Pedagogika Montessori, a tradycyjne podejście w przedszkolu: co wybrać?

May 25, 2025
ELF EDU® Dziennik
Drewniany stół, na nim wieża z klocków i kwiatek w doniczce.

Pedagogika Montessori, a tradycyjne podejście w przedszkolu: co wybrać?

W dzisiejszych czasach istnieją różnorodne metody wychowawcze w przedszkolu. Mają one na celu wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci, kształtowanie ich umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz poznawczych; pozwalają dzieciom na samodzielne odkrywanie świata, jednocześnie wspierając ich w nauce, współpracy, komunikacji i radzenia sobie z emocjami.

Wśród wielu metod możemy wyróżnić pedagogikę Montessori.

Dziecko układa drewniane kolorowe klocki.

Pedagogika Montessori to metoda edukacyjna opracowana przez włoską lekarkę i pedagog Marię Montessori, której celem jest wspieranie naturalnego rozwoju dziecka poprzez stworzenie odpowiednich warunków do nauki i samodzielnego odkrywania świata. Pomimo tego, iż system został stworzony ponad sto lat temu, to w dalszym ciągu jest on na nowo odczytywany. Niewątpliwie jest to zasługą jego wielu zalet. Metoda ta jest szczególnie ceniona za swoje podejście oparte na szacunku do dziecka i dążeniu do jego naturalnego rozwoju, co może przynieść świetne efekty w długoterminowym kształceniu.

W tradycyjnym podejściu natomiast duży nacisk kładzie się na nauczanie dzieci podstawowych umiejętności, takich jak czytanie, pisanie, liczenie czy poznawanie otaczającego świata, ale w bardziej usystematyzowany sposób. Choć może ono być skuteczne w rozwijaniu podstawowych umiejętności, współczesne nurty edukacyjne często starają się wprowadzać większą elastyczność, uwzględniając indywidualne potrzeby dzieci oraz ich rozwój emocjonalny i społeczny.

Przedszkole Montessori - zalety

- Rozwój samodzielności i odpowiedzialności – dzieci uczą się zarządzać swoim czasem i wybierać materiały, które chcą badać, co rozwija ich niezależność i motywację.

- Bardziej elastyczne tempo nauki – dzieci uczą się w tempie, które jest odpowiednie dla ich zdolności, co zapobiega poczuciu presji i stresu.

- Kreatywność i ciekawość – dzieci mają przestrzeń do odkrywania i eksperymentowania, co wspiera rozwój ich twórczości.

Przedszkole Tradycyjne - zalety

- Program posiadający konkretną strukturę– system oparty na planie nauczania, który pomaga uczniom zrozumieć, czego się uczą i dlaczego.

- Silny nacisk na osiągnięcia akademickie – tradycyjne nauczanie jest bardziej ukierunkowane na wyniki i przygotowanie uczniów do testów i egzaminów.

- Przygotowanie do wyzwań zewnętrznych – tradycyjna edukacja często lepiej przygotowuje dzieci do sytuacji, w których muszą przestrzegać określonych zasad i rywalizować z innymi.

Wybór zależny od dziecka i jego potrzeb

1. dzieci potrzebujące strukturyjeśli dziecko preferuje wyraźną strukturę i ma trudności z samodzielnym podejmowaniem decyzji, tradycyjne nauczanie może być lepszym rozwiązaniem,

2. dzieci wymagające większej swobodyjeśli dziecko jest kreatywne, ciekawe świata i chce uczyć się w swoim tempie, pedagogika Montessori może być bardziej odpowiednia,

3. preferencje rodzicówniektóre rodziny preferują bardziej tradycyjne podejście, które jest szeroko uznawane i sprawdzone, podczas gdy inne mogą cenić metodę Montessori za jej bardziej zindywidualizowane podejście.

PODSUMOWANIE

Wybór pomiędzy pedagogiką Montessori a tradycyjnym nauczaniem zależy od kilku czynników, takich jak potrzeby dziecka, wartości, jakie chcemy przekazać, oraz cele edukacyjne. Obie mają swoje zalety i wady, a ich skuteczność zależy od indywidualnych potrzeb dziecka. Warto zastanowić się, jakie wartości i umiejętności chcemy rozwijać u swojego dziecka, oraz jakie podejście będzie najbardziej wspierało jego rozwój. W niektórych przypadkach można także połączyć elementy obu metod, dostosowując je do indywidualnych potrzeb dziecka.

           

Bez względu na to jaka metoda jest stosowana w przedszkolu warto skorzystać z narzędzi cyfrowych. Jednym z takich narzędzi niewątpliwie jest elektroniczny dziennik  ELF EDU®, który może wspierać nauczycieli w wielu aspektach procesu edukacyjnego, takich jak:

- śledzenie postępów uczniów,

- personalizacja nauki,

- komunikacja z rodzicami,

- planowanie i organizacji,

- dokumentowanie rozwoju dziecka.

Dziennik elektroniczny ELF EDU® będzie również odpowiednim narzędziem do prowadzenia obserwacji jakościowych dziecka oraz pomocny w rozwijania umiejętności cyfrowych  u starszych dzieci (poprzez samodzielne dodawanie notatek lub zapisywanie swoich przemyśleń na temat wykonywanych zadań).

BIBLIOGRAFIA

1. I. Adamek: „Maria Montessori i jej system”, Kraków 1997.

2. H. K. Berg: „Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi”, Kielce 2007.

3. S. Guz: „Edukacja w systemie Montessori”, Lublin 1998.

4. S. Guz: „Metoda Montessori w przedszkolu i szkole”, Lublin 2006.

5. M. Miksza: „Zrozumieć Montessori czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka”, Kraków 2009.

6. A. Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna, PIW, Warszawa 2005.

7. M. Kwiatowska /red/, Podstawy pedagogiki przedszkolnej, WSiP, Warszawa 1988.

8. M. Kwiatowska, Z. Topińska /red/, Pedagogika przedszkolna, WSiP, Warszawa 1978.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Wyjścia i wycieczki w przedszkolu niepublicznym – co warto wiedzieć?

Przedszkole to przestrzeń, w której dzieci nie tylko zdobywają pierwsze doświadczenia edukacyjne, ale także uczą się funkcjonowania w świecie. Jednym z najcenniejszych sposobów wspierania ich rozwoju są wyjścia i wycieczki poza teren placówki. To dzięki nim mali odkrywcy poznają otoczenie, naturę, miasto, instytucje kultury, a przede wszystkim – zdobywają doświadczenia, których nie da się odtworzyć w sali dydaktycznej.
ELF EDU® Dziennik
December 23, 2025
Edukacja

Motoryka mała i duża a nowoczesne zabawy – kreatywne propozycje dla przedszkolaków

Rozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym to jeden z kluczowych filarów przygotowania do nauki, samodzielności i codziennego funkcjonowania. Ćwiczenia motoryki małej i dużej nie są już tylko „zabawą w ruch” - stają się świadomym elementem nowoczesnej edukacji przedszkolnej.
Sara Golly
December 17, 2025
Edukacja

Dziecięca przedsiębiorczość w przedszkolu – mini-projekty i aktywności wprowadzające myślenie biznesowe i społeczne.

W przedszkolu dzieci w wieku między 3 do 6 lat rozwijają się nie tylko pod względem motorycznym czy poznawczym. Rozpoczynają również budowanie podstawowych kompetencji społecznych: współpracy, odpowiedzialności, podejmowania decyzji.
Sara Golly
December 22, 2025