Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, i jak słuchać, żeby dzieci mówiły – w przedszkolu!

May 25, 2025
Magdalena Piątek

Jak poradzić sobie z dzieckiem, które nie chce zrobić tego, o co je prosimy? Jak bez krzyku, kłótni skutecznie osiągnąć sukces, bez „stawiania na swoim”, czy poczucia wymuszania naszego zdania na dziecku? Są na to sposoby. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie są narzędzia do radzenia sobie w takich sytuacjach.

Dziecko musi czuć się dobrze, aby mogło się dobrze zachowywać. Ważne jest budowanie relacji z dzieckiem, empatyczne komunikowanie się i używanie języka, który rozumie. Aby dziecko chciało wyrażać się swobodnie i uczestniczyć w rozmowach.

Aby dzieci nas słuchały i chętniej z nami rozmawiały w przedszkolu, warto:

•    Upewnić się, że dzieci rozumieją, co od nich wymagamy.

•    Wyrażać proste i jasne polecenia, unikać złożonych instrukcji.

•    Zachęcać do dialogu i słuchać ich odpowiedzi, pytać o potrzeby, uczucia i pomysły dzieci.

•    Cierpliwie i konsekwentnie postępować z dzieckiem, unikać nagłych zmian zachowania i reagować spokojnie na trudne sytuacje.

•    Stwarzać pozytywną atmosferę w przedszkolu, obserwować dzieci, być wyrozumiałym i wyrażać akceptację.

1. Wyrażanie jasnych i prostych poleceń

Dzieci w wieku przedszkolnym mogą mieć trudności ze zrozumieniem skomplikowanych instrukcji. Dlatego ważne jest, aby polecenia były krótkie, precyzyjne i łatwe do zrozumienia.

2. Zachęcanie do dialogu i słuchanie

Dzieci potrzebują wiedzieć, że ich zdanie ma znaczenie. Dlatego powinniśmy zadawać pytania, które zachęcają dziecko do mówienia, np.: "Co myślicie o dzisiejszej zabawie?", "Co najbardziej lubicie robić w przedszkolu?", "Jakie macie pomysły na nowe zajęcia?"; słuchać uważnie ich odpowiedzi, nawet jeśli są krótkie lub trudne do zrozumienia.

3. Cierpliwość i konsekwencja

Dzieci mogą mieć trudności z przestrzeganiem zasad lub wykonywaniem poleceń w określonym czasie. Nie należy reagować złością, ale spokojnie powiedzieć, co należy zrobić. Najważniejsza jest konsekwencja w przestrzeganiu zasad.

4. Pozytywna atmosfera

Nauczyciel powinien stworzyć atmosferę, w której dzieci czują się komfortowo i bezpiecznie. Obserwować ich zachowanie, reagować na ich potrzeby i wyrażać akceptację, nawet jeśli nie są idealne. Wskazane jest unikanie nagradzania i karania, zamiast tego powinno się używać pozytywnych wzmocnień, takich jak pochwały i nagrody.

Bardzo ważna jest współpraca na poziomie przedszkole-dziecko nie tylko w kwestii informowania rodziców o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu, ale przede wszystkim w opracowaniu wspólnych zasad, postępowania z dzieckiem. Narzędziem, które znacznie ułatwi ten proces współpracy jest dziennik elektroniczny ELF EDU®, dzięki któremu rodzice mają ułatwiony sposób komunikacji z przedszkolem. Mogą na bieżąco informować się o zachowaniach dziecka w przedszkolu oraz w domu i ustalać jednakowe schematy postępowania.

W każdej relacji obustronne zrozumienie jest bardzo ważne, zwłaszcza jeśli dotyczy to relacji z dziećmi, które to od nas dorosłych uczą się prawidłowych zachowań jak również umiejętności. Prawidłowo prowadzona rozmowa z dzieckiem to również umiejętność słuchania tego, co ono ma nam do powiedzenia.

BIBLIOGRAFIA

1. A. Faber, E. Mazlish, „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, Media Rodzina, Poznań, 2017

2. J. Faber, J. King, „Jak mówić, żeby maluchy nas słuchały”,

3. L. Markham, „Spokojni rodzice, szczęśliwe dzieci”, 2018

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Nowa ocena funkcjonalna ucznia: rewolucja w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) opublikowało projekt nowego rozporządzenia, które przewiduje istotne zmiany w zasadach wydawania orzeczeń i opinii przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Celem wprowadzonych modyfikacji jest uproszczenie procesu diagnostycznego oraz lepsze dopasowanie wsparcia do indywidualnych potrzeb uczniów, zwłaszcza tych, którzy wymagają specjalistycznej opieki edukacyjnej i terapeutycznej.
ELF EDU® Dziennik
October 29, 2025
Finanse

Dotacja oświatowa w przedszkolach – jak ją uzyskać? Praktyczny przewodnik dla placówek niepublicznych

Prowadzenie niepublicznego przedszkola to nie tylko misja edukacyjna, ale również codzienne wyzwania związane z finansowaniem działalności placówki. Jednym z kluczowych źródeł wsparcia dla przedszkoli jest dotacja oświatowa udzielana przez jednostki samorządu terytorialnego. Dotacja ta może znacząco odciążyć budżet przedszkola i zapewnić środki na bieżącą działalność – od wynagrodzeń pracowników, przez pomoce dyd
ELF EDU® Dziennik
October 17, 2025
Prawo

Nowelizacja Karty Nauczyciela: Większy limit godzin dla nauczycieli specjalistów zatrudnionych na umowie zlecenie i B2B

W polskim systemie edukacji zatrudnienie specjalistów, takich jak pedagodzy, psycholodzy czy logopedzi, wciąż stanowi wyzwanie, szczególnie w szkołach i przedszkolach niepublicznych. W ramach deregulacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) wprowadziło zmiany w przepisach dotyczących zatrudniania nauczycieli specjalistów. Zmiany te mają na celu ułatwienie placówkom oświatowym spełnienia wymogów kadrowych, a także zwiększenie dostępu uczniów do niezbędnej pomocy.Nowe regulacje weszły w życie od września 2025 roku.
ELF EDU® Dziennik
October 5, 2025