Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, i jak słuchać, żeby dzieci mówiły – w przedszkolu!

May 25, 2025
Magdalena Piątek

Jak poradzić sobie z dzieckiem, które nie chce zrobić tego, o co je prosimy? Jak bez krzyku, kłótni skutecznie osiągnąć sukces, bez „stawiania na swoim”, czy poczucia wymuszania naszego zdania na dziecku? Są na to sposoby. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie są narzędzia do radzenia sobie w takich sytuacjach.

Dziecko musi czuć się dobrze, aby mogło się dobrze zachowywać. Ważne jest budowanie relacji z dzieckiem, empatyczne komunikowanie się i używanie języka, który rozumie. Aby dziecko chciało wyrażać się swobodnie i uczestniczyć w rozmowach.

Aby dzieci nas słuchały i chętniej z nami rozmawiały w przedszkolu, warto:

•    Upewnić się, że dzieci rozumieją, co od nich wymagamy.

•    Wyrażać proste i jasne polecenia, unikać złożonych instrukcji.

•    Zachęcać do dialogu i słuchać ich odpowiedzi, pytać o potrzeby, uczucia i pomysły dzieci.

•    Cierpliwie i konsekwentnie postępować z dzieckiem, unikać nagłych zmian zachowania i reagować spokojnie na trudne sytuacje.

•    Stwarzać pozytywną atmosferę w przedszkolu, obserwować dzieci, być wyrozumiałym i wyrażać akceptację.

1. Wyrażanie jasnych i prostych poleceń

Dzieci w wieku przedszkolnym mogą mieć trudności ze zrozumieniem skomplikowanych instrukcji. Dlatego ważne jest, aby polecenia były krótkie, precyzyjne i łatwe do zrozumienia.

2. Zachęcanie do dialogu i słuchanie

Dzieci potrzebują wiedzieć, że ich zdanie ma znaczenie. Dlatego powinniśmy zadawać pytania, które zachęcają dziecko do mówienia, np.: "Co myślicie o dzisiejszej zabawie?", "Co najbardziej lubicie robić w przedszkolu?", "Jakie macie pomysły na nowe zajęcia?"; słuchać uważnie ich odpowiedzi, nawet jeśli są krótkie lub trudne do zrozumienia.

3. Cierpliwość i konsekwencja

Dzieci mogą mieć trudności z przestrzeganiem zasad lub wykonywaniem poleceń w określonym czasie. Nie należy reagować złością, ale spokojnie powiedzieć, co należy zrobić. Najważniejsza jest konsekwencja w przestrzeganiu zasad.

4. Pozytywna atmosfera

Nauczyciel powinien stworzyć atmosferę, w której dzieci czują się komfortowo i bezpiecznie. Obserwować ich zachowanie, reagować na ich potrzeby i wyrażać akceptację, nawet jeśli nie są idealne. Wskazane jest unikanie nagradzania i karania, zamiast tego powinno się używać pozytywnych wzmocnień, takich jak pochwały i nagrody.

Bardzo ważna jest współpraca na poziomie przedszkole-dziecko nie tylko w kwestii informowania rodziców o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu, ale przede wszystkim w opracowaniu wspólnych zasad, postępowania z dzieckiem. Narzędziem, które znacznie ułatwi ten proces współpracy jest dziennik elektroniczny ELF EDU®, dzięki któremu rodzice mają ułatwiony sposób komunikacji z przedszkolem. Mogą na bieżąco informować się o zachowaniach dziecka w przedszkolu oraz w domu i ustalać jednakowe schematy postępowania.

W każdej relacji obustronne zrozumienie jest bardzo ważne, zwłaszcza jeśli dotyczy to relacji z dziećmi, które to od nas dorosłych uczą się prawidłowych zachowań jak również umiejętności. Prawidłowo prowadzona rozmowa z dzieckiem to również umiejętność słuchania tego, co ono ma nam do powiedzenia.

BIBLIOGRAFIA

1. A. Faber, E. Mazlish, „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, Media Rodzina, Poznań, 2017

2. J. Faber, J. King, „Jak mówić, żeby maluchy nas słuchały”,

3. L. Markham, „Spokojni rodzice, szczęśliwe dzieci”, 2018

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Statut przedszkola - podstawa dobrej organizacji

Choć statut przedszkola bywa postrzegany jedynie jako formalny dokument, w rzeczywistości odgrywa on kluczową rolę w codziennym funkcjonowaniu placówki. Dobrze opracowany statut to nie tylko obowiązek, lecz przede wszystkim narzędzie organizacyjne, które wspiera zarówno dyrektora, jak i organ prowadzący w skutecznym zarządzaniu przedszkolem. To właśnie statut wyznacza ramy działania placówki, porządkuje jej strukturę, określa zasady współpracy z rodzicami i personelem, a także stanowi punkt odniesienia w sytuacjach konfliktowych lub spornych. W dobie rosnących oczekiwań wobec przedszkoli – zarówno tych publicznych, jak i niepublicznych – warto spojrzeć na statut jako na realne wsparcie w budowaniu przejrzystego, bezpiecznego i dobrze zorganizowanego środowiska edukacyjnego.
ELF EDU® Dziennik
June 6, 2025
Edukacja

Jak stworzyć zespół marzeń? Motywowanie, szkolenia i integracja kadry

Tworzenie przedszkola, które inspiruje, wspiera i rozwija dzieci, zaczyna się od ludzi. To właśnie kadra pedagogiczna, czyli nauczyciele, pomoc nauczyciela, specjaliści są sercem każdej placówki. Od ich zaangażowania, atmosfery w zespole i podejścia do dzieci zależy codzienna jakość pracy oraz zadowolenie rodziców. Dlatego tak ważne jest, aby zespół przedszkolny był nie tylko kompetentny, ale przede wszystkim zgrany, zmotywowany i wspierający się nawzajem.
Sara Golly
June 9, 2025
Edukacja

Adaptacja bez łez - sprawdzone techniki na dobry początek

Pierwsze dni dziecka w przedszkolu to duże przeżycie zarówno dla malucha, jak i dla jego rodziny. Dla wielu dzieci to pierwszy moment dłuższej rozłąki z rodzicami, obce miejsce, nowi dorośli i rówieśnicy. To naturalne, że w takiej sytuacji pojawiają się silne emocje. Wykorzystanie odpowiednich technik adaptacyjnych może znacząco złagodzić trudne początki i pomóc dziecku wejść w nową przestrzeń z większym poczuciem bezpieczeństwa.
Sara Golly
June 4, 2025