Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 8 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - najważniejsze informacje

August 27, 2025
Weronika Sobczyk

1. Wejście w życie

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli od 28 sierpnia 2025 r.

2. Nowy przedmiot – edukacja zdrowotna

Od roku szkolnego 2025/2026 wprowadzany jest nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Rozporządzenie określa, kto może prowadzić zajęcia z tego przedmiotu:

- osoby, które ukończyły studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i mają przygotowanie pedagogiczne,

- osoby z innymi studiami magisterskimi + przygotowanie pedagogiczne + studia podyplomowe w edukacji zdrowotnej,

- nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie oraz psycholodzy szkolni,

- osoby medyczne: lekarz, lekarz dentysta, farmaceuta, pielęgniarka, położna, diagnostyk laboratoryjny, fizjoterapeuta, ratownik medyczny,

- osoby z wykształceniem w zakresie zdrowia publicznego, dietetyki albo żywienia człowieka, które również posiadają przygotowanie pedagogiczne.

Zajęcia z edukacji zdrowotnej mogą być prowadzone przez dwóch lub więcej nauczycieli mających odpowiednie kwalifikacje.

3. Ujednolicenie standardów kształcenia – "stare" i "nowe"

Nowelizacja doprecyzowuje definicję „przepisów obowiązujących przed dniem 3 sierpnia 2019 r.” – oznacza to rozporządzenie z 1 sierpnia 2017 r.

Dodatkowo wprowadzono definicję osoby, która ukończyła studia I stopnia według starych standardów, a II stopnia według nowych standardów – taka osoba jest traktowana jako posiadająca kwalifikacje nauczycielskie.

4. Kwalifikacje do nauczania plastyki i muzyki (§ 3b)

Nowo dodany § 3b umożliwia nauczanie muzyki i plastyki przez osoby, które:

- ukończyły dowolne studia wyższe,

- posiadają dyplom szkoły muzycznej II stopnia, liceum plastycznego lub szkoły sztuk pięknych,

- mają przygotowanie pedagogiczne,

- ukończyły kurs kwalifikacyjny z zakresu muzyki/plastyki w publicznej placówce doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych.

5. Przedmioty zawodowe – uproszczone ścieżki kształcenia

Osoby mogące uczyć w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i socjoterapii to:

- absolwenci studiów z resocjalizacji lub socjoterapii według "starych" standardów, z przygotowaniem pedagogicznym,

- osoby z dowolnymi studiami (stare standardy) + przygotowanie pedagogiczne + uzupełniające podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z resocjalizacji/socjoterapii.

6. Kwalifikacje w placówkach pozaszkolnych (§ 24)

Uproszczone wymagania kwalifikacyjne dotyczą nauczycieli w placówkach takich jak pałace młodzieży, domy kultury, schroniska, ogrody jordanowskie. Może to być osoba:

- z dowolnymi studiami (stare lub nowe standardy),

- z przygotowaniem pedagogicznym.

7. Pedagog specjalny – zniesienie terminu przejściowego

Dodano nowy katalog osób uprawnionych do bycia pedagogiem specjalnym:

- absolwenci dowolnego kierunku (stare lub nowe standardy),

- z przygotowaniem pedagogicznym,

- ukończyli studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny z zakresu pedagogiki specjalnej.

W ten sposób zlikwidowano wcześniejszy terminowy przepis (do 31 sierpnia 2026 r.) – kwalifikacje stają się bezterminowe.

8. Psycholog szkolny – złagodzenie wymagań (§ 29)

Usunięto wymóg związany ze specjalnością lub zakresem odpowiadającym prowadzonym zajęciom. Teraz wystarczy ukończenie psychologii i posiadanie przygotowania pedagogicznego.

9. Terapeuta pedagogiczny – rozszerzone możliwości (§ 32 ust. 1)

Dodano, że kwalifikacje do wykonywania zawodu terapeuty pedagogicznego mogą też dawać jednolite studia magisterskie (stare standardy), obok dotychczasowych studiów I i II stopnia zgodnych z kierunkiem i przygotowaniem pedagogicznym.

10. Zajęcia rewalidacyjne – usunięcie błędnych odnośników (§ 33)

Skreślono odesłanie do § 22 ust. 4, które było nietrafione i mogło sugerować błędne uprawnienia do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych.

11. Psycholog prowadzący wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) (§ 34 ust. 2)

Wyraźnie doprecyzowano, że psycholog ma kwalifikacje do prowadzenia WWR – zgodnie z wcześniejszymi przepisami o wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci.

12. Współorganizacja kształcenia

Rozszerzono katalog osób mogących współorganizować kształcenie (szczególnie integracyjne):

- nauczyciele przedmiotów zawodowych,

- nauczyciele bibliotekarze,

- nauczyciele języków obcych,

jeżeli ukończyli studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu pedagogiki specjalnej i spełniają odpowiednie wymogi kwalifikacyjne.

13. Język polski za granicą – nowe uprawnienia

Rozszerzono katalog osób mogących uczyć języka polskiego w klasach IV–VIII za granicą. Teraz dopuszczone są również osoby:

- z kwalifikacjami do nauczania innego przedmiotu,

- które ukończyły kurs kwalifikacyjny i studia podyplomowe zlecone przez ministra (z określonym wymiarem godzin i praktyk).

W liceach za granicą nadal obowiązują kwalifikacje zgodne z wymaganiami dla nauczycieli języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych w kraju.

14. Przepisy przejściowe – zabezpieczenie absolwentów lat 2019–2023

Nowy § 37a chroni prawa osób, które ukończyły studia II stopnia w latach akademickich 2019/20–2022/23 (w okresie przejściowym między starym standardem a nowym prawem):

- zapewnia im prawa do wykonywania zawodu nauczyciela (w klasach IV–VIII, szkołach ponadpodstawowych i niektórych placówkach),

- przepis nie obejmuje nauczycieli wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej ani tych wymagających pedagogiki specjalnej (np. w szkołach specjalnych).

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Nowa ocena funkcjonalna ucznia: rewolucja w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) opublikowało projekt nowego rozporządzenia, które przewiduje istotne zmiany w zasadach wydawania orzeczeń i opinii przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Celem wprowadzonych modyfikacji jest uproszczenie procesu diagnostycznego oraz lepsze dopasowanie wsparcia do indywidualnych potrzeb uczniów, zwłaszcza tych, którzy wymagają specjalistycznej opieki edukacyjnej i terapeutycznej.
ELF EDU® Dziennik
October 29, 2025
Finanse

Dotacja oświatowa w przedszkolach – jak ją uzyskać? Praktyczny przewodnik dla placówek niepublicznych

Prowadzenie niepublicznego przedszkola to nie tylko misja edukacyjna, ale również codzienne wyzwania związane z finansowaniem działalności placówki. Jednym z kluczowych źródeł wsparcia dla przedszkoli jest dotacja oświatowa udzielana przez jednostki samorządu terytorialnego. Dotacja ta może znacząco odciążyć budżet przedszkola i zapewnić środki na bieżącą działalność – od wynagrodzeń pracowników, przez pomoce dyd
ELF EDU® Dziennik
October 17, 2025
Prawo

Nowelizacja Karty Nauczyciela: Większy limit godzin dla nauczycieli specjalistów zatrudnionych na umowie zlecenie i B2B

W polskim systemie edukacji zatrudnienie specjalistów, takich jak pedagodzy, psycholodzy czy logopedzi, wciąż stanowi wyzwanie, szczególnie w szkołach i przedszkolach niepublicznych. W ramach deregulacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) wprowadziło zmiany w przepisach dotyczących zatrudniania nauczycieli specjalistów. Zmiany te mają na celu ułatwienie placówkom oświatowym spełnienia wymogów kadrowych, a także zwiększenie dostępu uczniów do niezbędnej pomocy.Nowe regulacje weszły w życie od września 2025 roku.
ELF EDU® Dziennik
October 5, 2025