Diabeł tkwi w szczegółach – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

May 25, 2025
Anna Dębicka
Osoba pracuje przy biurku z laptopem, wokół rozłożone dokumenty i filiżanka.

Diabeł tkwi w szczegółachindywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

FUNDAMENT WSPARCIA

Diabeł tkwi w szczegółach – to stwierdzenie idealnie odnosi się do procesu tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET). Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się to formalnym obowiązkiem, w rzeczywistości stanowi on fundament skutecznego wsparcia uczniów z niepełnosprawnościami. Przepisy prawa oświatowego nakładają precyzyjne wymogi dotyczące jego opracowania, ale to właśnie umiejętność dostosowania dokumentu do indywidualnych potrzeb ucznia przyczynia się do sukcesu terapeutycznego. W artykule przyjrzymy się, jak w gąszczu regulacji odnaleźć klucz do prawidłowego stworzenia IPET-u.

JAK ZBUDOWAĆ TEN FUNDAMENT?          

IPET opracowuje tzw. zespół, czyli nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem pod wodzą wybranego koordynatora. Zespół tworzy dokument na podstawie:

✔    Diagnozy i wniosków opisanych w wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia.

✔    Zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

           

Co IPET musi zawierać, aby był napisany zgodnie z prawem oświatowym?

✔    Zakres i sposób dostosowania programu nauczania: uwzględniając indywidualne potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.

✔    Cele: zaplanowane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

✔    Formy i metody pracy z uczniem: dostosowane do jego indywidualnych potrzeb.

✔    Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów: w zakresie poprawy funkcjonowania, komunikacji i wzmacniania uczestnictwa ucznia w życiu przedszkolnym.

✔    Formy i dokładny wymiar godzin udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

✔    Zakres współpracy zespołu z rodzicami/opiekunami oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

✔    Działania ukierunkowane na wspieranie rodziców/opiekunów ucznia.

✔    Sposoby i rodzaje dostosowań warunków organizacji kształcenia do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności dziecka: w tym również stosowane technologie wspomagające proces edukacyjny.

Kobieta pracuje przy biurku i sprawdza godzinę na zegarku.

TEGO WYŚCIGU Z CZASEM NIE WYGRASZ

Prawo oświatowe dokładnie reguluje ramy czasowe dotyczące IPET-u. Masz dokładnie 30 dni na napisanie programu, od dnia złożenia w placówce orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dokument obowiązuje przez okres, na jaki zostało wydane orzeczenie, jednak nie dłużej niż na etap edukacyjny. Zespól musi się spotkać minimum dwa razy w roku szkolnym, dokonując w razie konieczności istotnych modyfikacji programu.

KRÓTKO MÓWIĄC

Warto podkreślić, że IPET to dokument, który nie jest statyczny. Powinien być elastyczny i dostosowywany do postępów ucznia, aby na każdym etapie wspierał go w sposób adekwatny do jego rozwoju. Dlatego przede wszystkim dbałość o indywidualne potrzeby podopiecznego sprawia, że proces tworzenia IPET-u ma kluczowe znaczenie na jego edukacyjnej i terapeutycznej drodze. Praca nad dokumentacją staje się bardziej przystępna dzięki dziennikowi elektronicznemu ELF EDU, który doskonale wspiera proces tworzenia i monitorowania IPET-ów. Poprzez zaawansowane funkcje, nauczyciele i specjaliści mają łatwy dostęp do wszystkich informacji, co umożliwia skuteczniejsze śledzenie postępów uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, jak ELF EDU może usprawnić Twoją pracę!

Anna Dębicka

neurologopeda, pedagog specjalny,

polonistka, terapeuta pedagogiczny

 

Źródła:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Poz. 1309.

2. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach                          i placówkach.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Regulamin organizacyjny w praktyce – wsparcie w zarządzaniu przedszkolem

W codziennym funkcjonowaniu przedszkola ważną rolę odgrywają różnego rodzaju dokumenty organizacyjne. To one porządkują zasady działania placówki, precyzują zakres obowiązków pracowników, opisują strukturę czy sposoby komunikacji wewnętrznej. Część z tych dokumentów wynika wprost z przepisów prawa, inne tworzone są z potrzeby lepszej organizacji pracy i zarządzania zespołem. Jednym z takich dokumentów – często stosowanym w praktyce – jest regulamin organizacyjny. Choć jego forma i zakres mogą się różnić w zależności od typu i wielkości placówki, dobrze przygotowany regulamin może znacząco ułatwić życie właścicielom, dyrektorom i całemu zespołowi.
ELF EDU® Dziennik
July 24, 2025
Prawo

Kontrole w przedszkolach: Co sprawdza kuratorium, a co sanepid?

Funkcjonowanie przedszkoli podlega ścisłemu nadzorowi ze strony różnych instytucji państwowych. Dwie najważniejsze jednostki przeprowadzające kontrole w przedszkolach to kuratorium oświaty oraz państwowa inspekcja sanitarna, czyli potocznie sanepid. Każda z tych instytucji ma inny zakres kompetencji i zwraca uwagę na inne aspekty działalności przedszkola.
ELF EDU® Dziennik
July 23, 2025
Edukacja

Dziecko jako badacz – jak wprowadzić eksperymenty naukowe do przedszkola

Dzieci od najmłodszych lat wykazują naturalną chęć do odkrywania świata. Zadają pytania, eksperymentują, mieszają, obserwują. Wykorzystanie tej wrodzonej ciekawości to doskonała okazja do wprowadzenia elementów naukowego myślenia już w przedszkolu.
Sara Golly
July 15, 2025