Diabeł tkwi w szczegółach – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

May 25, 2025
Anna Dębicka
Osoba pracuje przy biurku z laptopem, wokół rozłożone dokumenty i filiżanka.

Diabeł tkwi w szczegółachindywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

FUNDAMENT WSPARCIA

Diabeł tkwi w szczegółach – to stwierdzenie idealnie odnosi się do procesu tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET). Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się to formalnym obowiązkiem, w rzeczywistości stanowi on fundament skutecznego wsparcia uczniów z niepełnosprawnościami. Przepisy prawa oświatowego nakładają precyzyjne wymogi dotyczące jego opracowania, ale to właśnie umiejętność dostosowania dokumentu do indywidualnych potrzeb ucznia przyczynia się do sukcesu terapeutycznego. W artykule przyjrzymy się, jak w gąszczu regulacji odnaleźć klucz do prawidłowego stworzenia IPET-u.

JAK ZBUDOWAĆ TEN FUNDAMENT?          

IPET opracowuje tzw. zespół, czyli nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem pod wodzą wybranego koordynatora. Zespół tworzy dokument na podstawie:

✔    Diagnozy i wniosków opisanych w wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia.

✔    Zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

           

Co IPET musi zawierać, aby był napisany zgodnie z prawem oświatowym?

✔    Zakres i sposób dostosowania programu nauczania: uwzględniając indywidualne potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.

✔    Cele: zaplanowane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

✔    Formy i metody pracy z uczniem: dostosowane do jego indywidualnych potrzeb.

✔    Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów: w zakresie poprawy funkcjonowania, komunikacji i wzmacniania uczestnictwa ucznia w życiu przedszkolnym.

✔    Formy i dokładny wymiar godzin udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

✔    Zakres współpracy zespołu z rodzicami/opiekunami oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

✔    Działania ukierunkowane na wspieranie rodziców/opiekunów ucznia.

✔    Sposoby i rodzaje dostosowań warunków organizacji kształcenia do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności dziecka: w tym również stosowane technologie wspomagające proces edukacyjny.

Kobieta pracuje przy biurku i sprawdza godzinę na zegarku.

TEGO WYŚCIGU Z CZASEM NIE WYGRASZ

Prawo oświatowe dokładnie reguluje ramy czasowe dotyczące IPET-u. Masz dokładnie 30 dni na napisanie programu, od dnia złożenia w placówce orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dokument obowiązuje przez okres, na jaki zostało wydane orzeczenie, jednak nie dłużej niż na etap edukacyjny. Zespól musi się spotkać minimum dwa razy w roku szkolnym, dokonując w razie konieczności istotnych modyfikacji programu.

KRÓTKO MÓWIĄC

Warto podkreślić, że IPET to dokument, który nie jest statyczny. Powinien być elastyczny i dostosowywany do postępów ucznia, aby na każdym etapie wspierał go w sposób adekwatny do jego rozwoju. Dlatego przede wszystkim dbałość o indywidualne potrzeby podopiecznego sprawia, że proces tworzenia IPET-u ma kluczowe znaczenie na jego edukacyjnej i terapeutycznej drodze. Praca nad dokumentacją staje się bardziej przystępna dzięki dziennikowi elektronicznemu ELF EDU, który doskonale wspiera proces tworzenia i monitorowania IPET-ów. Poprzez zaawansowane funkcje, nauczyciele i specjaliści mają łatwy dostęp do wszystkich informacji, co umożliwia skuteczniejsze śledzenie postępów uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, jak ELF EDU może usprawnić Twoją pracę!

Anna Dębicka

neurologopeda, pedagog specjalny,

polonistka, terapeuta pedagogiczny

 

Źródła:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Poz. 1309.

2. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach                          i placówkach.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Statut przedszkola - podstawa dobrej organizacji

Choć statut przedszkola bywa postrzegany jedynie jako formalny dokument, w rzeczywistości odgrywa on kluczową rolę w codziennym funkcjonowaniu placówki. Dobrze opracowany statut to nie tylko obowiązek, lecz przede wszystkim narzędzie organizacyjne, które wspiera zarówno dyrektora, jak i organ prowadzący w skutecznym zarządzaniu przedszkolem. To właśnie statut wyznacza ramy działania placówki, porządkuje jej strukturę, określa zasady współpracy z rodzicami i personelem, a także stanowi punkt odniesienia w sytuacjach konfliktowych lub spornych. W dobie rosnących oczekiwań wobec przedszkoli – zarówno tych publicznych, jak i niepublicznych – warto spojrzeć na statut jako na realne wsparcie w budowaniu przejrzystego, bezpiecznego i dobrze zorganizowanego środowiska edukacyjnego.
ELF EDU® Dziennik
June 6, 2025
Edukacja

Jak stworzyć zespół marzeń? Motywowanie, szkolenia i integracja kadry

Tworzenie przedszkola, które inspiruje, wspiera i rozwija dzieci, zaczyna się od ludzi. To właśnie kadra pedagogiczna, czyli nauczyciele, pomoc nauczyciela, specjaliści są sercem każdej placówki. Od ich zaangażowania, atmosfery w zespole i podejścia do dzieci zależy codzienna jakość pracy oraz zadowolenie rodziców. Dlatego tak ważne jest, aby zespół przedszkolny był nie tylko kompetentny, ale przede wszystkim zgrany, zmotywowany i wspierający się nawzajem.
Sara Golly
June 9, 2025
Edukacja

Adaptacja bez łez - sprawdzone techniki na dobry początek

Pierwsze dni dziecka w przedszkolu to duże przeżycie zarówno dla malucha, jak i dla jego rodziny. Dla wielu dzieci to pierwszy moment dłuższej rozłąki z rodzicami, obce miejsce, nowi dorośli i rówieśnicy. To naturalne, że w takiej sytuacji pojawiają się silne emocje. Wykorzystanie odpowiednich technik adaptacyjnych może znacząco złagodzić trudne początki i pomóc dziecku wejść w nową przestrzeń z większym poczuciem bezpieczeństwa.
Sara Golly
June 4, 2025