Zwierzęta w roli terapeutów – znaczenie zooterapii w edukacji małego dziecka

May 25, 2025
Anna Dębicka
Dzieci siedzą na podłodze, obok dorosła osoba i pies, scena terapii z udziałem zwierzęcia.

CZTERY ŁAPY TERAPEUTY

Zooterapia czyli terapia z udziałem zwierząt, zyskuje coraz większą popularność jako przełomowa metoda wspierania rozwoju dzieci. Angażowanie zwierząt takich jak psy, konie, alpaki czy koty do pracy z dziećmi, szczególnie borykającymi się z różnymi wyzwaniami rozwojowymi, staje się coraz bardziej doceniane. Kontakt z odpowiednio dobranym zwierzęciem działa na młodego człowieka w sposób wieloaspektowy, wpływając zarówno na jego rozwój emocjonalny, jak i fizyczny. W ostatnich latach zauważalnie więcej placówek oświatowych decyduje się na wprowadzenie zooterapii w formie cyklicznych zajęć, dostrzegając jej wartość jako uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania.

Kobieta pomaga dziewczynce prowadząc terapie z pieskiem.

KORZYŚCI DLA MALUCHA

✔    Rozwój emocjonalny: zajęcia z udziałem zwierząt pomagają dzieciom w nauce wyrażania emocji, rozwijają empatię oraz umiejętności radzenia sobie z trudniejszymi odczuciami.

✔    Zwiększenie motywacji do nauki: obecność zwierząt w procesie edukacyjnym może zwiększać zaangażowanie dziecka i zachęcać je do aktywności. Dzieci, które mają trudności w nauce, mogą odczuwać większą motywację do uczestniczenia w zajęciach, gdy są związane z interakcją ze zwierzętami.

✔    Rozwój społeczny: maluchy uczą się współpracy, cierpliwości i szacunku do innych istot żywych. Zajęcia z udziałem zwierząt pomagają dzieciom w nawiązywaniu więzi społecznych z rówieśnikami, a także z dorosłymi.

✔    Pomoc w terapii dzieci ze spektrum autyzmu: zooterapia jest stosowana w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, pomagając im w poprawie zdolności komunikacyjnych i społecznych.

✔    Rozwój umiejętności motorycznych: zajęcia z alpakami czy psami angażują dzieci w różne formy aktywności fizycznej, jak np. spacerowanie, co wspomaga rozwój motoryki dużej i małej.

DZIENNIK ELF EDU® CI TO UŁATWI

Prowadzisz placówkę oświatową? Wykorzystanie dziennika elektronicznego ELF EDU® w kontekście zooterapii może znacząco usprawnić organizację pracy i procesu terapeutycznego:

✔    Zoptymalizowana organizacja dokumentacji dzięki oddzielnym dziennikom: do każdej formy zooterapii możemy założyć oddzielny dziennik specjalistyczny, co zapewnia przejrzystość, lepszą segregację i porządkowanie danych.

✔    Sprawniejsza komunikacja: poprzez aplikację można natychmiastowo informować rodziców o modyfikacjach w harmonogramie zajęć, takich jak zmiana daty terapii, co zapewnia lepszą organizację i minimalizuje ryzyko nieporozumień.

✔    Interaktywność i multimedialność: zamieszczone w dzienniku elektronicznym zdjęcia i materiały multimedialne z odbytych zajęć, stanowią cenne narzędzie diagnostyczne zarówno dla rodziców, którzy mogą śledzić postępy dziecka, jak i dla terapeutów, którzy dzięki nim mogą dokładniej ocenić reakcje podopiecznego oraz postępy w terapii.

✔    Wspomaganie procesu ewaluacji: mamy możliwość ułatwionej analizy terapii na różnych etapach. Dzięki zapisom o postępach dzieci można z łatwością ocenić, które cele zostały osiągnięte i co należy zmodyfikować w dalszym procesie terapii.

PODSUMOWUJĄC

Zooterapia staje się coraz bardziej popularną metodą wspierania rozwoju dzieci, szczególnie tych, które borykają się z wyzwaniami rozwojowymi. Kontakt ze zwierzętami, takimi jak psy, alpaki czy konie, pozytywnie wpływa na emocjonalny, społeczny i fizyczny rozwój dzieci, pomagając w nauce wyrażania emocji, zwiększając motywację do nauki oraz wspierając rozwój motoryczny. Coraz więcej placówek oświatowych dostrzega korzyści płynące z włączenia zooterapii do edukacji, a nowoczesne narzędzia, takie jak dziennik elektroniczny ELF EDU®, wspierają organizację pracy i komunikację w terapii.

Anna Dębicka                                                                                                            

neurologopeda, pedagog specjalny,

polonistka, terapeuta pedagogiczny

BIBLIOGRAFIA

Black A., Sypiając z kotem. Tajemnice felinoterapii, e-book, 2015.

Kokocińska A. M., Kaleta T., Zooterapia z elementami etologii, Kraków, 2017.

Kuślewicz B., Dogoterapia we wspomaganiu nauki i usprawnianiu techniki czytania, Kraków, 2022.

Sipowicz K., Najbert E., Pietras T., Dogoterapia, Warszawa, 2016.

Szczucka E., Sokołowski M., Hipoterapia w leczeniu zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci, Poznań, 2023.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Wyjścia i wycieczki w przedszkolu niepublicznym – co warto wiedzieć?

Przedszkole to przestrzeń, w której dzieci nie tylko zdobywają pierwsze doświadczenia edukacyjne, ale także uczą się funkcjonowania w świecie. Jednym z najcenniejszych sposobów wspierania ich rozwoju są wyjścia i wycieczki poza teren placówki. To dzięki nim mali odkrywcy poznają otoczenie, naturę, miasto, instytucje kultury, a przede wszystkim – zdobywają doświadczenia, których nie da się odtworzyć w sali dydaktycznej.
ELF EDU® Dziennik
December 23, 2025
Edukacja

Motoryka mała i duża a nowoczesne zabawy – kreatywne propozycje dla przedszkolaków

Rozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym to jeden z kluczowych filarów przygotowania do nauki, samodzielności i codziennego funkcjonowania. Ćwiczenia motoryki małej i dużej nie są już tylko „zabawą w ruch” - stają się świadomym elementem nowoczesnej edukacji przedszkolnej.
Sara Golly
December 17, 2025
Edukacja

Dziecięca przedsiębiorczość w przedszkolu – mini-projekty i aktywności wprowadzające myślenie biznesowe i społeczne.

W przedszkolu dzieci w wieku między 3 do 6 lat rozwijają się nie tylko pod względem motorycznym czy poznawczym. Rozpoczynają również budowanie podstawowych kompetencji społecznych: współpracy, odpowiedzialności, podejmowania decyzji.
Sara Golly
December 22, 2025