Nowe standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

May 25, 2025
Weronika Sobczyk
Dzieci bawią się na kolorowej macie puzzlowej, układają zabawki.

(wejście w życie: 1 stycznia 2026 roku)

W ostatnich latach coraz większą uwagę przykłada się do jakości opieki i edukacji najmłodszych dzieci. Wzrost świadomości społecznej na temat kluczowej roli wczesnych etapów rozwoju przełożył się na konkretne regulacje prawne. Przykładem jest podpisane 13 grudnia 2024 roku przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozporządzenie w sprawie „standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3”. Akt prawny określa zarówno obowiązkowe wymogi (tzw. standardy niezbędne), jak i zalecenia dodatkowe (tzw. standardy podnoszenia jakości).

Poniższy artykuł przybliża najważniejsze zmiany i ich konsekwencje dla żłobków, klubów dziecięcych oraz dziennych opiekunów, a także wskazuje, jakie kroki warto podjąć, by przygotować się do nadchodzących regulacji.

1. Zakres podmiotowy

Nowe standardy dotyczą przede wszystkim:

  1. Żłobków – zarówno publicznych, jak i niepublicznych, prowadzonych przez różne podmioty (m.in. samorządy, fundacje, stowarzyszenia czy przedsiębiorców),
  2. Klubów dziecięcych – organizujących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w mniejszych grupach i w elastycznym trybie,
  3. Dziennych opiekunów – osób sprawujących indywidualną opiekę nad dziećmi w warunkach zbliżonych do domowych,
  4. Podmiotów zatrudniających dziennych opiekunów – które ponoszą odpowiedzialność za przestrzeganie nowych przepisów i standardów.

Warto zauważyć, że choć główny ciężar wdrożenia rozporządzenia spoczywa na placówkach i opiekunach, rodzice oraz organy nadzoru (samorządy, kuratoria, inspekcje) również będą odgrywać istotną rolę w procesie monitorowania jakości realizowanych usług.

2. Obszary zmian

a) Praca z dziećmi

Ministerstwo wprowadziło wymóg posiadania planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego, który ma uwzględniać indywidualne potrzeby i tempo rozwoju każdego dziecka. Rozporządzenie zaleca:

  • Wsparcie autonomii dziecka – np. poprzez umożliwienie samodzielnego jedzenia lub swobodnej zabawy (z zachowaniem bezpieczeństwa),
  • Diagnozę potrzeb rozwojowych – systematyczne obserwacje i dostosowanie zajęć do możliwości maluchów,
  • Ewaluację działań – okresową ocenę efektów pracy opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnej i wprowadzanie niezbędnych zmian.

Podkreśla się też znaczenie bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni, w której dziecko ma możliwość rozwijania się w sposób naturalny, z uwzględnieniem podstawy programowej (o ile dany podmiot ją realizuje) lub celów określonych przez organ prowadzący.

b) Organizacja pracy personelu

Nowelizacja kładzie nacisk na:

  • Podnoszenie kwalifikacji: regularne szkolenia, w tym z zakresu pierwszej pomocy, metod aktywizacji dzieci czy współpracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach.
  • Bezpieczeństwo: tworzenie jasnych procedur reagowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia, kontroli dostępu do budynku i ochrony danych osobowych.
  • Odpowiednie proporcje kadrowe: zachowanie minimalnych proporcji liczby opiekunów do liczby dzieci; w przypadku zwiększenia liczby maluchów w grupie – zapewnienie dodatkowego wsparcia.

Standardy uwzględniają także określenie maksymalnego czasu pracy personelu przy ciągłym kontakcie z dziećmi (dla uniknięcia przeciążenia) i tworzenie harmonogramów, które sprzyjają rotacji zadań w zespole.

c) Współpraca z rodzicami

Rozporządzenie podkreśla wagę transparentnej komunikacji z rodzicami, zachęcając do:

  • Regularnych spotkań z rodzicami, gdzie omawiane będą postępy i potrzeby dziecka,
  • Działań włączających rodziców w codzienne życie żłobka/klubu dziecięcego (np. dni otwarte, warsztaty, wspólne zabawy),
  • Zapewnienia narzędzi komunikacji – w tym nowoczesnych rozwiązań informatycznych, aby rodzice mogli na bieżąco śledzić informacje dot. dziecka (np. plan dnia, posiłki, ewentualne zachowania wymagające konsultacji).

3. Termin wejścia w życie i okres dostosowawczy

Nowe przepisy zostały ustanowione 13 grudnia 2024 r. i formalnie zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.. Jest to zatem ponad rok na wdrożenie zmian, co ma umożliwić placówkom i opiekunom:

  • Dostosowanie przestrzeni żłobka/klubu dziecięcego,
  • Zaktualizowanie regulaminów i procedur wewnętrznych,
  • Zaplanowanie (i ewentualne sfinansowanie) szkoleń dla personelu,
  • Skorzystanie z zewnętrznych konsultacji prawnych czy edukacyjnych.

Warto jednak nie odkładać zmian na ostatnią chwilę – wcześniejsze podjęcie działań pozwoli uniknąć pośpiechu, a nawet skorzystać z dofinansowań czy dotacji przeznaczonych na rozwój infrastruktury i kompetencji opiekunów.

4. Jak ELF EDU może pomóc w realizacji nowych standardów?

Dziennik elektroniczny ELF EDU to rozwiązanie stworzone z myślą o efektywnej i przejrzystej organizacji placówek oświatowych i opiekuńczych, w tym żłobków i klubów dziecięcych. Dzięki niemu:

  1. Łatwiej zachować spójność dokumentacji: Wszelkie informacje o dzieciach (m.in. plany opiekuńczo-wychowawcze, obserwacje rozwojowe czy raporty) mogą być przechowywane w jednym miejscu, co ułatwia przygotowanie do kontroli i raportowanie zgodnie z nowymi wymogami.
  2. Współpraca z rodzicami staje się prostsza: Rodzice mają stały dostęp do wybranych danych w systemie (np. harmonogram dnia, posiłki, ewentualne uwagi czy wiadomości od opiekunów). W razie potrzeby można szybko wysyłać grupowe powiadomienia i wiadomości indywidualne.
  3. Monitorowanie standardów i generowanie raportów: W razie zmian w prawie lub modyfikacji procedur wewnętrznych, dane w systemie można łatwo zaktualizować. Dziennik generuje też zestawienia, które pozwalają zdiagnozować ewentualne braki kadrowe czy nieścisłości w liczbie opiekunów na grupę.

Przykładowo, jeśli rozporządzenie wymaga określonej liczby godzin doskonalenia zawodowego rocznie, łatwo można zaplanować i udokumentować udział personelu w szkoleniach, a następnie wygenerować odpowiedni raport.

Podpisane rozporządzenie dotyczące nowych standardów opieki nad dziećmi do lat 3 stanowi ważny krok w kierunku podniesienia jakości i bezpieczeństwa usług świadczonych w żłobkach, klubach dziecięcych oraz przez dziennych opiekunów. Szczególny nacisk położono na rozwój dziecka, profesjonalizację kadry i włączenie rodziców w proces opiekuńczo-wychowawczy.

Chociaż termin wejścia w życie przepisów (1 stycznia 2026 r.) daje sporo czasu na przygotowanie się, kluczowe jest zaplanowanie działań już teraz. Systematyczne wdrażanie nowych wymogów pozwoli uniknąć niepotrzebnego stresu, a równocześnie może pozytywnie wpłynąć na renomę i zaufanie do danej placówki.

W kontekście nadchodzących zmian warto rozważyć wdrożenie narzędzi takich jak dziennik elektroniczny ELF EDU, który usprawni procesy dokumentacyjne, komunikację z rodzicami oraz monitorowanie poziomu realizacji wymagań ustawowych. Dzięki temu placówka nie tylko spełni normy prawne, ale również podniesie standardy pracy na co dzień – z korzyścią dla wszystkich: dzieci, rodziców i personelu.

Źródła:

  • Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 13 grudnia 2024 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 (wejście w życie: 1 stycznia 2026 r.).
  • Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2023 r. poz. 204, z późn. zm.).
  • Materiały informacyjne Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Artykuł powstał w ramach bloga ELF EDU – dziennika elektronicznego dla przedszkoli i żłobków.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Finanse

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowej - co warto wiedzieć?

Dotacje stanowią istotne źródło finansowania dla placówek oświatowych. Ich prawidłowe wykorzystanie to obowiązek, który niesie za sobą odpowiedzialność. Organy dotujące, takie jak gmina czy powiat, mają prawo przeprowadzać kontrole w celu weryfikacji, czy środki zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem. Jak wygląda taka kontrola w praktyce? Na co warto zwrócić uwagę? Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje, które pomogą się przygotować i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
ELF EDU® Dziennik
September 8, 2025
Edukacja

Alpaka, koń czy królik - które zwierzę najlepiej wspiera rozwój dzieci?

Kontakt ze zwierzętami ma wyjątkowy wpływ na dzieci. Obecność czworonożnego towarzysza w edukacji czy terapii może wyciszać, wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, rozwijać empatię i motywować do działania. Coraz więcej przedszkoli korzysta z zajęć ze zwierzętami jak np.: alpakoterapia, lagoterapia czy hipoterapia. Które zwierzę najbardziej wspiera rozwój dziecka? Odpowiedź zależy od celu, wieku i potrzeb malucha.
Sara Golly
September 1, 2025
Prawo

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 8 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - najważniejsze informacje

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli od 28 sierpnia 2025 r.
Weronika Sobczyk
August 27, 2025