Alpaka, koń czy królik - które zwierzę najlepiej wspiera rozwój dzieci?

September 1, 2025
Sara Golly

Kontakt ze zwierzętami ma wyjątkowy wpływ na dzieci. Obecność czworonożnego towarzysza w edukacji czy terapii może wyciszać, wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, rozwijać empatię i motywować do działania. Coraz więcej przedszkoli korzysta z zajęć ze zwierzętami jak np.: alpakoterapia, lagoterapia czy hipoterapia. Które zwierzę najbardziej wspiera rozwój dziecka? Odpowiedź zależy od celu, wieku i potrzeb malucha.

Dlaczego warto angażować zwierzęta w edukację?

Dzieci poznają otoczenie w sposób całościowy,  poprzez wzrok, dotyk, zapach, a często także smak czy dźwięki, co sprawia, że ich kontakt ze światem jest intensywny i pełen ciekawości. Zwierzęta działają na nie naturalnie uspokajająco, wyciszają napięcia i uczą odpowiedzialności. Dodatkowo rozwijają umiejętności społeczne: dzieci uczą się, jak się komunikować, jak być delikatnym, jak rozpoznać potrzeby drugiej istoty. To wszystko odbywa się w sposób niewymuszony, np.: podczas głaskania, karmienia czy spaceru ze zwierzęciem. Obecność zwierzęcia daje dziecku poczucie akceptacji, nie ma tu krytyki ani oczekiwań, jest tylko spokojna relacja, która sprzyja rozwojowi.

Królik – bliski, cichy, łatwo dostępny

Królik świetnie sprawdza się jako towarzysz w przedszkolu, ponieważ jest łagodny, łatwy w pielęgnacji i szybko budzi sympatię dzieci. Może mieszkać w ogrodzie, w spokojnym kącie sali lub w specjalnej zagrodzie. Obserwowanie go, karmienie warzywami czy czesanie to doskonała okazja do nauki cierpliwości, delikatności i uważności. Dzieci uczą się troski i regularności, co wpływa pozytywnie na ich poczucie odpowiedzialności. Króliki szczególnie dobrze sprawdzają się w pracy z dziećmi lękowymi i wycofanymi – nie narzucają kontaktu, ale są obecne i dostępne.

Koń – siła i terapia w ruchu

Zajęcia z koniem, najczęściej w formie hipoterapii, to nie tylko atrakcja, ale też sprawdzona metoda wsparcia rozwoju fizycznego i emocjonalnego. Naturalne ruchy konia oddziałują na ciało jeźdźca, dzięki temu aktywizują układ nerwowy dziecka, wspierają rozwój równowagi, regulują napięcie mięśniowe i doskonalą koordynację ruchową. Hipoterapia to także kontakt z dużym, ciepłym, spokojnym zwierzęciem, które uczy zaufania, pokory i uważności. Koń przyciąga uwagę, fascynuje, daje dzieciom poczucie wyjątkowości. Wspólne przygotowanie konia do jazdy tzn. czyszczenie, głaskanie, karmienie, to element terapii, który buduje relację i uczy współdziałania.

Alpaka – terapeuta z miękką sierścią

Alpaki to zwierzęta coraz częściej spotykane w edukacji i terapii. Są spokojne, łagodne i bardzo dobrze reagują na obecność dzieci. Ich miękka, puszysta sierść zachęca do dotyku, co wpływa korzystnie na rozwój integracji sensorycznej. Alpaki nie lubią gwałtownych ruchów i hałasu – dzieci szybko uczą się, że kontakt z nimi wymaga ciszy, spokoju i szacunku. Zajęcia z alpakami, często prowadzone w formie spotkań plenerowych lub tzw. alpakoterapii, pozwalają dzieciom wyciszyć się, rozładować napięcie i przełamać lęki związane z nowymi doświadczeniami. Są też doskonałym wprowadzeniem do rozmów o emocjach i potrzebach – zarówno zwierząt, jak i ludzi.

Jak wybrać „właściwe” zwierzę?

Nie ma jednego idealnego zwierzęcia dla każdego dziecka. Wybór zależy od celu:

· Do codziennego kontaktu w przedszkolu - najlepiej sprawdzają się króliki, świnki morskie lub rybki.

· Do zajęć wyjazdowych lub cyklicznych terapii - świetnie działają alpaki i konie, przy odpowiednim prowadzeniu.

· Do pracy z dziećmi z nadwrażliwością sensoryczną lub trudnościami emocjonalnymi -warto wybierać spokojne, ciche zwierzęta, które nie reagują impulsywnie.

Ważne jest także wsparcie profesjonalisty- pedagog specjalny, terapeuta SI czy instruktor hipoterapii pomoże dobrać formę zajęć i ocenić, co będzie wspierać konkretne dziecko, a nie dodatkowo je obciążać.

Podsumowanie

Zwierzęta w edukacji i terapii to nie moda, ale skuteczna forma wspierania dzieci w rozwoju emocjonalnym, społecznym, fizycznym i poznawczym. Każdy gatunek niesie inne możliwości: królik uczy delikatności, koń rozwija ciało i ducha, a alpaka daje poczucie bliskości i spokoju. Najważniejsze jednak, by każde takie spotkanie było dostosowane do danego dziecka, przemyślane i przede wszystkim bezpieczne. Bo najpiękniejsze lekcje często zaczynają się od spojrzenia w oczy żywej istocie.

Źródła:

Sokołowski M., Szczucka E., Hipoterapia w leczeniu zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci, Bydgoszcz 2023.

Kukocińska A., Zooterapia z Elementami Etologii, Kraków 2017.

Pawluczuk A., https://sosw.torun.pl/images/publikacje/lagoterapia.pdf, dostęp: 26.08.2025.

https://fera.pl/alpakoterapia-czyli-lecznicza-moc-alpak.html?sl=pl, dostęp: 26.08.2025.

https://enel.pl/enelzdrowie/rehabilitacja/hipoterapia-czym-jest-i-jak-pomaga, dostęp: 26.08.2025.

Korzystasz z innego systemu?
Pomożemy Ci przenieść dane do ELF EDU® i oszczędzić cenny czas.

Powiązane artykuły

Zobacz więcej
Finanse

Kontrola wykorzystania dotacji oświatowej - co warto wiedzieć?

Dotacje stanowią istotne źródło finansowania dla placówek oświatowych. Ich prawidłowe wykorzystanie to obowiązek, który niesie za sobą odpowiedzialność. Organy dotujące, takie jak gmina czy powiat, mają prawo przeprowadzać kontrole w celu weryfikacji, czy środki zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem. Jak wygląda taka kontrola w praktyce? Na co warto zwrócić uwagę? Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje, które pomogą się przygotować i uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
ELF EDU® Dziennik
September 8, 2025
Edukacja

Alpaka, koń czy królik - które zwierzę najlepiej wspiera rozwój dzieci?

Kontakt ze zwierzętami ma wyjątkowy wpływ na dzieci. Obecność czworonożnego towarzysza w edukacji czy terapii może wyciszać, wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, rozwijać empatię i motywować do działania. Coraz więcej przedszkoli korzysta z zajęć ze zwierzętami jak np.: alpakoterapia, lagoterapia czy hipoterapia. Które zwierzę najbardziej wspiera rozwój dziecka? Odpowiedź zależy od celu, wieku i potrzeb malucha.
Sara Golly
September 1, 2025
Prawo

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 8 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - najważniejsze informacje

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli od 28 sierpnia 2025 r.
Weronika Sobczyk
August 27, 2025