Gotowość szkolna pod lupą – co naprawdę oznacza, że dziecko „jest gotowe do szkoły”?

May 25, 2025
ELF EDU® Dziennik
Kobieta przykucnięta rozmawia z dziewczynką na drewnianym chodniku w parku.

Rozpoczęcie edukacji szkolnej to moment przełomowy w życiu dziecka, wymagający odpowiedniego przygotowania zarówno pod względem emocjonalnym, społecznym, jak i poznawczym. Co tak naprawdę oznacza, że dziecko „jest gotowe do szkoły”? Jak ocenić gotowość szkolną dziecka?

Gotowość szkolna to kompleks umiejętności i kompetencji pozwalających dziecku na efektywne funkcjonowanie w środowisku szkolnym. Obejmuje nie tylko umiejętności poznawcze, takie jak podstawowe zdolności matematyczne i językowe, ale również kompetencje emocjonalne, społeczne i fizyczne. Gotowość szkolna nie oznacza tylko zdobycia określonych umiejętności, ale także zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami edukacyjnymi i społecznymi.

Komponenty gotowości szkolnej

1. Dojrzałość emocjonalna: Dziecko potrafi kontrolować swoje emocje i reagować adekwatnie w różnych sytuacjach. Jest w stanie zrozumieć i wyrażać swoje uczucia w sposób akceptowalny społecznie. Dzieci emocjonalnie dojrzałe potrafią radzić sobie ze stresem wynikającym z nowych sytuacji oraz wchodzić w interakcje z rówieśnikami w sposób sprzyjający integracji społecznej.

2. Dojrzałość społeczna: Dziecko potrafi współpracować z rówieśnikami, przestrzega zasad i reguł obowiązujących w grupie oraz nawiązuje pozytywne relacje interpersonalne. Umiejętność dzielenia się, wspólnej zabawy i rozwiązywania konfliktów to kluczowe elementy wspierające adaptację w środowisku szkolnym.

3. Gotowość poznawcza: Dziecko posiada podstawowe umiejętności językowe, takie jak rozumienie prostych poleceń, oraz zdolności matematyczne, takie jak liczenie czy rozpoznawanie kształtów. Gotowość poznawcza to także ciekawość świata, chęć nauki i umiejętność koncentracji na wykonywanym zadaniu przez określony czas.

4. Dojrzałość fizyczna: Dziecko ma odpowiednią koordynację ruchową i sprawność manualną, umożliwiające mu korzystanie z przyborów szkolnych oraz udział w zajęciach ruchowych. Dobre przygotowanie fizyczne wspomaga rozwój motoryki małej i dużej, co przekłada się na sprawność w czynnościach codziennych i szkolnych.

5. Gotowość motywacyjna: Dziecko wykazuje chęć do nauki i odkrywania nowych rzeczy. Motywacja wewnętrzna jest kluczowa, gdyż to ona napędza proces edukacyjny i ułatwia pokonywanie trudności w nauce.

Wyzwania i trudności w ocenie gotowości szkolnej
Gotowość szkolna jest pojęciem względnym i zróżnicowanym. Każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie, dlatego proces oceny gotowości powinien uwzględniać różne aspekty, takie jak środowisko rodzinne, doświadczenia przedszkolne oraz indywidualne predyspozycje rozwojowe.

Dziecko sięga po kolorowe pisaki, i trzyma w ręce białą kartkę.

Rola rodziców i nauczycieli

Rodzice i nauczyciele odgrywają kluczową rolę w przygotowaniu dziecka do szkoły. Przedszkole powinno wspierać rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych, podczas gdy rodzice mogą rozwijać zdolności poznawcze i motywacyjne poprzez zabawę i wspólne aktywności edukacyjne.

Przygotowanie dziecka do szkoły to proces wymagający wsparcia zarówno ze strony rodziców, jak i nauczycieli przedszkolnych. Warto pamiętać, że gotowość szkolna to nie tylko umiejętność czytania i liczenia, ale także zdolność do radzenia sobie z emocjami i współpracy z rówieśnikami. Rozwijanie tych kompetencji już w przedszkolu zwiększa szanse na sukces edukacyjny i komfort psychiczny dziecka.

Bibliografia:

1. Ogonowska A., Ptaszek G. (2015). Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych. Kraków.

2. Plebańska M. (2021). Kompetencje cyfrowe i ich cyfrowy rozwój. Warszawa.

3. Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2025). Kogo obejmuje diagnoza przedszkolna? [Online] Dostępne: https://www.gov.pl/web/edukacja/kogo-obejmuje-diagnoza-przedszkolna

4. Jankowska M. (2025). Dlaczego warto rozwijać kompetencje cyfrowe u dzieci przedszkolnych? [Online] Dostępne: https://kidsview.pl/kompetencje-cyfrowe-przedszkole/

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Prawo

Nowa ocena funkcjonalna ucznia: rewolucja w orzeczeniach i opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) opublikowało projekt nowego rozporządzenia, które przewiduje istotne zmiany w zasadach wydawania orzeczeń i opinii przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Celem wprowadzonych modyfikacji jest uproszczenie procesu diagnostycznego oraz lepsze dopasowanie wsparcia do indywidualnych potrzeb uczniów, zwłaszcza tych, którzy wymagają specjalistycznej opieki edukacyjnej i terapeutycznej.
ELF EDU® Dziennik
October 29, 2025
Finanse

Dotacja oświatowa w przedszkolach – jak ją uzyskać? Praktyczny przewodnik dla placówek niepublicznych

Prowadzenie niepublicznego przedszkola to nie tylko misja edukacyjna, ale również codzienne wyzwania związane z finansowaniem działalności placówki. Jednym z kluczowych źródeł wsparcia dla przedszkoli jest dotacja oświatowa udzielana przez jednostki samorządu terytorialnego. Dotacja ta może znacząco odciążyć budżet przedszkola i zapewnić środki na bieżącą działalność – od wynagrodzeń pracowników, przez pomoce dyd
ELF EDU® Dziennik
October 17, 2025
Prawo

Nowelizacja Karty Nauczyciela: Większy limit godzin dla nauczycieli specjalistów zatrudnionych na umowie zlecenie i B2B

W polskim systemie edukacji zatrudnienie specjalistów, takich jak pedagodzy, psycholodzy czy logopedzi, wciąż stanowi wyzwanie, szczególnie w szkołach i przedszkolach niepublicznych. W ramach deregulacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) wprowadziło zmiany w przepisach dotyczących zatrudniania nauczycieli specjalistów. Zmiany te mają na celu ułatwienie placówkom oświatowym spełnienia wymogów kadrowych, a także zwiększenie dostępu uczniów do niezbędnej pomocy.Nowe regulacje weszły w życie od września 2025 roku.
ELF EDU® Dziennik
October 5, 2025