Jak skutecznie pomóc dziecku? Przewodnik po Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju

June 19, 2025
ELF EDU® Dziennik

Wczesne Wspomaganie Rozwoju (WWR) stanowi bezpłatną formę wsparcia oraz istotny element współczesnych metod pomocy dzieciom zmagającym się z różnorodnymi zaburzeniami, utrudniającymi ich prawidłowy rozwój. Głównym celem WWR jest jak najszybsze zidentyfikowanie trudności rozwojowych oraz wdrożenie działań wspierających dalszy rozwój dziecka i jego funkcjonowanie w środowisku rówieśniczym.

Dla kogo?

Wsparcie w ramach wczesnego wspomagania rozwoju przysługuje dzieciom od momentu stwierdzenia niepełnosprawności do rozpoczęcia przez nie nauki w szkole, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Zakres wsparcia?

Zakres wsparcia obejmuje diagnozę i ocenę potrzeb rozwojowych dziecka, terapie i zajęcia usprawniające, konsultacje oraz porady dla rodziców i opiekunów, a także wsparcie w nauce i rozwijaniu umiejętności społecznych, komunikacyjnych, ruchowych i poznawczych.

 Na czym polega wsparcie?

Wsparcie realizowane jest poprzez zajęcia indywidualne lub w małych grupach (do 3 dzieci), a także pracę z rodziną, której celem jest nauczenie odpowiednich metod i technik wspierających dziecko w domu. Ponadto regularnie ocenia się postępy dziecka i dostosowuje metody terapii do jego potrzeb. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania odbywają się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, a ich dokładną liczbę ustala dyrektor lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, dostosowując ją do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą organu prowadzącego, możliwe jest zwiększenie liczby godzin. 

Zajęcia mogą być również prowadzone w domu, zwłaszcza gdy dziecko ma mniej niż 3 lata. Miejsce zajęć ustala dyrektor lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, po konsultacji z rodzicami.

Kto prowadzi wsparcie?

Zespół zajmujący się wsparciem dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego składa się z osób mających odpowiednie kwalifikacje do pracy z takimi dziećmi. W jego skład wchodzą:

  • pedagog z przygotowaniem dostosowanym do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
  • logopeda;
  • psycholog.

W zależności od wymagań dziecka i jego rodziny, do zespołu mogą zostać włączeni także inni specjaliści, których obecność jest niezbędna.

Jak wygląda to w przedszkolu?

WWR może być realizowane zarówno w przedszkolach publicznych, jak i niepublicznych, pod warunkiem że placówka dysponuje personelem posiadającym kwalifikacje określone przepisami prawa oraz odpowiednio przygotowanymi pomieszczeniami, wyposażonymi w specjalistyczny sprzęt i środki dydaktyczne umożliwiające prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych dostosowanych do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

Jak uzyskać pomoc?

  • Wizyta u lekarza pediatry lub specjalisty

W pierwszej kolejności należy udać się z dzieckiem do lekarza pediatry lub specjalisty, który po przeprowadzeniu odpowiednich badań może wystawić zaświadczenie lekarskie potwierdzające opóźnienia w rozwoju, zaburzenia lub niepełnosprawność. Dokument ten stanowi podstawę do uzyskania opinii dotyczącej konieczności objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju (WWRD).

  • Udaj się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (PPP)

Celem tej wizyty jest ocena funkcjonowania dziecka w różnych obszarach, m.in. emocjonalnym, poznawczym, motorycznym czy komunikacyjnym. Na tej podstawie, jeśli istnieją ku temu przesłanki, zespół orzekający może wydać opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju - to formalna podstawa do korzystania z WWR.

  • Zgłoś się do placówki realizującej WWR

Po otrzymaniu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWR), kolejnym krokiem jest wybór i kontakt z odpowiednią placówką, która prowadzi tego typu zajęcia.

Placówkami realizującymi WWR są:

  • publiczne i niepubliczne przedszkola i szkoły;
  • specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze;
  • ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze;
  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

 Współpraca z rodziną

WWR to nie tylko zajęcia z dzieckiem. To także współpraca z rodzicami, edukacja opiekunów i wsparcie w codziennym funkcjonowaniu dziecka. Angażowanie rodziny w cały proces to klucz do sukcesu terapeutycznego.

Podsumowanie

Wczesne Wspomaganie Rozwoju to skuteczna forma pomocy dzieciom z trudnościami rozwojowymi, realizowana już od najmłodszych lat. Celem WWR jest stymulowanie rozwoju dziecka w sferze fizycznej, emocjonalnej, społecznej, poznawczej i komunikacyjnej poprzez indywidualnie dobrane działania terapeutyczne prowadzone przez specjalistów. Skuteczność tej formy pomocy opiera się na wczesnym rozpoczęciu terapii, dostosowaniu metod do potrzeb dziecka oraz ścisłej współpracy z rodziną. WWR nie tylko wspiera rozwój dzieci, ale również wzmacnia kompetencje rodziców, dając im narzędzia i wiedzę potrzebną do codziennego wspierania dziecka.

Źródła

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U.2024.737). 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r.  w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U.2017.1635).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U.2023.2061).   

https://wspomaganie-rozwoju.pl/blog/wwr-na-czym-polega-wczesne-wspomaganie-rozwoju-dziecka/.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Finanse

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowej - co warto wiedzieć?

Dotacje stanowią istotne źródło finansowania dla placówek oświatowych. Ich prawidłowe wykorzystanie to obowiązek, który niesie za sobą odpowiedzialność. Organy dotujące, takie jak gmina czy powiat, mają prawo przeprowadzać kontrole w celu weryfikacji, czy środki zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem. Jak wygląda taka kontrola w praktyce? Na co warto zwrócić uwagę? Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje, które pomogą się przygotować i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
ELF EDU® Dziennik
September 8, 2025
Edukacja

Alpaka, koń czy królik - które zwierzę najlepiej wspiera rozwój dzieci?

Kontakt ze zwierzętami ma wyjątkowy wpływ na dzieci. Obecność czworonożnego towarzysza w edukacji czy terapii może wyciszać, wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, rozwijać empatię i motywować do działania. Coraz więcej przedszkoli korzysta z zajęć ze zwierzętami jak np.: alpakoterapia, lagoterapia czy hipoterapia. Które zwierzę najbardziej wspiera rozwój dziecka? Odpowiedź zależy od celu, wieku i potrzeb malucha.
Sara Golly
September 1, 2025
Prawo

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 8 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - najważniejsze informacje

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli od 28 sierpnia 2025 r.
Weronika Sobczyk
August 27, 2025