Multisensoryka na co dzień - magia rozwoju przez zmysły

July 15, 2025
Anna Dębicka

CO TO ZA MAGIA?

Czy Twoje dziecko uwielbia biegać boso po trawie, wkładać ręce do ryżu albo mieszać farby palcami? Czy angażujesz je do wspólnego wyrabiania ciasta dłońmi i np. jednoczesnego śpiewania?  Takie aktywności to nie tylko świetna zabawa – to rozwój! Multisensoryka, czyli nauka przez zmysły, to podejście, które wykorzystuje wszystkie kanały zmysłowe – wzrok, słuch, dotyk, węch, smak, a także propriocepcję i równowagę – w celu wspierania rozwoju człowieka. Choć kojarzy się głównie z terapią dzieci, jej dobroczynny wpływ dotyczy każdego z nas, niezależnie od wieku. W dzisiejszym świecie, pełnym ekranów i pośpiechu, dzieci szczególnie potrzebują naturalnych bodźców: dźwięków, zapachów, faktur. Multisensoryka to sposób, by przywrócić im równowagę i wspomagać rozwój w sposób, który jest… po prostu przyjemny!

OKNO NA  ŚWIAT

Zmysły to nasze „okna na świat”. Pomagają nam odbierać i przetwarzać informacje, zmieniać doświadczenia w naukę. Kiedy zmysły współpracują ze sobą harmonijnie, nasz mózg działa sprawniej – szybciej analizuje, reaguje i adaptuje się do zmian. A nasi najmłodsi? Dzieci poznają świat całym ciałem. To nie przypadek, że maluch wkłada wszystko do buzi, chodzi boso po piasku, albo przysłowiowo „nie może usiedzieć w miejscu”. To wszystko jest jego sposobem na uczenie się świata!

Dzięki multisensoryce:

✔    rozwijają się połączenia w mózgu,

✔    poprawia się koncentracja i pamięć,

✔    łatwiej rozwija się mowa,

✔    rośnie pewność siebie i samodzielność.

A wszystko to... podczas zabawy!

TO NIE TEORIA

Nie chodzi tu o wielką teorię – tylko o codzienne, zwykłe czynności. Nie trzeba też specjalnych narzędzi. Wystarczy to, co masz pod ręką w domu, ogrodzie czy na spacerze. Najlepsze zabawki? Patyk, liść i trochę błota! Najlepsze miejsce? Las, kuchnia, podwórko albo... własny salon z kocami i poduszkami. Dla dziecka każdy zmysł to brama do nauki. Im więcej maluch doświadcza, tym szybciej zaobserwujesz pozytywne zmiany w jego rozwoju.

Oto kilka pomysłów:

✔    Dotyk: Zabawy z plasteliną, produktami spożywczymi, wrzucanie rękami do miski z wodą mieszanki grochu, ryżu i mąki, zabawy boso w piaskownicy.

✔    Słuch: Słuchanie muzyki klasycznej, śpiewanie, odgadywanie dźwięków zwierząt lub przedmiotów.

✔    Węch: Rozpoznawanie zapachów przypraw, ziół, owoców z zamkniętymi oczami.

✔    Wzrok: Malowanie palcami, tworzenie tęcz z klocków, obserwacja kolorów w przyrodzie.

✔    Smak: Eksperymentowanie z nowymi smakami, również tymi intensywnymi.

✔    Ruch (równowaga i czucie głębokie): Turlanie się, skakanie, huśtanie, przeciąganie się, zabawy w „klocki z ciała”.

BAW SIĘ TYM

Podsumowując – baw się i wspieraj! Nie musisz być terapeutą ani pedagogiem, żeby wspierać rozwój swojego dziecka. Wystarczy czas, odrobina uwagi i chęć wspólnego odkrywania świata wszystkimi zmysłami. Bo multisensoryka to po prostu codzienna magia dzieciństwa. A jeśli chcesz mieć wszystko pod ręką – pomysły na aktywności, obserwacje rozwojowe i proste narzędzia do planowania zabaw – wypróbuj elektroniczny dziennik ELF EDU. To intuicyjna pomoc dla rodziców i nauczycieli, którzy chcą świadomie wspierać dzieci.

ŹRÓDŁA:

Multisensoryczne nauczanie: Angażowanie zmysłów dla efektywniejszej edukacji, www.eduzabawy.pl, (dostęp: 22.06.2025 r.).

Nauczanie multisensoryczne – patrz, słuchaj, działaj, www.edumaster.pl, (dostęp: 22.06.2025 r.).

BIBLIGRAFIA:

Bugajska A., Wiktor-Stępień A., Zabawy sensoryczne na każdy dzień. Jesień. Propozycje aktywności i scenariusze zajęć wspierające integrację sensoryczną,Bliżej Przedszkola, 2021.

Charęzińska A., Szulc J., Sensoryczne niemowlę, Mamania, 2019.

Wieczór E., Szmalec J., Brzuzy G., Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej, Difin, 2019.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Nowa ocena funkcjonalna ucznia: rewolucja w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) opublikowało projekt nowego rozporządzenia, które przewiduje istotne zmiany w zasadach wydawania orzeczeń i opinii przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Celem wprowadzonych modyfikacji jest uproszczenie procesu diagnostycznego oraz lepsze dopasowanie wsparcia do indywidualnych potrzeb uczniów, zwłaszcza tych, którzy wymagają specjalistycznej opieki edukacyjnej i terapeutycznej.
ELF EDU® Dziennik
October 29, 2025
Finanse

Dotacja oświatowa w przedszkolach – jak ją uzyskać? Praktyczny przewodnik dla placówek niepublicznych

Prowadzenie niepublicznego przedszkola to nie tylko misja edukacyjna, ale również codzienne wyzwania związane z finansowaniem działalności placówki. Jednym z kluczowych źródeł wsparcia dla przedszkoli jest dotacja oświatowa udzielana przez jednostki samorządu terytorialnego. Dotacja ta może znacząco odciążyć budżet przedszkola i zapewnić środki na bieżącą działalność – od wynagrodzeń pracowników, przez pomoce dyd
ELF EDU® Dziennik
October 17, 2025
Prawo

Nowelizacja Karty Nauczyciela: Większy limit godzin dla nauczycieli specjalistów zatrudnionych na umowie zlecenie i B2B

W polskim systemie edukacji zatrudnienie specjalistów, takich jak pedagodzy, psycholodzy czy logopedzi, wciąż stanowi wyzwanie, szczególnie w szkołach i przedszkolach niepublicznych. W ramach deregulacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) wprowadziło zmiany w przepisach dotyczących zatrudniania nauczycieli specjalistów. Zmiany te mają na celu ułatwienie placówkom oświatowym spełnienia wymogów kadrowych, a także zwiększenie dostępu uczniów do niezbędnej pomocy.Nowe regulacje weszły w życie od września 2025 roku.
ELF EDU® Dziennik
October 5, 2025