii zajęciowej!
Branżowe Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie terapii zajęciowej to nowoczesna przestrzeń szkoleniowa.
Aktualności
6 marca – Europejski Dzień Logopedy!
Logopedia to nie tylko ćwiczenia artykulacyjne, ale także wsparcie w komunikacji, terapia mowy i języka oraz pomoc osobom w każdym wieku.
Finanse
Przełomowe zmiany w finansowaniu oświaty - nowa przyszłość polskiego systemu edukacji
Na podstawie ustawy z dnia 1 października 2024 r. dotyczącej dochodów jednostek samorządu terytorialnego nastąpiły kluczowe zmiany w finansowaniu oświaty samorządowej oraz dotacji na szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe.
Terapia
Komunikacja, która otwiera drzwi – jak AAC wspiera rozwój dzieci ze spektrum autyzmu
Proponując wdrożenie komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC (ang. Augmentative and Alternative Communication) w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, często napotykam na opór ze strony rodziców.
Prawo
Nowe standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
W ostatnich latach coraz większą uwagę przykłada się do jakości opieki i edukacji najmłodszych dzieci. Wzrost świadomości społecznej na temat kluczowej roli wczesnych etapów rozwoju przełożył się na konkretne regulacje prawne.
Terapia
Nowoczesny i wygodny – poznaj innowacyjny dziennik elektroniczny ELF EDU®!
Zadbaj o najwyższe standardy opieki i edukacji w swojej placówce dzięki narzędziu, które usprawni pracę kadry, ułatwi codzienną komunikację z rodzicami i pozwoli lepiej dbać o rozwój dzieci.
Terapia
Zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji dziecka.
Żyjemy w czasach, w których nowoczesne technologie towarzyszą nam na każdym kroku - zarówno w domach, pracy, jak i w placówkach edukacyjnych. Współczesne urządzenia, aplikacje, programy oraz różnego rodzaju systemy cyfrowe stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności.