Diabeł tkwi w szczegółach – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

May 25, 2025
Anna Dębicka
Osoba pracuje przy biurku z laptopem, wokół rozłożone dokumenty i filiżanka.

Diabeł tkwi w szczegółachindywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

FUNDAMENT WSPARCIA

Diabeł tkwi w szczegółach – to stwierdzenie idealnie odnosi się do procesu tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET). Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się to formalnym obowiązkiem, w rzeczywistości stanowi on fundament skutecznego wsparcia uczniów z niepełnosprawnościami. Przepisy prawa oświatowego nakładają precyzyjne wymogi dotyczące jego opracowania, ale to właśnie umiejętność dostosowania dokumentu do indywidualnych potrzeb ucznia przyczynia się do sukcesu terapeutycznego. W artykule przyjrzymy się, jak w gąszczu regulacji odnaleźć klucz do prawidłowego stworzenia IPET-u.

JAK ZBUDOWAĆ TEN FUNDAMENT?          

IPET opracowuje tzw. zespół, czyli nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem pod wodzą wybranego koordynatora. Zespół tworzy dokument na podstawie:

✔    Diagnozy i wniosków opisanych w wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia.

✔    Zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

           

Co IPET musi zawierać, aby był napisany zgodnie z prawem oświatowym?

✔    Zakres i sposób dostosowania programu nauczania: uwzględniając indywidualne potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.

✔    Cele: zaplanowane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

✔    Formy i metody pracy z uczniem: dostosowane do jego indywidualnych potrzeb.

✔    Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów: w zakresie poprawy funkcjonowania, komunikacji i wzmacniania uczestnictwa ucznia w życiu przedszkolnym.

✔    Formy i dokładny wymiar godzin udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

✔    Zakres współpracy zespołu z rodzicami/opiekunami oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

✔    Działania ukierunkowane na wspieranie rodziców/opiekunów ucznia.

✔    Sposoby i rodzaje dostosowań warunków organizacji kształcenia do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności dziecka: w tym również stosowane technologie wspomagające proces edukacyjny.

Kobieta pracuje przy biurku i sprawdza godzinę na zegarku.

TEGO WYŚCIGU Z CZASEM NIE WYGRASZ

Prawo oświatowe dokładnie reguluje ramy czasowe dotyczące IPET-u. Masz dokładnie 30 dni na napisanie programu, od dnia złożenia w placówce orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dokument obowiązuje przez okres, na jaki zostało wydane orzeczenie, jednak nie dłużej niż na etap edukacyjny. Zespól musi się spotkać minimum dwa razy w roku szkolnym, dokonując w razie konieczności istotnych modyfikacji programu.

KRÓTKO MÓWIĄC

Warto podkreślić, że IPET to dokument, który nie jest statyczny. Powinien być elastyczny i dostosowywany do postępów ucznia, aby na każdym etapie wspierał go w sposób adekwatny do jego rozwoju. Dlatego przede wszystkim dbałość o indywidualne potrzeby podopiecznego sprawia, że proces tworzenia IPET-u ma kluczowe znaczenie na jego edukacyjnej i terapeutycznej drodze. Praca nad dokumentacją staje się bardziej przystępna dzięki dziennikowi elektronicznemu ELF EDU, który doskonale wspiera proces tworzenia i monitorowania IPET-ów. Poprzez zaawansowane funkcje, nauczyciele i specjaliści mają łatwy dostęp do wszystkich informacji, co umożliwia skuteczniejsze śledzenie postępów uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, jak ELF EDU może usprawnić Twoją pracę!

Anna Dębicka

neurologopeda, pedagog specjalny,

polonistka, terapeuta pedagogiczny

 

Źródła:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Poz. 1309.

2. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach                          i placówkach.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Wyjścia i wycieczki w przedszkolu niepublicznym – co warto wiedzieć?

Przedszkole to przestrzeń, w której dzieci nie tylko zdobywają pierwsze doświadczenia edukacyjne, ale także uczą się funkcjonowania w świecie. Jednym z najcenniejszych sposobów wspierania ich rozwoju są wyjścia i wycieczki poza teren placówki. To dzięki nim mali odkrywcy poznają otoczenie, naturę, miasto, instytucje kultury, a przede wszystkim – zdobywają doświadczenia, których nie da się odtworzyć w sali dydaktycznej.
ELF EDU® Dziennik
December 23, 2025
Edukacja

Motoryka mała i duża a nowoczesne zabawy – kreatywne propozycje dla przedszkolaków

Rozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym to jeden z kluczowych filarów przygotowania do nauki, samodzielności i codziennego funkcjonowania. Ćwiczenia motoryki małej i dużej nie są już tylko „zabawą w ruch” - stają się świadomym elementem nowoczesnej edukacji przedszkolnej.
Sara Golly
December 17, 2025
Edukacja

Dziecięca przedsiębiorczość w przedszkolu – mini-projekty i aktywności wprowadzające myślenie biznesowe i społeczne.

W przedszkolu dzieci w wieku między 3 do 6 lat rozwijają się nie tylko pod względem motorycznym czy poznawczym. Rozpoczynają również budowanie podstawowych kompetencji społecznych: współpracy, odpowiedzialności, podejmowania decyzji.
Sara Golly
December 22, 2025