Jak skutecznie pomóc dziecku? Przewodnik po Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju

June 19, 2025
ELF EDU® Dziennik

Wczesne Wspomaganie Rozwoju (WWR) stanowi bezpłatną formę wsparcia oraz istotny element współczesnych metod pomocy dzieciom zmagającym się z różnorodnymi zaburzeniami, utrudniającymi ich prawidłowy rozwój. Głównym celem WWR jest jak najszybsze zidentyfikowanie trudności rozwojowych oraz wdrożenie działań wspierających dalszy rozwój dziecka i jego funkcjonowanie w środowisku rówieśniczym.

Dla kogo?

Wsparcie w ramach wczesnego wspomagania rozwoju przysługuje dzieciom od momentu stwierdzenia niepełnosprawności do rozpoczęcia przez nie nauki w szkole, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Zakres wsparcia?

Zakres wsparcia obejmuje diagnozę i ocenę potrzeb rozwojowych dziecka, terapie i zajęcia usprawniające, konsultacje oraz porady dla rodziców i opiekunów, a także wsparcie w nauce i rozwijaniu umiejętności społecznych, komunikacyjnych, ruchowych i poznawczych.

 Na czym polega wsparcie?

Wsparcie realizowane jest poprzez zajęcia indywidualne lub w małych grupach (do 3 dzieci), a także pracę z rodziną, której celem jest nauczenie odpowiednich metod i technik wspierających dziecko w domu. Ponadto regularnie ocenia się postępy dziecka i dostosowuje metody terapii do jego potrzeb. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania odbywają się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, a ich dokładną liczbę ustala dyrektor lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, dostosowując ją do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą organu prowadzącego, możliwe jest zwiększenie liczby godzin. 

Zajęcia mogą być również prowadzone w domu, zwłaszcza gdy dziecko ma mniej niż 3 lata. Miejsce zajęć ustala dyrektor lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, po konsultacji z rodzicami.

Kto prowadzi wsparcie?

Zespół zajmujący się wsparciem dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego składa się z osób mających odpowiednie kwalifikacje do pracy z takimi dziećmi. W jego skład wchodzą:

  • pedagog z przygotowaniem dostosowanym do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
  • logopeda;
  • psycholog.

W zależności od wymagań dziecka i jego rodziny, do zespołu mogą zostać włączeni także inni specjaliści, których obecność jest niezbędna.

Jak wygląda to w przedszkolu?

WWR może być realizowane zarówno w przedszkolach publicznych, jak i niepublicznych, pod warunkiem że placówka dysponuje personelem posiadającym kwalifikacje określone przepisami prawa oraz odpowiednio przygotowanymi pomieszczeniami, wyposażonymi w specjalistyczny sprzęt i środki dydaktyczne umożliwiające prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych dostosowanych do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

Jak uzyskać pomoc?

  • Wizyta u lekarza pediatry lub specjalisty

W pierwszej kolejności należy udać się z dzieckiem do lekarza pediatry lub specjalisty, który po przeprowadzeniu odpowiednich badań może wystawić zaświadczenie lekarskie potwierdzające opóźnienia w rozwoju, zaburzenia lub niepełnosprawność. Dokument ten stanowi podstawę do uzyskania opinii dotyczącej konieczności objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju (WWRD).

  • Udaj się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (PPP)

Celem tej wizyty jest ocena funkcjonowania dziecka w różnych obszarach, m.in. emocjonalnym, poznawczym, motorycznym czy komunikacyjnym. Na tej podstawie, jeśli istnieją ku temu przesłanki, zespół orzekający może wydać opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju - to formalna podstawa do korzystania z WWR.

  • Zgłoś się do placówki realizującej WWR

Po otrzymaniu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWR), kolejnym krokiem jest wybór i kontakt z odpowiednią placówką, która prowadzi tego typu zajęcia.

Placówkami realizującymi WWR są:

  • publiczne i niepubliczne przedszkola i szkoły;
  • specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze;
  • ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze;
  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

 Współpraca z rodziną

WWR to nie tylko zajęcia z dzieckiem. To także współpraca z rodzicami, edukacja opiekunów i wsparcie w codziennym funkcjonowaniu dziecka. Angażowanie rodziny w cały proces to klucz do sukcesu terapeutycznego.

Podsumowanie

Wczesne Wspomaganie Rozwoju to skuteczna forma pomocy dzieciom z trudnościami rozwojowymi, realizowana już od najmłodszych lat. Celem WWR jest stymulowanie rozwoju dziecka w sferze fizycznej, emocjonalnej, społecznej, poznawczej i komunikacyjnej poprzez indywidualnie dobrane działania terapeutyczne prowadzone przez specjalistów. Skuteczność tej formy pomocy opiera się na wczesnym rozpoczęciu terapii, dostosowaniu metod do potrzeb dziecka oraz ścisłej współpracy z rodziną. WWR nie tylko wspiera rozwój dzieci, ale również wzmacnia kompetencje rodziców, dając im narzędzia i wiedzę potrzebną do codziennego wspierania dziecka.

Źródła

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U.2024.737). 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r.  w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U.2017.1635).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U.2023.2061).   

https://wspomaganie-rozwoju.pl/blog/wwr-na-czym-polega-wczesne-wspomaganie-rozwoju-dziecka/.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Organizacja żywienia w przedszkolu - obowiązki placówki w świetle przepisów

Organizacja wyżywienia stanowi ważny aspekt funkcjonowania każdego przedszkola. Posiłki serwowane dzieciom muszą być nie tylko zdrowe i odpowiednio zbilansowane, ale także zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Placówka jest zobowiązana do zapewnienia właściwych warunków żywienia, prowadzenia dokumentacji oraz uwzględniania indywidualnych potrzeb dietetycznych dzieci. W niniejszym artykule omawiamy najważniejsze wymagania formalne i organizacyjne związane z żywieniem w przedszkolu.
ELF EDU® Dziennik
July 7, 2025
Edukacja

Zwierzęta w edukacji - jak bezpiecznie i skutecznie wprowadzać dogoterapię, alpakoterapię i inne formy?

Uśmiechnięte dziecięce buzie i merdający ogon – to znak, że na zajęciach dzieje się coś wyjątkowego. Bo zwierzęta mają w sobie to, czego nie da się zapisać w podręcznikach: ciepło, spokój i zdolność nawiązywania relacji bez słów. Coraz częściej w edukacji i terapii dzieci sięga się po wsparcie czworonożnych (i nie tylko!) pomocników. Dogoterapia, alpakoterapia czy felinoterapia – to nie moda, ale skuteczne zajęcia wspierające rozwój i dobrostan dzieci.
Anna Dębicka
July 3, 2025
Edukacja

Multisensoryka na co dzień - magia rozwoju przez zmysły

Zmysły to nasze „okna na świat”. Pomagają nam odbierać i przetwarzać informacje, zmieniać doświadczenia w naukę. Kiedy zmysły współpracują ze sobą harmonijnie, nasz mózg działa sprawniej – szybciej analizuje, reaguje i adaptuje się do zmian. A nasi najmłodsi? Dzieci poznają świat całym ciałem. To nie przypadek, że maluch wkłada wszystko do buzi, chodzi boso po piasku, albo przysłowiowo „nie może usiedzieć w miejscu”. To wszystko jest jego sposobem na uczenie się świata!
Anna Dębicka
June 30, 2025