Zwierzęta w roli terapeutów – znaczenie zooterapii w edukacji małego dziecka

May 25, 2025
Anna Dębicka
Dzieci siedzą na podłodze, obok dorosła osoba i pies, scena terapii z udziałem zwierzęcia.

CZTERY ŁAPY TERAPEUTY

Zooterapia czyli terapia z udziałem zwierząt, zyskuje coraz większą popularność jako przełomowa metoda wspierania rozwoju dzieci. Angażowanie zwierząt takich jak psy, konie, alpaki czy koty do pracy z dziećmi, szczególnie borykającymi się z różnymi wyzwaniami rozwojowymi, staje się coraz bardziej doceniane. Kontakt z odpowiednio dobranym zwierzęciem działa na młodego człowieka w sposób wieloaspektowy, wpływając zarówno na jego rozwój emocjonalny, jak i fizyczny. W ostatnich latach zauważalnie więcej placówek oświatowych decyduje się na wprowadzenie zooterapii w formie cyklicznych zajęć, dostrzegając jej wartość jako uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania.

Kobieta pomaga dziewczynce prowadząc terapie z pieskiem.

KORZYŚCI DLA MALUCHA

✔    Rozwój emocjonalny: zajęcia z udziałem zwierząt pomagają dzieciom w nauce wyrażania emocji, rozwijają empatię oraz umiejętności radzenia sobie z trudniejszymi odczuciami.

✔    Zwiększenie motywacji do nauki: obecność zwierząt w procesie edukacyjnym może zwiększać zaangażowanie dziecka i zachęcać je do aktywności. Dzieci, które mają trudności w nauce, mogą odczuwać większą motywację do uczestniczenia w zajęciach, gdy są związane z interakcją ze zwierzętami.

✔    Rozwój społeczny: maluchy uczą się współpracy, cierpliwości i szacunku do innych istot żywych. Zajęcia z udziałem zwierząt pomagają dzieciom w nawiązywaniu więzi społecznych z rówieśnikami, a także z dorosłymi.

✔    Pomoc w terapii dzieci ze spektrum autyzmu: zooterapia jest stosowana w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, pomagając im w poprawie zdolności komunikacyjnych i społecznych.

✔    Rozwój umiejętności motorycznych: zajęcia z alpakami czy psami angażują dzieci w różne formy aktywności fizycznej, jak np. spacerowanie, co wspomaga rozwój motoryki dużej i małej.

DZIENNIK ELF EDU® CI TO UŁATWI

Prowadzisz placówkę oświatową? Wykorzystanie dziennika elektronicznego ELF EDU® w kontekście zooterapii może znacząco usprawnić organizację pracy i procesu terapeutycznego:

✔    Zoptymalizowana organizacja dokumentacji dzięki oddzielnym dziennikom: do każdej formy zooterapii możemy założyć oddzielny dziennik specjalistyczny, co zapewnia przejrzystość, lepszą segregację i porządkowanie danych.

✔    Sprawniejsza komunikacja: poprzez aplikację można natychmiastowo informować rodziców o modyfikacjach w harmonogramie zajęć, takich jak zmiana daty terapii, co zapewnia lepszą organizację i minimalizuje ryzyko nieporozumień.

✔    Interaktywność i multimedialność: zamieszczone w dzienniku elektronicznym zdjęcia i materiały multimedialne z odbytych zajęć, stanowią cenne narzędzie diagnostyczne zarówno dla rodziców, którzy mogą śledzić postępy dziecka, jak i dla terapeutów, którzy dzięki nim mogą dokładniej ocenić reakcje podopiecznego oraz postępy w terapii.

✔    Wspomaganie procesu ewaluacji: mamy możliwość ułatwionej analizy terapii na różnych etapach. Dzięki zapisom o postępach dzieci można z łatwością ocenić, które cele zostały osiągnięte i co należy zmodyfikować w dalszym procesie terapii.

PODSUMOWUJĄC

Zooterapia staje się coraz bardziej popularną metodą wspierania rozwoju dzieci, szczególnie tych, które borykają się z wyzwaniami rozwojowymi. Kontakt ze zwierzętami, takimi jak psy, alpaki czy konie, pozytywnie wpływa na emocjonalny, społeczny i fizyczny rozwój dzieci, pomagając w nauce wyrażania emocji, zwiększając motywację do nauki oraz wspierając rozwój motoryczny. Coraz więcej placówek oświatowych dostrzega korzyści płynące z włączenia zooterapii do edukacji, a nowoczesne narzędzia, takie jak dziennik elektroniczny ELF EDU®, wspierają organizację pracy i komunikację w terapii.

Anna Dębicka                                                                                                            

neurologopeda, pedagog specjalny,

polonistka, terapeuta pedagogiczny

BIBLIOGRAFIA

Black A., Sypiając z kotem. Tajemnice felinoterapii, e-book, 2015.

Kokocińska A. M., Kaleta T., Zooterapia z elementami etologii, Kraków, 2017.

Kuślewicz B., Dogoterapia we wspomaganiu nauki i usprawnianiu techniki czytania, Kraków, 2022.

Sipowicz K., Najbert E., Pietras T., Dogoterapia, Warszawa, 2016.

Szczucka E., Sokołowski M., Hipoterapia w leczeniu zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci, Poznań, 2023.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Finanse

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowej - co warto wiedzieć?

Dotacje stanowią istotne źródło finansowania dla placówek oświatowych. Ich prawidłowe wykorzystanie to obowiązek, który niesie za sobą odpowiedzialność. Organy dotujące, takie jak gmina czy powiat, mają prawo przeprowadzać kontrole w celu weryfikacji, czy środki zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem. Jak wygląda taka kontrola w praktyce? Na co warto zwrócić uwagę? Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje, które pomogą się przygotować i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
ELF EDU® Dziennik
September 8, 2025
Edukacja

Alpaka, koń czy królik - które zwierzę najlepiej wspiera rozwój dzieci?

Kontakt ze zwierzętami ma wyjątkowy wpływ na dzieci. Obecność czworonożnego towarzysza w edukacji czy terapii może wyciszać, wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, rozwijać empatię i motywować do działania. Coraz więcej przedszkoli korzysta z zajęć ze zwierzętami jak np.: alpakoterapia, lagoterapia czy hipoterapia. Które zwierzę najbardziej wspiera rozwój dziecka? Odpowiedź zależy od celu, wieku i potrzeb malucha.
Sara Golly
September 1, 2025
Prawo

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 8 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - najważniejsze informacje

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli od 28 sierpnia 2025 r.
Weronika Sobczyk
August 27, 2025