Kształcenie specjalne po zmianach

August 12, 2025
ELF EDU® Dziennik

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2025/2026 zaczynają obowiązywać nowe przepisy wprowadzające kilka istotnych zmian dotyczących organizacji kształcenia specjalnego w przedszkolach i szkołach publicznych. Zmiany te są efektem nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji.

Kontynuacja edukacji po zmianie orzeczenia

Przedszkola:

Nowe przepisy umożliwiają, aby dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, które w trakcie roku szkolnego otrzyma nowe orzeczenie – np. z powodu zmiany rodzaju niepełnosprawności lub pojawienia się niepełnosprawności sprzężonych – mogło kontynuować naukę w dotychczasowym oddziale specjalnym przedszkola lub przedszkola ogólnodostępnego.

Kontynuacja nauki jest możliwa na wniosek rodziców. Wniosek będzie składany zgodnie z procedurami oraz wymaganiami obowiązującymi w danym przedszkolu.

W jednym oddziale może znajdować się maksymalnie dwoje dzieci z nowym orzeczeniem.

Szkoły:

Analogiczne przepisy wprowadza się dla uczniów szkół. Uczeń z nowym orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może kontynuować naukę w dotychczasowym oddziale szkoły specjalnej lub oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej do końca roku szkolnego, na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia. Wniosek będzie składany zgodnie z procedurami oraz wymaganiami obowiązującymi w danej szkole.

Na jeden oddział przypada maksymalnie dwoje dzieci z nowym orzeczeniem.

Długość pobytu w dotychczasowym oddziale

Dziecko lub uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może pozostać w dotychczasowym oddziale maksymalnie do końca roku szkolnego, w którym otrzymało nowe orzeczenie.

Wspólny oddział dla uczniów z niepełnosprawnościami

Nowelizacja wprowadza również regulacje określające zasady organizacji oddziałów specjalnych dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną, jak również dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, gdzie jednym z rodzajów niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Wprowadzono zatem możliwość tworzenia takich oddziałów, które mogą funkcjonować zarówno w szkołach specjalnych, jak i w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi. Liczba uczniów w każdym z tych oddziałów została ograniczona do maksymalnie czterech osób.

Obszary obowiązywania nowych regulacji

Nowe zasady będą miały zastosowanie, także podczas:

§  zajęć świetlicowych;

§  zajęć w grupach wychowawczych;

§  zajęć w klasach łączonych.

Cel zmian

Wprowadzone regulacje mają na celu:

§  Zapewnienie ciągłości edukacji i stabilności dzieciom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

§  Ułatwienie placówkom organizacji pracy przy zmianach diagnoz u dzieci.

§  Zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu w małych grupach, dostosowanych do potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Termin wejścia w życie

Rozporządzenie wchodzi w życie 1 września 2025 r.

Źródła

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 27 czerwca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U.2025.849).

Ministerstwo Edukacji Narodowej https://www.gov.pl/web/edukacja/nowe-rozwiazania-deregulacyjne-zwiazane-z-kontynuacja-ksztalcenia-specjalnego, data publikacji 27.06.2025.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Wyjścia i wycieczki w przedszkolu niepublicznym – co warto wiedzieć?

Przedszkole to przestrzeń, w której dzieci nie tylko zdobywają pierwsze doświadczenia edukacyjne, ale także uczą się funkcjonowania w świecie. Jednym z najcenniejszych sposobów wspierania ich rozwoju są wyjścia i wycieczki poza teren placówki. To dzięki nim mali odkrywcy poznają otoczenie, naturę, miasto, instytucje kultury, a przede wszystkim – zdobywają doświadczenia, których nie da się odtworzyć w sali dydaktycznej.
ELF EDU® Dziennik
December 23, 2025
Edukacja

Motoryka mała i duża a nowoczesne zabawy – kreatywne propozycje dla przedszkolaków

Rozwój motoryczny dziecka w wieku przedszkolnym to jeden z kluczowych filarów przygotowania do nauki, samodzielności i codziennego funkcjonowania. Ćwiczenia motoryki małej i dużej nie są już tylko „zabawą w ruch” - stają się świadomym elementem nowoczesnej edukacji przedszkolnej.
Sara Golly
December 17, 2025
Edukacja

Dziecięca przedsiębiorczość w przedszkolu – mini-projekty i aktywności wprowadzające myślenie biznesowe i społeczne.

W przedszkolu dzieci w wieku między 3 do 6 lat rozwijają się nie tylko pod względem motorycznym czy poznawczym. Rozpoczynają również budowanie podstawowych kompetencji społecznych: współpracy, odpowiedzialności, podejmowania decyzji.
Sara Golly
December 22, 2025