Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 8 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - najważniejsze informacje

1. Wejście w życie
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli od 28 sierpnia 2025 r.
2. Nowy przedmiot – edukacja zdrowotna
Od roku szkolnego 2025/2026 wprowadzany jest nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Rozporządzenie określa, kto może prowadzić zajęcia z tego przedmiotu:
- osoby, które ukończyły studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i mają przygotowanie pedagogiczne,
- osoby z innymi studiami magisterskimi + przygotowanie pedagogiczne + studia podyplomowe w edukacji zdrowotnej,
- nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie oraz psycholodzy szkolni,
- osoby medyczne: lekarz, lekarz dentysta, farmaceuta, pielęgniarka, położna, diagnostyk laboratoryjny, fizjoterapeuta, ratownik medyczny,
- osoby z wykształceniem w zakresie zdrowia publicznego, dietetyki albo żywienia człowieka, które również posiadają przygotowanie pedagogiczne.
Zajęcia z edukacji zdrowotnej mogą być prowadzone przez dwóch lub więcej nauczycieli mających odpowiednie kwalifikacje.
3. Ujednolicenie standardów kształcenia – "stare" i "nowe"
Nowelizacja doprecyzowuje definicję „przepisów obowiązujących przed dniem 3 sierpnia 2019 r.” – oznacza to rozporządzenie z 1 sierpnia 2017 r.
Dodatkowo wprowadzono definicję osoby, która ukończyła studia I stopnia według starych standardów, a II stopnia według nowych standardów – taka osoba jest traktowana jako posiadająca kwalifikacje nauczycielskie.
4. Kwalifikacje do nauczania plastyki i muzyki (§ 3b)
Nowo dodany § 3b umożliwia nauczanie muzyki i plastyki przez osoby, które:
- ukończyły dowolne studia wyższe,
- posiadają dyplom szkoły muzycznej II stopnia, liceum plastycznego lub szkoły sztuk pięknych,
- mają przygotowanie pedagogiczne,
- ukończyły kurs kwalifikacyjny z zakresu muzyki/plastyki w publicznej placówce doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych.
5. Przedmioty zawodowe – uproszczone ścieżki kształcenia
Osoby mogące uczyć w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i socjoterapii to:
- absolwenci studiów z resocjalizacji lub socjoterapii według "starych" standardów, z przygotowaniem pedagogicznym,
- osoby z dowolnymi studiami (stare standardy) + przygotowanie pedagogiczne + uzupełniające podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z resocjalizacji/socjoterapii.
6. Kwalifikacje w placówkach pozaszkolnych (§ 24)
Uproszczone wymagania kwalifikacyjne dotyczą nauczycieli w placówkach takich jak pałace młodzieży, domy kultury, schroniska, ogrody jordanowskie. Może to być osoba:
- z dowolnymi studiami (stare lub nowe standardy),
- z przygotowaniem pedagogicznym.
7. Pedagog specjalny – zniesienie terminu przejściowego
Dodano nowy katalog osób uprawnionych do bycia pedagogiem specjalnym:
- absolwenci dowolnego kierunku (stare lub nowe standardy),
- z przygotowaniem pedagogicznym,
- ukończyli studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny z zakresu pedagogiki specjalnej.
W ten sposób zlikwidowano wcześniejszy terminowy przepis (do 31 sierpnia 2026 r.) – kwalifikacje stają się bezterminowe.
8. Psycholog szkolny – złagodzenie wymagań (§ 29)
Usunięto wymóg związany ze specjalnością lub zakresem odpowiadającym prowadzonym zajęciom. Teraz wystarczy ukończenie psychologii i posiadanie przygotowania pedagogicznego.
9. Terapeuta pedagogiczny – rozszerzone możliwości (§ 32 ust. 1)
Dodano, że kwalifikacje do wykonywania zawodu terapeuty pedagogicznego mogą też dawać jednolite studia magisterskie (stare standardy), obok dotychczasowych studiów I i II stopnia zgodnych z kierunkiem i przygotowaniem pedagogicznym.
10. Zajęcia rewalidacyjne – usunięcie błędnych odnośników (§ 33)
Skreślono odesłanie do § 22 ust. 4, które było nietrafione i mogło sugerować błędne uprawnienia do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych.
11. Psycholog prowadzący wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) (§ 34 ust. 2)
Wyraźnie doprecyzowano, że psycholog ma kwalifikacje do prowadzenia WWR – zgodnie z wcześniejszymi przepisami o wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci.
12. Współorganizacja kształcenia
Rozszerzono katalog osób mogących współorganizować kształcenie (szczególnie integracyjne):
- nauczyciele przedmiotów zawodowych,
- nauczyciele bibliotekarze,
- nauczyciele języków obcych,
jeżeli ukończyli studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu pedagogiki specjalnej i spełniają odpowiednie wymogi kwalifikacyjne.
13. Język polski za granicą – nowe uprawnienia
Rozszerzono katalog osób mogących uczyć języka polskiego w klasach IV–VIII za granicą. Teraz dopuszczone są również osoby:
- z kwalifikacjami do nauczania innego przedmiotu,
- które ukończyły kurs kwalifikacyjny i studia podyplomowe zlecone przez ministra (z określonym wymiarem godzin i praktyk).
W liceach za granicą nadal obowiązują kwalifikacje zgodne z wymaganiami dla nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych w kraju.
14. Przepisy przejściowe – zabezpieczenie absolwentów lat 2019–2023
Nowy § 37a chroni prawa osób, które ukończyły studia II stopnia w latach akademickich 2019/20–2022/23 (w okresie przejściowym między starym standardem a nowym prawem):
- zapewnia im prawa do wykonywania zawodu nauczyciela (w klasach IV–VIII, szkołach ponadpodstawowych i niektórych placówkach),
- przepis nie obejmuje nauczycieli wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej ani tych wymagających pedagogiki specjalnej (np. w szkołach specjalnych).
Powiązane artykuły
Zobacz więcejKontrola wykorzystania dotacji oświatowej - co warto wiedzieć?
Alpaka, koń czy królik - które zwierzę najlepiej wspiera rozwój dzieci?
