Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.
Z rodzicem jak z partnerem – budowanie relacji w edukacji przedszkolnej

Partnerstwo z rodzicem pozwala lepiej rozumieć potrzeby dziecka, wspierać jego rozwój oraz skutecznie reagować na pojawiające się wyzwania. Budowanie takiej relacji wymaga jednak świadomego podejścia, gotowości do dialogu i wspólnego działania. Świadomość, że rodzic jest partnerem, a nie tylko „odbierającym” dziecko, zmienia podejście nauczycieli i dyrektorów do budowania codziennych relacji. Jak zatem tworzyć prawdziwe, autentyczne partnerstwo? Jak sprawić, by kontakt z rodzicem stawał się wsparciem, a nie formalnością? W niniejszym artykule przedstawiam najważniejsze zasady oraz sprawdzone sposoby tworzenia autentycznego partnerstwa z rodzicami w edukacji przedszkolnej.
Najważniejsze zasady budowania partnerstwa nauczyciel-rodzic
1. Wspólny cel i zaangażowanie: pracujemy na rzecz dobra dziecka. Warto jasno ustalić wspólne cele i dążyć do ich realizacji, dzieląc się odpowiedzialnością.
2. Otwarta komunikacja: Regularny, dwustronny przepływ informacji na temat dziecka- informowanie o postępach, sukcesach i trudnościach powinno być codzienną praktyką, a nie jedynie elementem oficjalnych zebrań.
3. Wzajemny szacunek: Rodzic zna swoje dziecko najlepiej. Jako nauczyciele powinniśmy szanować jego obserwacje i uwagi. Rodzice natomiast powinni starać się korzystać ze wskazówek nauczycieli.
Wspólna odpowiedzialność za rozwój dziecka
W budowaniu partnerskiej relacji niezwykle ważne jest, aby rodzice nie tylko byli informowani o postępach dziecka, ale również aktywnie współpracowali z nauczycielami w realizacji wspólnie ustalonych celów wychowawczych i edukacyjnych. Nauczyciel, obserwując dziecko w grupie rówieśniczej i w sytuacjach zadaniowych, dostrzega jego mocne strony, ale także trudności wymagające dodatkowego wsparcia. Dlatego tak cenne jest, aby rodzice korzystali ze wskazówek pedagogicznych, a w domu kontynuowali działania podjęte w przedszkolu. Wspólnie opracowany plan wychowawczy – obejmujący np. wzmacnianie pozytywnych zachowań za pomocą nagród, rozwijanie samodzielności czy ćwiczenia określonych umiejętności – pozwala dziecku doświadczać spójnych komunikatów i wsparcia zarówno w przedszkolu, jak i w domu. Regularne ćwiczenie tych samych umiejętności, na przykład poprzez zabawę, proste zadania czy codzienne sytuacje życiowe, znacząco przyspiesza rozwój dziecka i wzmacnia jego poczucie bezpieczeństwa.

Jak budować partnerstwo między nauczycielem a rodzicem?
1. Spotkania indywidualne dla rodziców: Regularne rozmowy, także poza oficjalnymi zebrami, pomagają budować zaufanie i lepiej rozumieć potrzeby dziecka.
2. Wspólne wydarzenia: dni otwarte, wspólne zajęcia warsztatowe i wycieczki, to doskonałe okazje, by zacieśniać relacje w mniej formalnej atmosferze.
3. Systematyczne, wygodne kanały komunikacji: plakaty na tablicy ogłoszeń już nie wystarczą. Rodzice żyją szybko i potrzebują bieżącej, wygodnej informacji – tu z pomocą przychodzi nowoczesna technologia taka jak elektroniczny dziennik, w którym znajdą się wszystkie niezbędne informacje dla rodzica.
Dziennik elektroniczny ELFEDU®- sposób na usprawnienie skutecznego partnerstwa
W budowaniu skutecznego partnerstwa ogromną rolę odgrywa sprawna komunikacja. Dzięki ELFEDU® nauczyciel może na bieżąco budować z rodzicem relację opartą na zaufaniu, zaangażowaniu i prawdziwym partnerstwie – bez nadmiernego obciążania się papierkową robotą. To rozwiązanie umożliwia:
- codzienną wymianę informacji o dziecku (postępy, nastroje, ważne wydarzenia),
- łatwy kontakt z nauczycielem – bez konieczności umawiania spotkań,
- organizowanie wydarzeń i zbieranie zapisów online,
- udostępnianie materiałów edukacyjnych dla rodziców w wygodnej formie.
Podsumowując
Partnerstwo nauczycieli z rodzicami wymaga codziennej pracy, otwartości i dobrych narzędzi. Gdy przedszkole i dom mówią jednym głosem, dziecko czuje się pewniej, szybciej osiąga cele rozwojowe i buduje motywację do dalszego wysiłku, dlatego warto inwestować w te relacje.
Źródła:
Pulak I., Szczotka M., Szewczuk K., Rodzice partnerami nauczyciela w edukacji przedszkolnej dziecka, Kraków 2019.
Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Oelszlaeger-kosturek B., Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji.Edukacja małego dziecka. Tom 11, Kraków 2017.
Kordziński J., Szkoła wspólnych działań. Czyli o relacjach i współpracy. Warszawa 2017.
Kuźba A., Współpraca z rodzicami – jak budować relacje ze środowiskiem rodzinnym, https://www.edu-akcja.pl/publikacje/artykuly/dzieci-przedszkolne/wspolpraca-z-rodzicami/ (dostęp 26.04.2025).
Powiązane artykuły
Zobacz więcej
Z rodzicem jak z partnerem – budowanie relacji w edukacji przedszkolnej

Dotacje na kształcenie specjalne: Jak efektywnie wykorzystać fundusze na wsparcie uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi

Stanowisko dyrektora w żłobku - co musisz wiedzieć?

E-doręczenia w przedszkolach – nowe obowiązki i zasady w świetle ustawy

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Inne formy wychowania przedszkolnego – czym różnią się od przedszkoli?

Zasady stosowania monitoringu w przedszkolu – aspekty prawne

Nie oceniaj pochopnie - jak napisać efektywne WOPFU?

Diabeł tkwi w szczegółach – indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w świetle prawa oświatowego

Pedagogika Montessori, a tradycyjne podejście w przedszkolu: co wybrać?

Kwalifikacje nauczycieli w przedszkolu – jakie wymagania muszą spełniać opiekunowie?

Dotacje pod kontrolą: Jak prawidłowo rozliczać i dokumentować środki?

Kompetencje cyfrowe od najmłodszych lat – dlaczego warto je rozwijać już w przedszkolu?

Jak założyć żłobek w Polsce? Krok po kroku do realizacji pomysłu

Jak założyć przedszkole? Wymagania prawne i regulacje dotyczące założenia przedszkola w Polsce.

Ochrona danych osobowych w dzienniku elektronicznym – RODO w przedszkolach i żłobkach

Zwierzęta w roli terapeutów – znaczenie zooterapii w edukacji małego dziecka

Branżowe Centrum Umiejętności – rozwój w terapii zajęciowej!

6 marca – Europejski Dzień Logopedy!

Przełomowe zmiany w finansowaniu oświaty - nowa przyszłość polskiego systemu edukacji

Komunikacja, która otwiera drzwi – jak AAC wspiera rozwój dzieci ze spektrum autyzmu

Nowe standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

Nowoczesny i wygodny – poznaj innowacyjny dziennik elektroniczny ELF EDU®!
