Z rodzicem jak z partnerem – budowanie relacji w edukacji przedszkolnej

April 28, 2025
Sara Golly

Partnerstwo z rodzicem pozwala lepiej rozumieć potrzeby dziecka, wspierać jego rozwój oraz skutecznie reagować na pojawiające się wyzwania. Budowanie takiej relacji wymaga jednak świadomego podejścia, gotowości do dialogu i wspólnego działania. Świadomość, że rodzic jest partnerem, a nie tylko „odbierającym” dziecko, zmienia podejście nauczycieli i dyrektorów do budowania codziennych relacji. Jak zatem tworzyć prawdziwe, autentyczne partnerstwo? Jak sprawić, by kontakt z rodzicem stawał się wsparciem, a nie formalnością? W niniejszym artykule przedstawiam najważniejsze zasady oraz sprawdzone sposoby tworzenia autentycznego partnerstwa z rodzicami w edukacji przedszkolnej.

Najważniejsze zasady budowania partnerstwa nauczyciel-rodzic

1. Wspólny cel i zaangażowanie: pracujemy na rzecz dobra dziecka. Warto jasno ustalić wspólne cele i dążyć do ich realizacji, dzieląc się odpowiedzialnością.

2. Otwarta komunikacja: Regularny, dwustronny przepływ informacji na temat dziecka- informowanie o postępach, sukcesach i trudnościach powinno być codzienną praktyką, a nie jedynie elementem oficjalnych zebrań.

3. Wzajemny szacunek: Rodzic zna swoje dziecko najlepiej. Jako nauczyciele powinniśmy szanować jego obserwacje i uwagi. Rodzice natomiast powinni starać się korzystać ze wskazówek nauczycieli.

Wspólna odpowiedzialność za rozwój dziecka

W budowaniu partnerskiej relacji niezwykle ważne jest, aby rodzice nie tylko byli informowani o postępach dziecka, ale również aktywnie współpracowali z nauczycielami w realizacji wspólnie ustalonych celów wychowawczych i edukacyjnych. Nauczyciel, obserwując dziecko w grupie rówieśniczej i w sytuacjach zadaniowych, dostrzega jego mocne strony, ale także trudności wymagające dodatkowego wsparcia. Dlatego tak cenne jest, aby rodzice korzystali ze wskazówek pedagogicznych, a w domu kontynuowali działania podjęte w przedszkolu. Wspólnie opracowany plan wychowawczy – obejmujący np. wzmacnianie pozytywnych zachowań za pomocą nagród, rozwijanie samodzielności czy ćwiczenia określonych umiejętności – pozwala dziecku doświadczać spójnych komunikatów i wsparcia zarówno w przedszkolu, jak i w domu. Regularne ćwiczenie tych samych umiejętności, na przykład poprzez zabawę, proste zadania czy codzienne sytuacje życiowe, znacząco przyspiesza rozwój dziecka i wzmacnia jego poczucie bezpieczeństwa.

Jak budować partnerstwo między nauczycielem a rodzicem?

1. Spotkania indywidualne dla rodziców: Regularne rozmowy, także poza oficjalnymi zebrami, pomagają budować zaufanie i lepiej rozumieć potrzeby dziecka.

2. Wspólne wydarzenia: dni otwarte, wspólne zajęcia warsztatowe i wycieczki, to doskonałe okazje, by zacieśniać relacje w mniej formalnej atmosferze.

3. Systematyczne, wygodne kanały komunikacji: plakaty na tablicy ogłoszeń już nie wystarczą. Rodzice żyją szybko i potrzebują bieżącej, wygodnej informacji – tu z pomocą przychodzi nowoczesna technologia taka jak elektroniczny dziennik, w którym znajdą się wszystkie niezbędne informacje dla rodzica.

Dziennik elektroniczny ELFEDU®- sposób na usprawnienie skutecznego partnerstwa

W budowaniu skutecznego partnerstwa ogromną rolę odgrywa sprawna komunikacja. Dzięki ELFEDU® nauczyciel może na bieżąco budować z rodzicem relację opartą na zaufaniu, zaangażowaniu i prawdziwym partnerstwie – bez nadmiernego obciążania się papierkową robotą. To rozwiązanie umożliwia:

  • codzienną wymianę informacji o dziecku (postępy, nastroje, ważne wydarzenia),
  • łatwy kontakt z nauczycielem – bez konieczności umawiania spotkań,
  • organizowanie wydarzeń i zbieranie zapisów online,
  • udostępnianie materiałów edukacyjnych dla rodziców w wygodnej formie.

Podsumowując

Partnerstwo nauczycieli z rodzicami wymaga codziennej pracy, otwartości i dobrych narzędzi. Gdy przedszkole i dom mówią jednym głosem, dziecko czuje się pewniej, szybciej osiąga cele rozwojowe i buduje motywację do dalszego wysiłku, dlatego warto inwestować w te relacje.

Źródła:
Pulak I., Szczotka M., Szewczuk K., Rodzice partnerami nauczyciela w edukacji przedszkolnej dziecka, Kraków 2019.

Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Oelszlaeger-kosturek B., Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji.Edukacja małego dziecka. Tom 11, Kraków 2017.

Kordziński J., Szkoła wspólnych działań. Czyli o relacjach i współpracy. Warszawa 2017.

Kuźba A., Współpraca z rodzicami – jak budować relacje ze środowiskiem rodzinnym, https://www.edu-akcja.pl/publikacje/artykuly/dzieci-przedszkolne/wspolpraca-z-rodzicami/ (dostęp 26.04.2025).

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Statut przedszkola - podstawa dobrej organizacji

Choć statut przedszkola bywa postrzegany jedynie jako formalny dokument, w rzeczywistości odgrywa on kluczową rolę w codziennym funkcjonowaniu placówki. Dobrze opracowany statut to nie tylko obowiązek, lecz przede wszystkim narzędzie organizacyjne, które wspiera zarówno dyrektora, jak i organ prowadzący w skutecznym zarządzaniu przedszkolem. To właśnie statut wyznacza ramy działania placówki, porządkuje jej strukturę, określa zasady współpracy z rodzicami i personelem, a także stanowi punkt odniesienia w sytuacjach konfliktowych lub spornych. W dobie rosnących oczekiwań wobec przedszkoli – zarówno tych publicznych, jak i niepublicznych – warto spojrzeć na statut jako na realne wsparcie w budowaniu przejrzystego, bezpiecznego i dobrze zorganizowanego środowiska edukacyjnego.
ELF EDU® Dziennik
June 6, 2025
Edukacja

Jak stworzyć zespół marzeń? Motywowanie, szkolenia i integracja kadry

Tworzenie przedszkola, które inspiruje, wspiera i rozwija dzieci, zaczyna się od ludzi. To właśnie kadra pedagogiczna, czyli nauczyciele, pomoc nauczyciela, specjaliści są sercem każdej placówki. Od ich zaangażowania, atmosfery w zespole i podejścia do dzieci zależy codzienna jakość pracy oraz zadowolenie rodziców. Dlatego tak ważne jest, aby zespół przedszkolny był nie tylko kompetentny, ale przede wszystkim zgrany, zmotywowany i wspierający się nawzajem.
Sara Golly
June 9, 2025
Edukacja

Adaptacja bez łez - sprawdzone techniki na dobry początek

Pierwsze dni dziecka w przedszkolu to duże przeżycie zarówno dla malucha, jak i dla jego rodziny. Dla wielu dzieci to pierwszy moment dłuższej rozłąki z rodzicami, obce miejsce, nowi dorośli i rówieśnicy. To naturalne, że w takiej sytuacji pojawiają się silne emocje. Wykorzystanie odpowiednich technik adaptacyjnych może znacząco złagodzić trudne początki i pomóc dziecku wejść w nową przestrzeń z większym poczuciem bezpieczeństwa.
Sara Golly
June 4, 2025