Zdrowe nawyki w przedszkolu i w domu

December 18, 2025
ELF EDU® Dziennik

Kształtowanie zdrowych nawyków u dzieci jest jednym z najważniejszych elementów wspierających ich rozwój fizyczny, emocjonalny i społeczny. W wieku przedszkolnym dzieci uczą się nie tylko przez obserwację dorosłych, ale również poprzez powtarzalne czynności, które stają się częścią ich codziennego życia. Współpraca między przedszkolem, a domem pozwala na spójne wprowadzanie zasad zdrowego stylu życia i budowanie nawyków, które dzieci będą kontynuować w przyszłości.

Jednym z fundamentów zdrowych nawyków jest prawidłowa higiena. Mycie rąk przed posiłkiem, po powrocie z dworu czy po skorzystaniu z toalety uczy dzieci odpowiedzialności za własne zdrowie oraz szacunku dla innych. Ważne jest, aby zarówno w przedszkolu, jak i w domu higiena była rutyną, a nie jednorazową instrukcją. Dzieci łatwiej przyjmują zasady, gdy są one powtarzane w podobny sposób i w przyjaznej atmosferze, np. poprzez śpiewanie krótkiej piosenki podczas mycia rąk.

Kolejnym istotnym elementem jest zdrowe odżywianie. W przedszkolu posiłki powinny być zróżnicowane, bogate w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste oraz białko, a jednocześnie ograniczać cukry i tłuszcze nasycone. W domu rodzice mogą wspierać te nawyki, oferując podobne produkty i angażując dzieci w przygotowywanie posiłków. Wspólne gotowanie uczy odpowiedzialności, cierpliwości i wprowadza dzieci w świat wartości odżywczych. Dzieci, które od najmłodszych lat uczestniczą w wyborze i przygotowaniu jedzenia, częściej rozwijają pozytywne nawyki żywieniowe.

Aktywność fizyczna jest kolejnym filarem zdrowego stylu życia. Przedszkola oferują dzieciom codzienną dawkę ruchu poprzez zabawy na świeżym powietrzu, gry zespołowe, zajęcia taneczne czy gimnastykę. Równie istotne jest zachęcanie dzieci do ruchu w domu – krótkie spacery, wspólne zabawy z piłką, jazda na rowerze czy taniec pozwalają nie tylko na poprawę kondycji fizycznej, ale również rozwijają koordynację, równowagę i umiejętności społeczne. Regularna aktywność sprzyja także zdrowiu psychicznemu – pomaga dzieciom w regulacji emocji i redukcji napięcia.

Nie można również zapominać o zdrowych nawykach snu. Przedszkolaki potrzebują około 10–12 godzin snu na dobę, co zapewnia odpowiednią regenerację organizmu i wpływa na koncentrację oraz samopoczucie. Ustalony rytuał zasypiania w domu, regularne godziny snu oraz odpowiednie warunki w pokoju dziecka pomagają w utrwaleniu prawidłowych nawyków. W przedszkolu natomiast drzemka lub spokojny czas odpoczynku daje dzieciom możliwość relaksu i przygotowania się na dalszą część dnia.

Ważnym aspektem jest także kształtowanie nawyków społecznych i emocjonalnych. Dzieci uczą się współpracy, dzielenia się zabawkami, komunikowania swoich potrzeb oraz wyrażania emocji w sposób akceptowalny społecznie. Zarówno w domu, jak i w przedszkolu konsekwentne stosowanie zasad empatii, pozytywnego wzmocnienia oraz spokojnego rozwiązywania konfliktów sprzyja rozwijaniu kompetencji społecznych, które są kluczowe dla zdrowego funkcjonowania w grupie.

Podsumowanie

Kształtowanie zdrowych nawyków wymaga spójności między domem a przedszkolem oraz powtarzalności działań w codziennych sytuacjach. Higiena, zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna, odpowiedni sen oraz rozwój kompetencji społecznych to podstawowe filary zdrowego stylu życia. Dzięki wspólnemu działaniu dorosłych dzieci uczą się dbać o swoje ciało, emocje i relacje z innymi, co stanowi fundament dla ich prawidłowego rozwoju w przyszłości.

Ważnym wsparciem w promowaniu zdrowych nawyków u jest dziennik elektroniczny ELF EDU ®. Dzięki niemu:

  • ułatwiona zostaje komunikacja między przedszkolem a rodzicami,
  • możliwe jest planowanie edukacji prozdrowotnej i współpraca nad nią,
  • obserwuje się rytmy dnia dziecka, wspierając regularność snu, higieny i posiłków,
  • specjaliści mają narzędzie do dokumentowania postępów i wspierania rozwoju dziecka.

Zachowana jest w ten sposób spójność działań wychowawczych i zapewnione jest, że zdrowe nawyki są codziennie budowane zarówno w przedszkolu, jak i w domu.

BIBLIOGRAFIA

  1. Chrzan-Dętkoś, M. (2018). Zdrowie i higiena dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Akademickie Żak.
  2. Gajewska, D. (2016). Zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: PWN.
  3. Jarosz, M., & Rychlik, E. (2019). Żywienie dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Żywności i Żywienia.
  4. Król, H. (2017). Aktywność fizyczna i rozwój psychoruchowy dzieci w przedszkolu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
  5. Nowicka, A., & Kowalska, M. (2020). Sen i jego znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne.
  6. Piotrowska, K. (2015). Rozwój kompetencji społecznych w wieku przedszkolnym. Warszawa: Difin.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Wyjścia i wycieczki w przedszkolu niepublicznym – co warto wiedzieć?

Przedszkole to przestrzeń, w której dzieci nie tylko zdobywają pierwsze doświadczenia edukacyjne, ale także uczą się funkcjonowania w świecie. Jednym z najcenniejszych sposobów wspierania ich rozwoju są wyjścia i wycieczki poza teren placówki. To dzięki nim mali odkrywcy poznają otoczenie, naturę, miasto, instytucje kultury, a przede wszystkim – zdobywają doświadczenia, których nie da się odtworzyć w sali dydaktycznej.
ELF EDU® Dziennik
December 23, 2025
Edukacja

Motoryka mała i duża a nowoczesne zabawy – kreatywne propozycje dla przedszkolaków

Rozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym to jeden z kluczowych filarów przygotowania do nauki, samodzielności i codziennego funkcjonowania. Ćwiczenia motoryki małej i dużej nie są już tylko „zabawą w ruch” - stają się świadomym elementem nowoczesnej edukacji przedszkolnej.
Sara Golly
December 17, 2025
Edukacja

Dziecięca przedsiębiorczość w przedszkolu – mini-projekty i aktywności wprowadzające myślenie biznesowe i społeczne.

W przedszkolu dzieci w wieku między 3 do 6 lat rozwijają się nie tylko pod względem motorycznym czy poznawczym. Rozpoczynają również budowanie podstawowych kompetencji społecznych: współpracy, odpowiedzialności, podejmowania decyzji.
Sara Golly
December 22, 2025